چرا آشنایی متقابل چین و ایران نباید از طریق واسطه‌های غربی انجام شود؟

تلاش های رسانه های غربی جهت سیاه‌نمایی چین حتی به عرصه بازی های المپیک توکیو نیز راه یافته است.

چرا آشنایی متقابل چین و ایران نباید از طریق واسطه‌های غربی انجام شود؟

به طوری که برخی رسانه های غرب در پوشش اخبار مربوط به ورزشکاران چین از عکس هایی استفاده می کنند تا تعمدا چهره آنها را زشت نشان دهند!

به عنوان مثال، خبرگزاری «رویترز» در پوشش اخبار «هو جی هوی» قهرمان چینی رشته وزنه برداری زنان 49 کیلوگرم بازی های المپیک توکیو، از میان شمار زیادی از عکس های مناسب، عکسی را انتخاب کرد که چهره این وزنه بردار در آن زشت نشان داده می شود.

رویترز در توجیه این اقدام خود،‌ انتخاب این تصویر را حاصل درک متفاوت ناشی از پس زمینه های فرهنگی مختلف چین و غرب دانست اما چنین توضیحی کافی نیست چرا که این خبرگزاری در پوشش اخبار ورزشکاران غربی، از عکس هایی با ژست های عادی و مطلوب ورزشکار استفاده کرده است!

图片默认标题_fororder_8df463166ccc631177d6db7d2a8874fe

عکس ورزشکار چینی در گزارش رویترز

图片默认标题_fororder_931eb748fe8b728693e4de5b3cab3ba4

عکس ورزشکار چینی در گزارش رویترز

عکس ورزشکار غرب در گزارش رویترز

تاسف بارتر این است که برخی رسانه های ایرانی نیز دانسته یا نادانسته به صف رسانه هایی پیوسته اند که مشغول سیاه‌نمایی ورزشکاران چینی هستند؛ یکی از رسانه های خصوصی ایران در گزارشی نسبت به جنسیت «هو جی هوی» قهرمان چینی رشته وزنه برداری زنان 49 کیلوگرم المپیک توکیو ابراز تردید و عکسی منتشر کرد که در آن، قسمتی از بدن «هو» هنگام شرکت در مسابقات برجسته دیده می شود.

چرا آشنایی متقابل چین و ایران نباید از طریق واسطه‌های غربی انجام شود؟_fororder_222

با توجه به عکس هایی که کاربران فضای مجازی چین در پاسخ به این شایعه منتشر کرده اند، به خوبی می توان دید که بدن بسیاری از وزنه برداران دیگر کشورها نیز هنگام شرکت در مسابقات همین گونه دیده می شود.

سؤال اینجاست که چرا فقط «هو» سوژه این رسانه ایرانی شده است؟!

آیا فقط علتش این است که «هو» قهرمان شد؟

شوک آورتر درباره این رشته ورزشی این است که در حالیکه «لورل هوبارد» وزنه بردار نیوزیلندی اولین فرد تراجنسیتی حاضر در بازی های المپیک توکیو بوده است، اما این رسانه غیر دولتی ایرانی هیچ خبری پیرامون او منتشر نکرد.

در جریان برگزاری بازی های المپیک به عنوان یک رویداد ورزشی درجه اول دنیا، تدابیری جدی جهت بازرسی و تشخیص جنسیت ورزشکاران مخصوصا ورزشکاران زن اجرایی می شود؛ از زمان برگزاری بازی های المپیک 1968 مکزیک، کمیته بین المللی المپیک تشخیص ورزشکاران زن را با روش آزمایش های دقیق و علمی کروموزومی آغاز کرده است.

به گفته «تیان چین جیه» مسئول تشخیص جنسیت ورزشکاران المپیک 2008 پکن، در آن دوره بازی های المپیک روش های جامعی مانند بازرسی های بالینی، تست های هورمون جنسی، ژنتیکی و کروموزومی مورد استفاده بوده است.

بدیهی است که احتمال شرکت ورزشکاران با جنسیت مقابل در رشته های زنان وجود داشته باشد اما برخی رسانه های غربی با گزافه پردازی درباره «هو» فقط به دنبال این هستند که توجه مخاطبان را جلب کنند در حالیکه چنین رویکردی، اقدامی بسیار غیر مسئولانه و غیراخلاقی است.

خبر تکان دهنده در جریان برگزاری این دوره از بازی های المپیک این است که رسانه های غربی حتی اقدام به گنجاندن فاکتورهای سیاسی در پوشش اخبار ورزشی کرده اند و در تلاشند تا با سوء استفاده از زمینه های ورزشی، به ادعاهای بی اساس های خود درباره منشاء شیوع کرونا دامن بزنند.

با وجود اینکه سازمان بهداشت جهانی بعد از بازرسی از ووهان تاکید کرد که این شهر چین منشاء شیوع کرونا نیست، اما آمریکایی ها نمی خواهند این واقعیت را بپذیرند و بر همین اساس است که چنین رویکرد غیر اخلاقی را در پوشش اخبار چین در جریان بازی های المپیک پیش گرفته اند.

پس از آنکه نخستین مدال طلای المپیک توکیو به تیرانداز زن چینی به نام «یانگ چیان» تعلق گرفت، شبکه تلویزیونی «سی ان ان» در پوشش این خبر تیتری با این عنوان استفاده کرد که «نخستین روز المپیک، با تعلق مدال طلا به تیم چین و موارد بیشتر کرونا آغاز شد»! این خبر در واقع شامل دو بخش دستیابی «یانگ» به مدال طلا و ابتلای برخی ورزشکاران و کارکنان المپیک توکیو به ویروس کرونا بود که در اصل هیچ ارتباطی به هم نداشت!

بدیهی است که «سی سی ان» می خواهد با این تیتر خبری، تلویحا این موضوع را در ذهن مخاطب القاء سازد که چین منشاء شیوع کروناست.

شایعات دشمن کل بشریت محسوب می شود. وقتی برخی رسانه های ایرانی خود را مشغول گسترش شایعات درباره چین می کنند، از این حقیقت غافلند که چنین شایعاتی که از غرب سرچشمه گرفته اند، سال های سال در چین نیز وجود داشته است. برای مثال، یکی از این شایعات این است که شبکه های تلویزیونی ایران در پوشش زنده مسابقات رشته هایی مانند دو مسافت کوتاه و ژیمناستیک از پیکسل برای پوشش قسمت های عریان بدن ورزشکاران استفاده می کنند.

خوشبختانه به دلیل برگزاری بازی های المپیک توکیو و داغ شدن این بحث، مسئولان رسانه های خصوصی چینی که به ایران سفر کرده اند و با ایران آشنا هستند، این شایعه را رد و حقیقت را نشان داده اند. این بحث طوری داغ شد که در روز 2 اوت (11 مرداد) به فهرست داغ ترین بحث های شبکه اجتماعی معروف چین از جمله «تیو تیائو» تبدیل شد و در رده ششم رده بندی بحث های داغ رسانه های اجتماعی قرار گرفت.

درباره شایعه، یک تئوری معروف به نام «دام تاسیتوس» وجود دارد که می گوید: اگر مردم از یک امپراتور متنفر باشند، همه کارهایش چه خوب چه بد باعث نفرت مردم می شود. بر همین اساس اگر شما به چین یا ایران نفرت بورزید، حتی تنفس چینی ها یا ایرانی ها به نظر شما نادرست و مشکوک است.

جمع بندی های بعدی درباره این تئوری می گوید مردم در درک یک مساله پیچیده به ساده کردن آن گرایش دارند و درباره داستان های مشمول این مساله، دوست دارند داستان های جالب را بپذیرند و از اعتماد به شایعه یا گسترش آن برای تخلیه احساسات خود استفاده کنند.

دلیل اصلی وجود این شایعات متقابل در چین و ایران عدم تبادلات مستقیم دو طرف یا عدم آشنایی دو ملت از فرهنگ یکدیگر است. تاسف آور این است که رسانه های غربی واسطه آشنایی و کسب اطلاع میان مردم چین و ایران باشند؛ به همین دلیل به راحتی تحریف و شایعه پراکنی هدفمند به راحتی انجام خواهد شد.

در عصر اینترنت و در قرن بیست و یکم برقراری ارتباطات بسیار آسان‌تر شده و عنصر اعتماد نقش مهمی در جذب مخاطبان بازی می کند به همین دلیل رسانه ها به ویژه رسانه های خصوصی و غیردولتی باید مسئولیت پذیرتر باشند و با هر قیمتی به دنبال کسب مخاطبان بیشتر نباشند. چرا که وقتی مخاطب اعتماد خود را به رسانه از دست داد دیگر به راحتی نمی توان او را متقاعد کرد که بار دیگر به این رسانه رجوع کند و این یعنی بزرگترین سرمایه رسانه که همانا «اعتماد مخاطبان» است از دست خواهد رفت.

منبع: رادیو بین الملی چین

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها