از تحلیف ۹۶ تا تحلیف ۱۴۰۰ / چرخش چهره‌ها؛ تکرار وعده‌ها

مصطفی انتظاری هروی / مدرس علوم سیاسی دانشگاه

از تحلیف ۹۶ تا تحلیف ۱۴۰۰ / چرخش چهره‌ها؛ تکرار وعده‌ها

از برگزاری مراسم تحلیف حسن روحانی در مجلسی که علی لاریجانی رئیس آن بود تا تحلیف رقیب آن سال او در مجلسی به ریاست محمدباقر قالیباف تنها ۴ سال گذشته است. اما گویی در همین چهار سال جریان‌شناسی قدرت در ایران چرخشی معنادار کرده، به‌طوری که دست‌کم در قاب تصویر، دو چهره از تحلیف ۹۶ حتی پای به تحلیف ۱۴۰۰ نگذاشتند.

غیبت برادران لاریجانی در مراسم تحلیف رئیسی از یکسو و پایان دولت روحانی از سوی دیگر، نشان می‌دهد که جریان راست موسوم به جریان بازار که از ابتدای دهه ۱۳۷۰ و با آغاز ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی قدرت بلامنازع بروکراسی ایرانی شده بود، حالا به پایلن راه رسیده است.

این جریان البته در هشت سال دولت احمدی‌نژاد هم در انزوا بود اما دست‌کم در همان دوره مجلس را در اختیار داشت و دستگاه قضایی را نیز همراه می‌دید.

حالا جریان قدرت، از راست مدرن به مسیری تغییر جهت داده که فعلا برای شناخت آن زود است. سید ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف و محسنی اژه‌ای هرچند چهره هایی شناخته شده هستند اما درباره اینکه بتوانند جریان مشترک فکری - سیاسی در ایران را شکل دهند، ابهاماتی وجود دارد.

مقایسه محورهای سخنرانی رئیسی و روحانی در دو مراسم تحلیف نشان می‌دهد حرف‌های مشترک کم نیست. تاکید بر وفاق سیاسی در داخل و تعامل با جهان در محیط بین‌الملل. اما از حرف تا عمل، راهی طولانی است.

روحانی در دولت دوم خود، سعی کرد با ابزار دیپلماسی، اقتصاد و سیاست داخلی را سامان دهد؛ راهبردی که منتقدان آن را نواختن شیپور از سر گشاد آن توصیف کردند. اما رئیسی وعده داده با نگاه به داخل، ایران را قوی کند. کاری سخت، به ویژه در دوره ای که فشارهای خارجی بر کشور بیشتر می‌شود.

انگلیس و آمریکا به بهانه حمله‌ای مشکوک به کشتی اسرائیلی، پرونده ایران را به شورای امنیت می‌برند. در افغانستان، طالبان به سمت مرزهای ایران پیش می‌آید و در جنوب لبنان، رژیم صهیونیستی به فکر آتش بازی تازه ای است.

در داخل، اقتصاد دچار بحران است، میزان اعتماد عمومی به دولت کاهش یافته و تنش‌های قومی و محلی می‌تواند بحران‌ساز شود.

در چنین شرایطی، باید دید چرخش نیروهای سیاسی، از راست به چپ، زیر چتر اصولگرایی می‌تواند شتاب بحران را کم کند، یا روند تحولات با سرعتی بیشتر ادامه خواهد یافت.

منبع: خبر فوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 11
  • فرهاد
    0

    آقای ریسی در مراسم تحلیف نشان داد که اصلا از سیاست هیچ نمی داند متاسفانه با حرفهایی که از مشکلات داخل پیس بیگانگان زد واز اختلاف داخل گفتند اینها همه بی تدبیری است یک ریس جمهور باید حرف نسنجیده نزند ودانا باشد

  • سرباز کوروش
    0

    این گروه مثل یه شانسی ارزون می مونن که نهایت از توش یه انگشتر پلاستیکی آب‌پاش در میاد...

  • عدالتخواه
    0

    امثال شهید رجایی و بهشتی در بین مسؤلین وجود ندارد تا باند بازی و سیاست زدگی در این جامعه هست وضع مردم از این بهتر نمیشود

  • کاربر ناشناس
    0

    اقای ریسی در تحلیف ثابت کرد که بدون نوکری غرب هم می توان اقتصاد را نجات داد وفقط غربزده ها ومنافقین ناراحت هستند

  • کاربر ناشناس
    0

    این ها که از الان شروع به تخریب ریسی می کنند منافقان بزدل واز غرب سرمشق می گیرند

  • کاربر ناشناس
    0

    اقای ریسی در تحلیف نگفت صندوق ذخیره خالی است نگفت در آب هم به غرب وابسته هستیم که وضع مملکت را به اینجا رساندند

  • داریوش
    0

    یعنی با این تحلیل ابدوغ خیاری وعده های کنسرت و استادیوم زنان و جنان رونق ایجاد کنم روحانی را با وعده عدالت و مبارزه با فساد رییسی را یکی میدانید،وا عحبا

  • مل
    0

    چرخش قدرت نشانه دموکراسی است که از هر گروهی به قدرت می رسند حتی غرب گرا !!آیا در آمریکا کسی که متمایل به روسیه یا ایران باشد می تواند به قدرت برسد ؟؟فقط دو حزب اند که به نوبت جا به جا می شوند و مواضع هر دو هم مشابه است

  • re
    0

    همه دنیا را برعلیه خود ،شورانیدند هنر نیست ،در سیاست ،حتی در بحرانی ترین دوره روابط بین دو کشور ،سعی می کنند دریجه مذاکره را نبندند تا شاید در راه حلی برای پایان دادند تنش ها کشوده شود ،اما ما بر عکس عمل می کنیم سریع قهر می کنیم ،نصف و نیمه وارد مذکره شده،فکر می کنیم دنیا نوکر ماست و باید تابع اوامر ما باشد و گاها دچار توهم و بزرگ بینی می شویم ،دشمن را تا آخر دشمن و دوست را تا آخر دوست تصور میکنیم ،در صورتی در دنیا امروز چنین سیاستی پایدار نیست ،چرخش بر اساس منافع است نه خوش خیالی .

  • مقیمی
    0

    خبر فوری ظاهرا توهم ناراحتی ایا از دولت روحانی سود میبردی دولتی که به اندازه یک جنگ خارجی به مردم خسارت زد به خاطر برادر دزدش فریدون با مردم ایران جنگید در ضمن امریکا وانگلیس مثل لاتهایی هستند که برای شروع دعوا اول خودشون رو میزنن بعد شروع به زدن طرف مقابل می کنند مثل 11 سپتامبر که برجهای دوقلو منفجر شد تا امریکا بهانه حمله به عراق وافغانستان را داشته باشد حالا ظاهرا منافقین می خوان ته دل مردم رو خالی کنن این تفسیرهای الکی رو برای خودت نگه دار

  • کارنشناس
    0

    خواهشا مسئولان خبر فوری لااقل از خدا بترسید و از وعده ی عذاب الهی. با این تیترهای دوپهلو و آب در آسیاب دشمن ریز، اون هم دشمن قسم خورده اسلام . اینکه همه ی اخبار در سایت شما تغییر میکنن غیر از این خبر نشان مشکل در ذات برخی از مسئولانتان دارد. وای از روزی که دیگر پشیمانی فایده ای نخواهد داشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها