حمله خمپاره‌ای ارمنستان به مواضع باکو در نخجوان

در پی تشدید تنش‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، وزارت دفاع باکو از حمله خمپاره‌ای ارتش ایروان به مواضع کشورش در نخجوان خبر داد.

حمله خمپاره‌ای ارمنستان به مواضع باکو در نخجوان

وزارت دفاع باکو امروز (یکشنبه) نیروهای نظامی ارمنستان را به حملات خمپاره‌ای به مواضع جمهوری‌ آذربایجان در نخجوان در امتداد مرز ارمنستان متهم کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی ریانوستی، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه‌ای گفت: «در تاریخ اول آگوست (۱۰ مرداد ماه) در حدود ساعت ۰۳:۴۵ (به وقت محلی)، یگان‌های نیروهای مسلح ارمنستان از مواضع خود در نزدیکی روستای «آرازدین» در منطقه «ودی» به مواضع ارتش (جمهوری) آذربایجان در روستای حیدرآباد در منطقه صدارک جمهوری خودمختار نخجوان تیراندازی کردند».

آن طور که وزارت دفاع جمهوری آذربایجان گزارش کرده است، این حملات خمپاره‌ای به مواضع باکو ظاهراً تلفات جانی نداشته است.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان همچنین در خصوص این حمله ادامه داد: «دشمن با شلیک متقابل (جمهوری آذربایجان) سرکوب شد. در حال حاضر، اوضاع در مسیر اشاره شده، باثبات است، وضعیت عملیاتی توسط یگان‌های ارتش ما تحت کنترل درآمده است».

روز گذشته (شنبه) نیز، وزارت دفاع ارمنستان گزارش کرد که نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان به سمت مواضع ایروان در نزدیکی روستای آرازدین ارمنستان در منطقه «آرارات» تیراندازی کردند و ارمنستان نیز متقابلاً به این حمله پاسخ داده است.

روز چهارشنبه هفته گذشته (۶ مردادماه) که طبق گفته ارتش ارمنستان و جمهوری آذربایجان، تیراندازی شدیدی در مرز دو کشور رخ داد ارتش جمهوری آذربایجان و ارمنستان هرکدام با متهم کردن یکدیگر اعلام کردند که تعدادی از نظامیانشان در این تیراندازی‌ها زخمی شده‌اند.

از سرگیری تنش‌ها در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان در شرایطی بوده است که روز گذشته با طرح روسیه، توافق آتش‌بس میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان از ساعت ۰۹:۰۰ صبح روز چهارشنبه ۶ مرداد ماه به وقت مسکو حاصل شده بود.

اخیراً نیز «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر موقت ارمنستان از روسیه درخواست کرده به منظور برقراری آرامش در مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان، ایست‌های گشت مرزی خود را در تمامی مرز دو کشور راه‌اندازی کند که مسکو تاکنون پاسخی در این زمینه نداده است.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان چهارم آبان ۱۳۹۹ بعد از ۴۴ روز درگیری، با وساطت روسیه بر سر آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستانی به توافق رسیدند.

بر اساس این توافق، ارمنستان موظف شد اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در «آغ‌دام»، «کلیجر» و «لاچین» را تخلیه کند و مسیر زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند. در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات‌های نظامی، کریدور لاچین را (به عرض پنج کیلومتر) ‌برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند.

منبع: فارس

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها