بریتانیا ایران را به حمله به نفتکش تاجر اسرائیلی در دریای عمان متهم کرد/ مقام‌های اسرائيلی بدون اینکه سندی ارائه دهند ایران را مسئول این حمله معرفی کرده‌اند

وزیر خارجه بریتانیا روز یکشنبه ایران را مسئول حمله به نفتکش متعلق به تاجر اسرائیلی در دریای عمان دانست.

بریتانیا ایران را به حمله به نفتکش تاجر اسرائیلی در دریای عمان متهم کرد/ مقام‌های اسرائيلی بدون اینکه سندی ارائه دهند ایران را مسئول این حمله معرفی کرده‌اند

یورو نیوز در گزارشی نوشته است، در حمله پنجشنبه شب به این کشتی یک تبعه بریتانیا و یک شهروند رومانی کشته شدند. وزیر خارجه بریتانیا گفت که حمله به نفتکش مرسر استریت «غیرقانونی و سنگدلانه» بود.

وی افزود که لندن به همراه متحدانش برای «واکنشی هماهنگ» به این حمله مرگبار برنامه ریزی می کند.

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائيل نیز روی یکشنبه گفت که ایران با حمله به کشتی مرسر استریت اشتباه بزرگی را مرتکب شد و پاسخ آن را دریافت خواهد کرد.

فرماندهان ارتش بریتانیا و اسرائیل گفتگو کردن د

فرماندهان نیروهای مسلح بریتانیا و اسرائیل روز یکشنبه پس از آنکه لندن ایران را مسئول حمله نفتکش مرسر استریت دانست با یکدیگر گفتگو کردند. در بیانیه ارتش اسرائیل آمده است که آویو کوخاوی، رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور و نیک کارتر، رئیس ستاد ارتش بریتانیا «رویدادهای اخیر در منطقه و چالش های مشترک پیش روی دو کشور» را بررسی کردند.

گفت‌وگوی بلینکن با لاپید درباره حمله به کشتی مرسر استریت

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، شامگاه شنبه اعلام کرد، بلینکن در گفتگو با یائیر لاپید در این رابطه صحبت کرده و این مسئله را مورد بررسی قرار داده‌اند. همچنین دو طرف توافق کردند که بریتانیا، رومانی و سایر شرکای بین‌المللی برای بررسی حقایق ارائه پشتیبانی و همچنین پیگیری موضوع در مراحل بعدی با یکدیگر همکاری کنند.

شرکت اسرائیلی زودیاک اعلام کرده است که در پی حمله به نفتکش مرسر استریت متعلق به این شرکت دو نفر از اعضای خدمه کشته شده‌اند. ایال اوفر، میلیاردر اسرائیلی مالک شرکت زودیاک است.

ایران اتهامات را تکذیب کرد
سعید خطیب‌ زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با رد این اتهامات افزود: «موجودیت نامشروع رژیم صهیونیستی از اتهام زنی‌های واهی دست بردارد.» او همچنین در ادامه با اشاره به اینکه اسرائيل پیشتر هم چنین اتهاماتی به ایران وارد کرده است ادامه داد: «اسرائيل باید بداند با این فرافکنی‌ها دردی از دردهایش دوا نمی‌شود و هرکس که باد بکارد طوفان درو خواهد کرد.»

این دیپلمات ایرانی همچنین تصریح کرد: «ایران لحظه‌ای تردید نمی‌کند برای این‌که از منافع عالیه مردم و از امنیت ملی خودش محافظت کند.»

پیشتر ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که بررسی‌های به عمل آمده نشان می‌دهد که این حمله از طرف هواپیماهای بدون سرنشین ایران صورت پذیرفته است.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود در این خصوص به خبرگزاری آسوشیتدرپرس گفته است این پهپاد از بالای پل نفتکش و جایی که ناخدا و خدمه فرماندهی کشتی در آن حضور دارند منجر شده است. در پی این حمله دو شهروند بریتانیایی و رومانیایی جان خود را از دست داده‌اند.

مقام‌های اسرائيلی بدون اینکه سندی ارائه دهند ایران را مسئول این حمله معرفی کرده‌اند. در همین راستا روز جمعه یائیر لاپید، در توییتی از گفتگوی خود با دومنیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا خبر داد. لاپید در این رابطه از «نیاز به ارائه پاسخ شدید» به این حمله صحبت کرده بود. در عین حال او به صورت مستقیم اشاره‌ای به نقش ایران در این حمله نکرد اما در عین حال نوشت: «ایران فقط مشکل اسرائيل نیست. بلکه صادر کننده تروریسم، ویرانی و بی‌ثباتی است که کل جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ما هرگز نمی‌توانیم در مقابل تروریسم ایران که به حق کشتی‌رانی آزاد لطمه می‌زند، سکوت کنیم.»

بالا گرفتن تنش‌ها میان ایران و اسرائیل در حالی صورت می‌گیرد که با پایان یافتن دولت حسن روحانی ، مذاکرات برای احیای برجام هم به حالت تعلیق در آمده است و تردیدها در خصوص پیگیری برنامه‌ هسته‌ای ایران و همچنین گفتگوهای جهانی برای احیای برجام به شدت افزایش یافته است.

منبع: یورو نیوز

25

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • ارش
    0

    با اینکار فاتحه برجام و کورسوی امیدی که ملت برای بهبودی وضعیت اقتصادیشان را داشتند بسته شد و باید منتظر عواقب سنگین این کار باشیم

  • داروغه
    0

    وقتی بریتانیا از دستتون ناراحت بشه دیگه بابا پوتین هم کاری از دستش بر نمی‌یاد.

  • منصوری
    0

    با بزرگ ترش آمد ! اگر زورش میرسید خودش می آمد.

  • فتاحی
    0

    وقتی با دم شیر بازی میکنید و تو ایران خرابکاری میکنید هر کشوری باشه هر کجایی دنیا باشه رو زمین باشه تو آب یا تو هوا باید کتکش رو بخوره. ایرانی تعارف نداره ؟؟؟؟؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها