برجام به بایگانی تاریخ می رود؟/ بلومبرگ: شاید بایدن به زودی به طور کامل از مذاکرات کنار برود/ سرنوشت توافق هسته ای در دوره رئیسی - بایدن چگونه خواهد شد؟

نویسنده بلومبرگ مدعی است که شاید در شرایط کنونی، جو بایدن تصمیم بگیرد مذاکرات مربوط به احیای برجام را رها کند. بلومبرگ تاکید دارد که مقطع فعلی بهترین زمان برای این کار است.

برجام به بایگانی تاریخ می رود؟/ بلومبرگ: شاید بایدن به زودی به طور کامل از مذاکرات کنار برود/ سرنوشت توافق هسته ای در دوره رئیسی - بایدن چگونه خواهد شد؟

به گزارش خبر فوری ، برجام بعد از مدتی تنفس آزاد، دوباره زیر دستگاه اکسیژن رفته است. نشست هسته ای وین که تا چندی پیش همه را امیدوار کرده بود، به بن بست خورده و ادامه آن به بعد از مراسم تحلیف و ورود سید ابراهیم رئیسی به پاستور منوط شده است.

آیا برجام در دوره جدید به بایگانی تاریخ می رود؟

حالا شواهد نشان می دهد که امید زیادی به احیای برجام در دوره جدید نیست. تهدیدات اخیر وزیر امور خارجه آلمان یکی از شواهدی است که نشان می دهد اوضاع تغییر کرده است. هایکو ماس در مصاحبه با نشریه آلمانی اشپیگل، مدعی شد ایران ادامه مذاکرات احیای توافق هسته‌ ای با گروه 5+1 را «به تأخیر انداخته است» و گزینه بازگشت به این توافق برای همیشه در دسترس نخواهد بود. وزیر امور خارجه آلمان گفت: در کمال ناخرسندی شاهدم که ایران از یک سو از سرگیری گفت‌وگوهای هسته ‌ای وین را به تأخیر می ‌اندازد و از طرف دیگر به ‌طور همزمان، بیشتر و بیشتر از مولفه‌ های اصلی این توافق فاصله می ‌گیرد.

در همین رابطه، بلومبرگ هم در گزارشی به موضوع سرانجام برجام در آینده نزدیک پرداخت. نویسنده بلومبرگ مدعی است که شاید در شرایط کنونی، جو بایدن تصمیم بگیرد مذاکرات مربوط به احیای برجام را رها کند. بلومبرگ تاکید دارد که مقطع فعلی بهترین زمان برای این کار است.

تغییر دولت ایران و ورود سید ابراهیم رئیسی به پاستور به جای حسن روحانی اعتدال گرا که تمایل به غرب داشت، می تواند یکی از بهانه های بایدن برای خروج کامل میز مذاکره باشد. بلومبرگ مدعی است به جز این، مساله اعتراضات اخیر در جنوب کشور، اظهارات مقامات مختلف ایران در مخالفت با برجام و به خصوص درخواست ایران در مورد دادن تعهد کتبی توسط آمریکا در مورد عدم تکرار نقض برجام، همگی از جمله مواردی هستند که می توانند بهانه را به بایدن بدهند تا به طور کامل زیر میز برجام بزند.

بلومبرگ همچنین مدعی است که دولت بایدن اخیرا به ایران پیشنهاد داده است که تحریم های ثانویه ضد ایران را در ازای تمدید برخی محدودیت های هسته ای بردارد اما ایران این پیشنهاد را نپذیرفته است. وزارت امور خارجه بایدن اخیرا چند بار اعلام کرده که این پیشنهاد همیشگی نیست و ایران اگر آن را نپذیرد به زودی از روی میز برداشته خواهد شد.

این ها همه علائمی هستند که نشان می دهند دولت دموکرات جو بایدن علاقه ای ندارد که مساله برجام را زیاد طول بدهد. حداقل این چیزی است که از گزارش بلومبرگ قابل استنتاج است. با این حال، شواهد دیگر چیز دیگری را نشان می دهند.

دوره تعلیق آغاز خواهد شد؟

طبق برخی گزارش های دیگر، اتفاقا این آمریکا است که دوست دارد برجام را کش بدهد نه ایران. دلیل این امر این است که اقتصاد ایران در شرایط سختی به سر می برد و بیشتر احتیاج دارد که تکلیفش مشخص شود؛ اما آمریکا نیاز جدی و فوری به توافق هسته ای ندارد؛ هرچند ترجیحش این بود که این مساله در زمان حسن روحانی حل می شد نه دوره ابراهیم رئیسی ( اینجا بخوانید).

به جز این، برخی منابع دیگر معتقدند ابراهیم رئیسی به هیچ وجه علاقه ای ندارد از برجام خارج شود. مدتی پیش هالی داگرس (Holly Dagres) تحلیلگر سیاسی و نویسنده فعال اندیشکده Atlantic Council از این گفت که سیاست خارجی توسط مقامات بالاتر و به خصوص رهبر انقلاب تعیین می ‌شود و دولت مجری این سیاست‌ ها است. بنابراین، بعید است یک دولت بتواند تغییری در خط و مشی کلی دیپلماتیک نظام ایجاد کند. از این رو، بعید است رئیسی بتواند برجام را از اعتبار بیندازد ( اینجا بخوانید).

از طرف دیگر، برخی منابع دیگر از این گفته اند که وجود برجام برای آمریکا بهتر از نبودنش است ( اینجا بخوانید). با اینکه همانطور که بیان شد، بیشتر منابع خارجی از این گفته اند که بایدن ترجیح می دهد برجام در دوره روحانی احیای شود تا رئیسی ( اینجا بخوانید) اما باز بعید است آمریکا در نابودی برجام پیش قدم شود.

از این رو می توان نتیجه گرفت که احتمالا تا مدتی این حالت تعلیق بر برجام حکمفرما شود و حداقل نابودی کامل آن تا یک سال آینده به تعویق بیفتد.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 32
  • سیاوش سلطان
    0

    بایدن ، ترامپ با هر الاغ دیگری طبق قوانین و عرف بین المللی حق ندارد به صورت یک جانبه تصمیم بگیرد ، همین عملکرد آمریکا باعث نابسامانی دنبا و خودزنی ۱۱ سپتامبر شد تا با دروغ بزرگ طناب لباس عامل این خودزنی را بن لادن معرفی کنند و به اهداف خودبرسند ، عملیات ۱۱ سپتامبر یک عملیات واکنش سریع در خاک قویترین کشور دنیا توسط یک گروه غیر حرفه ای برای اهل فن باورنکردنی بود ، مگر عملیات طبس که آمریکا انجام داد با آن همه تجهیزات شکست نخورد ، حال چگونه ۱۱ سپتامبر در خاک آمریکای سوژه یاز بدون هیچ دستگیری و ردی از عوامل آن انجام شد ، برجام برای خلع سلاح جبهه مقاومت است و چون کفگیرشان با سخنان اخیر رهبری و خیر رئیسی رئیس جمهور منتخب به ته دیگ خورده حالا می خواهند جنازه پاره شده زهرجام را دوباره پاره کنند ، خنده دار است در حد چال غلیار ... آمریکا با این رفتارهای هیستریک روز به روز به دشمنان خود می افزاید و منزوی می شود چون قلدر است ، از طرفی جایگاه اقتصادی خویش را از دست می دهد و این را خوب فهمیده اند اما غرور کاذبشان اجازه اصلاح و تغییر رویه به احترام متقابل را به این کدخدای پیر رو به زوال نمی دهد ، هنگ کنگ و کریمه و اسقاطیل سه نمونه بارز شکست مفتضحانه آمریکاست ، کره شمالی ، آمریکای لاتین و خاورمیانه یک کشور خاص نیست بلکه ۴۰ درصد حکومت های جهان است و به زودی کمر آمریکا را در حوزه اقتصاد خواهد شکست به وسیله خود آمریکا و این مضحک ترین دوران ثعود و سقوط آمریکا خواهد بود. پایبندی به معاهدات جهانی آن هم به صورت گروهی بچه بازی و جر زنی را تحمل نمی کند ، بازی های سیاسی هم زودگذر و اثر برنده واقعی با کسی است که در طرف حق بازی ایستاده نه باطل ، زورگویی آمریکا از خورشید نمایان تر شده طوری که کسی نمی تواند کتمانش کند ، حالا رسانه های داخل و خارج تحلیل کند و تفسیر ؛ واقعیت موضوع تغییر نمی کند ، آمریکا باید به کشورهای دیگر و قوانین بین المللی احترام بگذارد

    نظرات شما -
    • متین
      0

      سیاوش ..معلومه درد نداری و فقر رو نچشیدی خوش بحالت امیدوارم وابسته به حرامخوران نباشی

    • سلطان...
      0

      اولیانوف توضیح داد: «از نظر ما، هیچ جایگزینی برای احیای برجام به شکل اولیه آن وجود ندارد. تمامی گمانه‌زنی‌ها درباره شروع از اول و نوشتن یک توافق جدید توهم است. چنین چیزی نه به این زودی و نه هرگز تحقق می‌یابد. ما باید بر اساس واقعیات پیش برویم و وظیفه اصلی، احیای هرچه سریع‌تر برجام به شکل اولیه است»

  • غلام
    0

    مذاکره بی مذاکره.ما نیاز به مذاکره نداریم.آقای رئیسی با مدیریت جهادی همه چیز رو درست میکنه. ما وابسسسسسته نیستیم.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      ارواح عمت که وابته نیستین نوکر چین و روسیه هستین

    • reza
      0

      وابسته نیستیم . وارفته هستیم

    • ممد
      0

      غلامی حرف مفت نزن

    • ،،،
      0

      البته از درب عقب،،

    • شاسکولوفسکی
      0

      یک سال دیگع تحریم باشه خوراک علف و ابگوشت گربه هم نایاب میشه.شعار میده این نادان ساندیس نوش.

  • دانیال
    0

    ابراهیم رئیسی انگلیسی رو به زور حرف میزنه اونوقت میخواهد مذاکره کند؟

    نظرات شما -
    • ل
      0

      فارسی را هم ریپ میزنه . یک متن 50 کلمه ای ازش شنیدید؟

    • امید
      0

      بله مطلوب شما روحانیست که مثل بلبل انگلیسی حرف میزنه و مثل ریگ‌ دروغ میگه

    • قسطنطنیه
      0

      میگن ریسی از وقتی منتصب شد به پیشوای جمهور رفته زبان خارجه ثبت نام کرده.گفته تا فول نشم نمیرم پا میز توافق.انشالا توافق ۴۲۰.

  • همتی
    0

    مذاکره 5 نفر به 1 نفر که نشد مذاکره. از اساس اشتباه است.

  • برجامی
    0

    آقا دانیال مگه بایدن (بی دین) فارسی بلده؟

  • متین
    0

    آخر آقای رییسی مثل روحانی کاره ای نیست که طرفدار برجام باشد یا مخالف آن ... اگر اینبار مواضع خودمان را تعدیل نکنیم و برجام را ضایع کنیم متاسفانه دیگر راه جبرانی نیست

  • ب
    0

    برجام هم بره به درک !! چه اشکالی داره مدتی هم مثل کره شمالی زندگی کنیم؟ مدیران با لیاقت داریم همه چیز حل میشه .

    نظرات شما -
    • ممد
      0

      ای تو روح هرچی از این مدیرای بالیاقت

  • علیرضا
    0

    تنها راه جنگ هست هم ایران نجات پیدا میکنه هم جهان احساس امنیت میکنه.

  • تابوت
    0

    به درک آب از سر ما گذاشته

  • کیان
    0

    یک وقت نکنه بزنه به سرت بری البته موجبات خنده ما رو فراهم میکنی که بار و دارو دستش میفتن به زرت و پرت ولی اینجا 85 میلیون ایرانی نشسته و حق این مردم نیست بیشتر از این درد تحمل کنند همین که نهادهای مفت خور رو ترامپ تحریم کرد بدترین تنبیه بود گزارش رسیده سید نصرولو داره از بی پولی چاقاق نفت و کشت ماری جوانا میکنه تو عراق هم دارن زورگیری از رئیس قبایل می‌کنند و خانه ادیان دیگر را مصادره و به فروش می‌رسانند سوریه هم قرار شد باقر برشون خیار بادمجان ببره بفروشت تا فعلا سر پا بمونن دیگه از این بدتر تنبیه اگر رفتی اینم که سواد نداره ریپوه واقعی میشیم بعد نوبت ایران میشه که مفت خورها علنی از مردمش باج بگیرن صد پله بدتر از کره شمالی می‌شویم حالا خود دانی پیره خرفت

  • کارگر
    0

    سیاوش خان تحلیلت خوبه ولی بدرد مردم نمی خوره فوق فوقش میشیم کره شمالی از نظر هسته ای اونوقت ماهمه ی دنیا رو جلوی خودمون داریم با دو تا سه کشور منفعت طلب مثل چین بعنوان حامی.بیشترین استفاده رو از برجام همین آقایونی بردند که مخالف سرسختش بودند.وبیشترین فشار روی گرده مردم بی کسه.وای از عدالت

  • حق گو
    0

    امریکا باید ادم شود اگر نشود گناه ماست

  • همه مردم
    0

    ما دنبال تبدیل کشور به کشوری معمولی و نه پایگاه رانت و دشمنی و ترور هستیم

  • بسیجی فعال
    0

    آمریکا و دنباله هایش را بزودی ادب میکنیم.سحر نزدیک است. صبر کنید تا دولت آیت الله ریسی مستقر شود همه چیز اصلاح خواهد شد.

  • حسین گلشن
    0

    بعید است امریکا در نابودی برجام پیشقدم شودعجب چشم بسته غیب میگی آمریکا کاملا از برجام خارج شد و حتی مکانیسم ماشه را هم میخواست فعال کند زورش نرسید آمریکا اصلا در برجام نیست و زورش می‌رسید تمام کشورها را خارج کرده بود

  • سید هرندی
    0

    ۱۸ میلیون نفر به آقای دکتر سید آیت الله العظمی دکتر سید رئیسی دامت برکاته رای داده اند که می توانند ۱۸۰ میلیون معترض را نابود کنند . برجام پاره خواهد شد و ملت همیشه در صحنه و ولایت مدار ایران خوشحال تر خواهند شد.

  • سعید
    0

    بره دیگه بر نگرده ادم عاقل دوبار از یک سوراخ گزیده نمیشود

  • ایرانی
    0

    به خدا باور نکنید آنها از هسته‌ای ایران مثل سگ می ترسند مجبور هستند پای میز مذاکره بیایند ایران کره شمالی نیست ایران در نود درصد مایحتاج خود خودکفا می باشد حتی صادر کنند ه است خوراک صنایع عبارت است از نفت و گاز وفولاد وشیشه ومس والمینیوم که در همشان مازاد بر مصرف داریم به اضافه نیروی متخصص وجوانان

  • احمد
    0

    اگر این تحریم ها چند سال طول بکشد درسته چند سال اول مردم سختی می کشند ولی در دراز مدت همه موارد خود کفا می شویم

  • دکتر سید
    0

    زمین و ملک گران می شود زود بخرید.

  • کریمی
    0

    ایران نباید کوتا بیا حتا به قیمت خروج از برجام این امریکا بود وه استارت خروج از برجام را زده باید تاوان بدهد امریکا که دیگر برای آیندگان درس شود وقتی توافقی حاصل شد حق خروج نداشته باشد با خروج ایران از برجام خواهیم دید که امتیاز میدهند خوب هم امتیاز میدهند ما که تمام بدبختی ها کشیدیم از این دیگر بدتر نمی شود هر کاری امریکا خواست انجام داد پس دیگر برحام بی برجام

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها