چرا رهبر انقلاب تجربه دولت روحانی را بی‌اعتمادی به آمریکا و غرب می‌دانند؟

در سال های اخیر، ایالات متحده به شدت درگیر یکجانبه گرایی، خروج عمدی از پیمان های بین المللی و عهدشکنی شده و تحریم های مکرر برای سرکوب سایر کشورها اعمال کرده است.

چرا رهبر انقلاب تجربه دولت روحانی را بی‌اعتمادی به آمریکا و غرب می‌دانند؟

«سید ابراهیم رئیسی»، رئیس جمهور منتخب ایران 5 اوت (14مرداد) سوگند یاد می کند و صفحه جدیدی در عرصه سیاسی ایران گشوده خواهد شد. آیت الله خامنه ای رهبر ایران به دولت جدید توصیه کرد که از تجربیات دولت قبلی عبرت بگیرند؛ یک تجربه بسیار مهم در این دوران عبارت است از بی‌اعتمادی به غرب که آیندگان باید از آن استفاده کنند. به عقیده رهبر عالی ایران وقتی به توافق با غرب یا گفت‌وگو با آنها و آمریکا تکیه کنید نمی توانید پیشرفت کنید.

آیت الله خامنه ای چهارشنبه هفته گذشته در آخرین دیدار با دولت آقای روحانی گفت: در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد و آنها کمک نمی‌کنند و هرجا که بتوانند ضربه خواهند زد و اگر جایی هم ضربه نمی‌زنند به این دلیل است که نمی‌توانند.

اما ایالات متحده چه کاری کرده و موجب آن شده است که رهبر ایران قضاوت فوق را در مورد روابط ایران با آمریکا و غرب، در پیش گرفته است؟ به نظرم دو نکته اصلی وجود دارد:

اولا، در سال های اخیر، ایالات متحده به شدت درگیر یکجانبه گرایی، خروج عمدی از پیمان های بین المللی و عهدشکنی شده و تحریم های مکرر برای سرکوب سایر کشور را اعمال کرده است. به این سبب این کشور اساسی ترین اعتبار ملی خود را از دست داده است. دولت ترامپ بدون پرداخت هیچ گونه هزینه ای ازبرجام که پس از سال ها مذاکره به امضا رسیده و مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته بود، خارج شد. اگر یک توافقنامه بین المللی با اعتبار یک دولت تضمین نشده باشد، پس ارزش امضای چنین پیمانی چیست؟

ثانیاً، اقدامات دولت کنونی آمریکا جلب اعتماد مجدد جامعه بین المللی را به همراه نداشته است. دولت بایدن پس از روی کار آمدن حرف های زیبایی زده اما عملا هیچ کاری انجام نداده و همچنان به رویکرد دوران ترامپ یعنی «فشار حداکثری» علیه ایران ادامه داده است. حتی در حالیکه اپیدمی کرونا جان مردم ایران را به طور جدی تهدید می کند، باز هم تحریم ها علیه ایران را کاهش نمی دهد.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده در 29 جولای (7 مرداد) در کویت، گفت: «ما صمیمانه امیدواریم که تعهدات متقابل خود در برجام را از سر بگیریم. حق تصمیم گیری همیشه با ایران بوده است.» اما واقعیت اینطور نیست، همانطور که همه می دانند، بهترین کاری که ایالات متحده در امور بین المللی خوب انجام می دهد این است که افکار عمومی را گیج کند، از مسئولیت خود شانه خالی نماید و نهایتا توپ را در زمین طرف مقابل بیاندازد.

آیت الله خامنه ای در جلسه چهارشنبه اظهار داشت: آمریکایی‌ها در زبان و وعده می‌گویند تحریم‌ها را بر می‌داریم اما تحریم‌ها را برنداشتند و برنمی‌دارند، ضمن آنکه شرط هم می‌گذارند و می‌گویند که باید در همین توافق جمله‌ای بگنجانید که بعداً درباره برخی موضوعات صحبت شود و گرنه توافقی نخواهیم داشت. آنها می‌خواهند با گذاشتن این جمله، بهانه‌ای برای دخالت‌های بعدی خود درباره اصل برجام و مسائل موشکی و منطقه‌ای فراهم کنند.

طی سه سال گذشته، بزرگترین چالش ایران ناشی از تحریم های غیرقانونی و مدیریت مداخله جویانه ایالات متحده بوده است. ایران این اقدامات آمریکا را «یک جنگ تحمیلی اقتصادی تمام عیار» می داند. تنها هدف تحریم های آمریکا این است که بر معیشت مردم ایران از طریق «فشار حداکثری» تأثیر بگذارد، نارضایتی آنها را برانگیزد و آنها را به اعتراضات خیابانی و سرنگونی رژیم کنونی تشویق کند؛ همانطوریکه ایالات متحده در سوریه، کره شمالی، ونزوئلا، کوبا و دیگر کشورها هم همین کار را کرده است.

تاریخ و واقعیت بارها ثابت کرده اند که نمی توان با تحریم و محاصره حکومت سایر کشورها را سرنگون کرد، اما ایالات متحده هنوز معتقد است که می تواند از روی «جایگاه قدرتمند» خود، قلدری کند و دیگر کشورها را تحت سلطه خود در آورد. در واقع مدتهاست که چینی ها «جایگاه قدرتمند» ادعاییِ آمریکا را نپذیرفته اند و سایر کشورهای مستقل مانند ایران نیز آن را به رسمیت نمی شناسند. فقط ایالات متحده و معدودی از متحدان آن هنوز نسبت به این جایگاه دچار توهم هستند.

در حال حاضر اقتصاد و معیشت مردم ایران با مشکلات گوناگونی روبرو است و دولت رئیسی وظیفه سنگین و راه طولانی در پیش دارد. اما بر این باورم که اگر دولت ایران با دقت به توصیه مقام معظم رهبری گوش کند و توهمات غیر عملی نسبت به آمریکا و غرب را کنار بگذارد می تواند از وضعیت نامطلوب کنونی رهایی یابد.

«مائو تسه دونگ» رهبر فقید چین جمله معروفی دارد که می گوید باید «دوست و دشمن را تشخیص دهیم»؛ ایران منابع منحصر به فرد و پتانسیل عظیمی دارد که با تکیه بر توانایی های داخلی خود و ادامه رویکرد «نگاه به شرق» در سیاست خارجی، خواهد توانست در مسیر درست به سعادت و رفاه دست یابد.

منبع: رادیو بین المللی چین

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 28
  • قاسم
    0

    تجربه‌ای که هنوز روحانی و رفقایش آن را هنوز تجربه نکرده اند

  • کیان
    0

    چون دولت ها فقط به عنوان سپر انسانی نظام هستن و همه میدانند در این راه جان خواهند داد و بعد می‌روند در تشخیص مصلحت نظام این مرده متحرک گذر عمر می‌کنند

  • محسن
    0

    میشه یه چیزی بگم؟؟ اگه دولت امریکا به توافق پایبند مونده بود یه عده که مدام از امریکا بد گویی میکنند عصبانی میشدند. بعد شروع به تحریک امریکا میکردند تا به توافق برجام کامل عمل نکنه . مثلا نفوذ منطقه ای رو بالا میبردند و به روح برجام خدشه وارد میکردند ......راستی این کار ها رو هم کردند .. مثل همون موشک ها که روش نوشته بود اسرائیل باید نابود بشه.. یعنی ما خودمون امریکا رو تحریک کردیم تا از توافق خارج بشه تا چهره پلید امریکا همچنان پلید باقی بمونه. حالا این وسط اگر مردم هم اذیت شدند به درک.. عجب آدم هایی هستیم ها... بفرما.. بعد میگوییم چرا میخواهند اینترنت را محدود کنند.. همین حرف ها رو میزنیم که ناراحت میشن میخوان سر به تنمون نباشه :)

    نظرات شما -
    • علی
      0

      مگه نمی‌گفت برجام فقط مربوط به هسته ای و.. هست؟؟ پس با آزمایش موشک، جنگ با داعش و.. چرا باید به اونا بربخوره وقتی شما دم به دقیقه باید مراقب باشی که کاری نکنی که یه وقت به اونا برنخوره، این چه عزت و استقلالیه.این چه توافقیه؟ این چه منطقیه؟؟ یکم کم تر به شاهای قاجار و.. به خاطر وطن فروشی فحش بدین، شاید خودمونم شاملش شدیم.

    • محسن
      0

      علی آقا روح برجام کاهش تنش بود. این که هنوز چند هفته نگذشته شما موشک هوا کنی و روش هم شعار تند بنویسی یعنی میخوای خرابش کنی.. یعنی میخوای طرف مقابل رو تحریک کنی و باعث بشی واکنش تند نشون بده و بعد هم بگی بفرما این هم امریکای جنایتکار و بد عهد.. ببخشیدا ولی من فکر میکنم ما در جنگ هم همین کار رو کردیم.. بعد از انقلاب اونقدر صذام رو تحریک کردیم تا به ما حمله کرد.. به نظر من از پس شعارهای انقلابی که داده بودیم بر نمی اومدیم و فقط در سایه جنگ و دشمن تراشی و تحریم میتونیم ناکارامدی خودمون رو توجیه کنیم.

    • مهدی
      0

      چه جالب! من نمیدونستم انزجار از استکبار جهانی و مقاومت در برابر ظلم و ستم و حمایت از مردم مظلوم یعنی تحریک دشمن... یعنی می فرمایی مرگ بر آمریکا گفتن و شعار های ضد اسرائیلی یعنی تحریک دشمن... اتفاقا همین هاست که ما رو زنده و روپا نگه داشته، وگرنه اگر از همون اول تسلیم دشمن می شدیم که باید الان نوکری آمریکا رو می کردیم

    • محمد
      0

      اقا مهدي,قطعا از کاسبان تحريم و حرامخوراني

    • علی اکبر
      0

      آقا محسن عزیز!! اگر روح پلید برجام، کاهش تنش بود پس چرا در بینابین مذاکرات باز هم آمریکایی ها دست از تحریم بر نمیداشتند و بعضی شرکت ها و شخصیتهای حقیقی رو به لیست تحریمها اضافه میکردند، اینا موجب تنش نمی شد که طرف مقابل انجام می داد و تمام فکر و ذکر ما شده اون شعاری که رو موشک نوشته شده بود. دوست عزیز! کسی که ذاتا بد عهد باشه، دیر یا زود، چه شما رو موشک شعار بنویسی یا نه، میزنه زیر همه چی و فقط فقط زبان زوووور رو متوجه میشه.

    • ناشناس
      0

      جناب محسن تمام همت و اراده شما شده مراقبت از اینکه بهانه دست دشمن ندهیم .... اصلا قوی نشویم تا مبادا دشمن تحریک بشود .... دشمنی که داعش را ایجاد کرده بود و جنگ های نیابتی را راه انداخته بود بر علیه کشورهای منطقه .. دشمنی که میلیون ها دلار صرف می کرد علیه امنیت ملی کشورمان ... با ایران هراسی سلاح ها می فروخت به عربستان و سایر کشورهای عربی .... درمقابل این دشمن هرچه قدر کوتاه بیاییم جری تر شده و پس گردنی های زیادی حواله ما می کند ... دشمنی که فکر می کرد با برجام کرسی های بزرگ ایران را تصاحب و تسخیر کرده است جز نمایش قدرت نظامی چاره ای نبود...

    • محسن
      0

      اولا این صفحه خبر درباره صحبت های رهبری بود. من دیگه بحث نمیکنم برای اینکه من ذاتا مخالف رهبری نیستم. البته با همه ارادتی که بهشون دارم به بعضی سیاست هاشون انتقاد داشتم. ولی شما دوستان که همش از استکبار جهانی میگویید و اینکه اگر ما جلوی امریکا کوتاه میآمدیم الان نوکر امریکا بودیم اینطور نیست. وقتی مردم سال 92 به روحانی رای دادند نظرشون رو گفتند. رهبری هم قبول کردند که بروند و مذاکره کنند. پس ایجاد تنش و اخلال در خلال و بعد مذاکرات چه معنی داره؟؟ حالا دیگه گذشت و رفت.. آب ریخته رو نمیشه جمع کرد.. و هر چقدر هم از این صحبت ها گفته بشه اون کسانی که قدرت نظامی دستشون هست در نهایت اون کاری که میخواهند میکنند ..

  • در آرزوی عدالت علوی
    0

    تو رو خدا به فریاد قشر مستاجر و ضعیف برسید ، اوضاع اجاره خیلی خرابه ، اگه حداقل توی سایت دیوار سر بزنید می بیند چ خبره ، بخدا ب چ کنم چ کنم افتادیم ، به خاطر خدا هم که شده کاری کنید برای ضعفا و مستاجران

  • محمد
    0

    تاکی بایدازداشتن این ملاهازجربکشیم دردنیاخجالت بکشیم

    نظرات شما -
    • داروغه
      0

      تازمانی که در خانه بنشینید

    • م
      0

      تا وقتی به ملا های مورد حمایت انگلیس رأی بدی ف

  • ناشناس
    0

    ببین ظریف چی میگه

  • دن کیشوت
    0

    روحانی و ظریف که بارها اعلام کردند که هر کاری انجام داده اند با کسب اجازه از رهبری و به کار بستن نظرات ایشان بوده و بیت معظم هم هیچگاه تکذیبیه صادر نکرد،حالا چه شد یهویی؟

    نظرات شما -
    • علی
      0

      همین که تکذیبیه ای صادر نشد، همه جا میگن چوب لای چرخ ما گذاشتن و... وای به حال این که کسی چیزی میگفت

    • مهدی
      0

      خب اتفاقا همین مهمه که رهبری بارها مذاکرات با آمریکا رو باطل خونده بودن ولی هیچکس به حرفای ایشون گوش نداد. حالا اینا عمل نکردن رهبری مقصر شد‍؟

    • غفاری
      0

      ایشان چندین بار فرموده بودند که به مذاکرات خوشبین نیستند و استدلال های محکم هم داشتند ولی گویا فریبندگی آمریکا همه دیپلمات های ما را فریب داد .... و علی رغم خوشبین نبودن از تیم مذاکره حمایت جدی کردند تا بعدها بهانه گیران نگویند که نگذاشتند ما کارمان را بکنیم .... وزارت خارجه کار خودش را کرد عطش مذاکره با آمریکا فرو کش کرد و در مقابل آمریکا شکست خوردند حالا یک تجربه بس بزرگ هم در جلوی چشم ما است و هم در مقابل چشم کشورهای جهان .... سیاستمدران دنیا تا حد و حدودی در مقابل آمریکا سرخم می کنند در آینده حتما علیه کاخ سفید موضع مخالف خواهند داشت .

  • علیرضا
    0

    مگر سیاست خارجی رو رهبر تعیبن نمکنه چرا فرافکنی میکنید و گردن دولت می اندازید؟؟؟؟

  • علي
    0

    كلا سناريو همين بود كه ماحصل دوره رياست جمهوري روحاني به مساعدت برادران نظامي ودولت در سايه بشه بي اعتمادي به غرب و تطهير شرق

    نظرات شما -
    • به علی
      0

      دمت گرم زدی وسط خال

    • احیای توان داخلی سادیسم نمی آورد .
      0

      علی آقا ... کسی جز شما و امثال شما که در این سال ها از غرب شکست خوردید به تطهیر شرق روی نیاورده است .... متاسفانه سیاست خارجی را عرصه تسلیم و انفعال می دانید و این چنین فکر می کنید که همیشه باید در آغوش کشورها باشیم ... زمانی که می گویند غرب قابل اعتماد نیست سریع این نکته به ذهن شریفتان می رسد که باید به شرق اعتماد کنیم !!!! نه علی آقا ... سیاست خارجی عرصه تحصیل منافع ملی است و فقط پشتوانه محکم اقتصادی و فرهنگی و البته نظامی است که دست دیپلمات ها را پر می کند برای تامین منافع ملی ..... نه کت شلوار .. نه ریش پرفسوری و نه زبان بدن خوب و جذاب !!!

    • اینستکس اروپا
      0

      همین سیاست لبخند دولت متبوع شما در برابر غربی ها و شکست این سیاست شرقی ها را علیه ما جری تر می سازد ..... اصلی ترین موانعی که تعامل ایران با شرق را دستخوش ضرر می کند همین شکست دولت بنفش در تعامل با غربی ها بود... بنیان بسیار غلط و خائنانه ای را سیاست خارجی آقای روحانی در تعامل با دنیا !!! افکند ... خدا به داد آینده ها برسد ... در دنیایی توسط آمریکا که داعش ایجاد و حمایت می شد دولت بنفش ما از ساده دلی به بازی برد - برد فکر می کرد .

  • تن طلا
    0

    واقعا بایدمشخص بشه چنددرصد بدبختی ملت ایران کار روحانی بودمن ازکسی حمایت نمی کنم اما چراتو این ۴۳سال یه ریس جمهور عاقبت بخیرنشد! چرا! خانه از پای بست ویران است

  • احمد
    0

    مگر در مذاکرات کسی به آمریکای جنایتکار اعتماد کرد؟ در مذاکرات ما پیروز شدیم منتها آمریکا این قدرت را دارد که وقتی ما را تحریم می کند حتی روسبه و چین ، لبنان و جیبوتی، سوریه و عراق هم از اون تبعیت می کنند. تجربه چهل سال مرگ بر آمریکا گفتن را هم یکبار مرور کنید شما هر روز پرچم آمریکا را به آتش می کشید و انتظار دارید آمریکا بیاد به شما چشم قربان بگوید

  • غفاری
    0

    عده ای در کشور از روی عمد و خیانت و یا از روی سهو و جهالت می خواستند کشور را به آغوش غربی ها بیاندازند ................ .... که خدا را شکر موفق به این کار نشدند ..... غرب تا الان به کدام کشور دردنیا رحم کرده و دل سوزانده ..... غرب به غیر از غارت و چپاول و جنایت در مقابل کشورها سیاست دیگری هم داشته که از آن بی خبر باشیم ؟؟؟؟؟ همیشه دنبال اقلیت خائن و اکثریت جاهل بوده تا سیطره شوم خود را گسترش دهد ... د ر مقابل غارت گر ها جز سیاست تدافعی و اگر جگر شیر داشته باشیم جز سیاست تهاجمی چیز دیگری هم جوابگو است ؟؟؟؟ البته با پشتوانه محکم اقتصادی و نظامی این مهم میسر است نه با سیاست لبخند !!

  • صادق
    0

    شکست صاحب و رفیق ندارد، ولی اگر پیروزی بود، می گفتند نتیجه علم و درایت ما بوده و دیگرا نامه رسان و امر بر بودند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها