مردم بی توجه به ناقوس مرگ کرونا

موج پنجم کرونا هر روز شدیدتر از روز گذشته کادر درمان کشور و مردم را تحت فشار قرار می‌دهد.

مردم بی توجه به ناقوس مرگ کرونا

از سوی دیگر، واکسیناسیون هم سرعت گرفته است تا شاید بتوان ایمنی اندکی حتی با یک دوز واکسن در بین ایرانیان ایجاد کرد و از شدت بیماری کاست.

این در شرایطی است که وضعیت موجود نشان می‌دهد رعایت پروتکل‌ها به کمترین مقدار ممکن رسیده است و بسیاری از اصناف و مشاغل هم به‌دلیل مشکلات اقتصادی توان تعطیلی را ندارند. از سوی دیگر، آمار روزانه کرونا نشان می‌دهد که در فاصله ظهر روز شنبه تا ظهر روز یکشنبه 10مردادماه 366 هموطن مبتلا به کرونا جان خود را از دست داده و 32511بیمار جدید هم در کشور شناسایی شدند.کادر درمانی کشور فشار بسیار زیادی را تحمل می‌کنند.

شنیده می‌شود که وزیر بهداشت هم خواستار تعطیلی چندین روزه برای مقابله با موج پنجم و نیز بازیابی توان کادر درمانی شده است. روز گذشته هم رییس بخش عفونی بیمارستان لقمان به ایسنا گفته است: به‌هیچ‌وجه آینده روشنی از یک ماه آینده ویروس نداریم، تمام امید ما مثل پیک‌های قبلی این است که خود ویروس فروکش کند و این در حالی است که سیستم درمانی کشور شرایط بسیار سختی دارد.

دکتر شروین شکوهی با اشاره به اینکه با افزایش تعداد کلی بیماران درصد تعداد بیماران بدحال هم به همان نسبت افزایش می‌یابد، گفت: متاسفانه انگار مردم فراموش کردند که کرونا وجود دارد. وی افزود: از طرف دیگر، دولت هم اقدامات مطلوبی انجام نمی‌دهد، این تعطیلی ۶روزه تهران چه فایده‌ای داشت؟ این‌گونه تعطیلی‌ها کمک نمی‌کند، آمار وحشتناک زیاد است و شرایط بسیار خطرناک است و با توجه به خستگی زیاد کادر درمان نمی‌توان با این شیوه کرونا را جمع کرد.

وی افزود: چند روز قبل مرا به عروسی دعوت کردند، آن هم در چنین اوضاعی؛ مردم رعایت نمی‌کنند و انگار کسی هم جلودارشان نیست‌. بیش از یک سال است که کار ما اطلاع‌رسانی به مردم است؛ درحالی‌که عده‌ای هیچ‌گونه رعایتی نمی‌کنند و در مورد این عدم رعایت دیگر نمی‌توان گفت فقط تقصیر دولت است.

تخت خالی نداریم

شکوهی با بیان اینکه میانگین سنی مبتلایان با پیک‌های قبلی تفاوت چندانی نداشته است، اظهار کرد: در بیمارستان ما اصلا تخت خالی نیست. برای پذیرش بیمار از اورژانس به بخش یا باید یک نفر مرخص شود یا اینکه خدای ناکرده یک نفر جان خود را از دست بدهد که تخت خالی شود. وی افزود: دستگاه‌ها و تجهیزات بیمارستانی به‌طور مداوم کار می‌کنند و مستهلک می‌شوند و مشکلات اکسیژن در اکثر بیمارستان‌ها وجود دارد.

آیا آینده روشنی از شرایط یک ماه آتی ویروس داریم؟ به‌هیچ‌وجه. تمام امید ما مثل پیک‌های قبلی این است که خود ویروس فروکش کند؛ درحالی‌که سیستم درمانی کشور شرایط سختی دارد و در حال نابود شدن است.

نوسان در تلفات روزانه

بنابر اعلام روابط‌عمومی وزارت بهداشت در فاصله ظهر روز شنبه تا ظهر دیروز 10مرداد ۳۲هزار و ۵۱۱بیمار جدید کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند و متاسفانه ۳۶۶بیمار نیز جان خود را به‌دلیل این بیماری از دست دادند. با این حساب مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه‌میلیون و ۹۰۳هزار و ۵۱۹نفر و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۹۰ هزار و ۹۹۶ نفر رسید. همچنین سه‌هزار و ۴۸۳نفر از بیماران تازه شناسایی شده در مراکز درمانی کشور بستری شدند.

از سوی دیگر گفته شده که هم‌اکنون پنج‌هزار و ۵۳۹نفر از بیماران مبتلابه کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. وزارت بهداشت و درمان اعلام کرده است که درحال‌حاضر ۲۸۵شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰شهر در وضعیت نارنجی ۵۳شهر در وضعیت زرد قرار دارند. در زمینه واکسیناسیون هم آمارها حکایت از آن دارد که تاکنون ۹میلیون و ۹۲۵هزار و ۶۰۳نفر دوز اول واکسن کرونا و دومیلیون و ۷۴۱هزار و ۹۷۹نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۲میلیون و ۶۶۷هزار و ۵۸۲ دوز رسید.

ایران در آستانه موج سهمگین‌تر کرونا

2 استان کشور درگیر کرونای دلتا هستند. در چنین شرایطی گفته می‌شود که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به زیر 40درصد رسیده است و مردم به شرایط بحرانی موجود توجهی ندارد. این در حالی است که وضعیت داروخانه‌ها و مراکز درمانی از شدت این بیماری خبر می‌دهند و مردمان بسیاری را می‌توان دید که در انتظار دریافت داروی موردنیاز یا بستری شدن در بیمارستان هستند.

نمودارهای موجود درباره وضعیت کرونا در کشور هم این ادعا را تایید می‌کنند. اوضاع به حدی بحرانی است که روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به رییس‌جمهور نامه نوشتند و هشدار دادند که ظرفیت جسمی و روانی کارکنان نظام سلامت در تمام عرصه‌ها به حد اشباع نزدیک شده و در این شرایط خطرناک، بی‌توجهی آشکار نسبت‌به محدودیت‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی و فقدان عزم جدی برای توقف کارخانه تولید بیمار در صحنه عمومی موجب احساس تنهایی، بی‌پناهی و فرسودگی مضاعف در مدافعان سلامت خواهد شد. درعین‌حال دکتر علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز اعلام کرده است که بسیاری از تخت‌های بیمارستان‌ها دارند پر می‌شوند و این هشدار جدی است که اگر پروتکل‌ها به همین شکل رعایت شوند تا یک هفته آینده ممکن است درگیر موج بسیار سهمگین‌تری شویم.

براساس اعلام وزارت بهداشت، درحال‌حاضر در کشور در هفته هفتادوپنجم اپیدمی در کشور قرار داریم. همچنین از یکم تا هفتم مردادماه، تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده، ۱۸۰۲۵۷مورد، تعداد موارد بستری جدید۲۲۳۶۴ و تعداد موارد فوتی جدید ۲۰۲۱مورد بوده است. بر این اساس افزایش ۲۶.۵درصدی در تعداد مراجعات سرپایی مثبت، افزایش ۳۲درصدی در تعداد بیماران مثبت بستری و افزایش ۳۸.۲درصدی در تعداد بیماران فوت‌شده را در هفته اخیر شاهد بوده‌ایم.

منبع: صبح نو

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • علی کریمی
    0

    مردم ناامید از زندگی و گرفتار تورم و گرانی و بیکاری و افسردگی و اختلاس و بدهی و اجاره خانه را از کرونا می ترسانید. مردم تفاوتی بین مرگ از کرونا یا مرگ از بی پولی و بدبختی قاىل نیستند

  • شهروند
    0

    ترو خدا مراقب سلامتی خودتون وعزیزانتون باشید. ازتون خواهش میکنم اوضاع خیلی خرابه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها