خبر فوری مروری کرده بر گذشته یک وزارت خاص؛

بچه‌های بالا یا سربازان گمنام؛ اطلاعات وزارتخانه‌ای است که در همه ادارات، اتاق دارد

بچه‌های بالا یا سربازان گمنام امام زمان؛ کارکنان وزارت اطلاعات معمولا ناشناس باقی می‌مانند، حتی گاهی برای یکدیگر.

بچه‌های بالا یا سربازان گمنام؛ اطلاعات وزارتخانه‌ای است که در همه ادارات، اتاق دارد

به گزارش خبر فوری ، ساواک و دستگاهای اطلاعاتی پهلوی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، منحل شدند و نیروهای مردمی در محله‌ها، کلانتری‌ها، مساجد و مراکز پیش‌آهنگی و کانون‌های جوانان کمیته‌های مردمی تشکیل شدند. هر کمیته در حد خودش ضمن کارهای امنیتی جاری به جمع‌آوری اطلاعات می‌پرداخت و در بیشتر کمیته‌ها واحد اطلاعات شکل گرفته بود.

به طور موازی، نهادهای مختلف همچون سپاه پاسداران، اداره اطلاعات نخست‌وزیری، کمیته‌های انقلاب، قضات و... برای خود کار اطلاعاتی می‌کردند. پس از گذشت یکسال از پیروزی انقلاب، امور اطلاعاتی و امنیتی گسترده و گسترده‌تر می‌شد، اما پراکندگی‌ها و تداخل‌هایی که به طور طبیعی از این پراکندگی‌ها نشات می‌گرفت در کارها اخلال ایجاد می‌کرد، از این رو دفتر اطلاعات نخست‌وزیری با ابتکار شهید رجایی شکل گرفت و امور اطلاعاتی میان سپاه و ارتش و کمیته و شهربانی تقسیم شدند.

تشکیل وزارت اطلاعات در دولت میرحسین و با ابتکار حجاریان

سرانجام لایحه تشکیل وزارت اطلاعات در سال 1362 در دولت میرحسین موسوی، نخست وزیر وقت تهیه و به مجلس ارائه شد. اولین وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، محمد محمدی ری‌شهری بود. او و سعید حجاریان را بنیانگذار وزارت اطلاعات می‌دانند. حجاریان به سبب آشنایی با اسناد ساواک و موساد و ترکیه به عنوان طرح و برنامه و برای سازماندهی اطلاعاتی وارد وزارت اطلاعات شد و شروع به طراحی داخلی ساختار و طراحی نظام آموزشی وزارتخانه کرد. ایده این بود که نهادهای متفرق اطلاعاتی یکجا جمع و پاسخگو شوند. حجاریان در این باره می‌گوید: «سر این ماجرا با سه قوه دعوا شد، با سپاه درگیر شدیم. لاجوردی خیلی ازمان ناراحت بود که چرا دنبال وزارتخانه‌ایم به جای تابع رهبری بودن اطلاعات. خود امام هم حتی ناراحت شده بودند شهید محلاتی رفته بود پیش امام و گفته بود که می‌خواهند وزارتخانه درست کنند و اطلاعات هیچ جا دنیا وزارتخانه نیست. من به سید احمد خمینی گفتم که اگر اطلاعات زیر نظر امام باشد همه اتفاقات آن به پای امام نوشته می‌شود و درست نیست». بالاخره وزارتخانه رای آورد اما حجاریان در آن نماند، چراکه به نظرش وزارتخانه پاسخگو نشده بود و در سال 68 از وزارت اطلاعات خارج شد.

هفت وزیر با بدنه نسبتا ثابت

وزارت اطلاعات در این 38 سال هفت وزیر داشته است. گفته می‌شود این وزیر را رئیس جمهور پس از تایید رهبری به مجلس معرفی می‌کند. پس از پایان دولت موسوی، ری شهری از وزارت کنار رفت و در دو دوره ‌هاشمی، سکان وزارت در دست علی فلاحیان بود. خاتمی سکان را به دست قربانعلی دری نجف آبادی داد اما با برملا شدن قتل‌های زنجیره ای، او نیز کنار رفت و تا پایان دولت‌های خاتمی، سکان در دست علی یونسی بود. احمدی نژاد دو یا به تعبیری سه وزیر اطلاعات داشت. غلامحسین محسنی اژه‌ای وزیر دولت نهم بود و حیدر مصلحی وزیر دولت دهم. در بین دو دولت یعنی در مرداد و شهریور 88 شخص احمدی نژاد سرپرستی وزرات اطلاعات را برعهده گرفت. در هشت سال روحانی نیز محمود علوی وزیر است.

تغییر وزرا چندان تاثیری در تغییر بدنه وزارت ندارد. این را می‌توان از معدود مصاحبه‌های وزارتی‌ها استنباط کرد. در یکی از این مصاحبه‌ها که نام مصاحبه شونده مشخص نیست، آمده است: «بدنه اطلاعات هیچ‌گاه تغییر نمی‌کند. تغییر کننده در وزارت، فقط وزیر اطلاعات است. وزیر اطلاعات تغییر می‌کند؛ امکان دارد آن معاون را بردارند، می‌شود مشاور و آن مدیر کل را بگذارند جای آن معاون. یعنی این طور نیست که فی المثل بروند از ارتش، سپاه و یا نیروی انتظامی، معاونی بیاورند». او اشاره ای به کادر وزارت از زمان شکل گیری نیز می‌کند: «کادرهای بزرگی پیوستند؛ هم داخلی، هم کادرهای ضدجاسوسی، هم خارجی، همه آمدند و تجمیع شدند. آن‌جا دسته بندی شد به معاونت مردمی، معاونت خارجی، معاونت ضد جاسوسی، معاونت امنیت؛ برای همه‌ی پست‌ها، ظرف تشکیلاتی مشخص شد و هرکسی نقش خود را پیدا کرد». گفتنی است این وزارتخانه توسط آمریکا و اروپا تحریم شده است.

قتل‌های زنجیره ای، بزرگترین حاشیه وزارت اطلاعات

اول آذر سال 77، داریوش و پروانه فروهر در خانه‌شان به قتل رسیدند، چند روز جسد محمد مختاری و محمد جعفر پوینده و به دنبالش نوه مصدق پیدا شدند. قتل‌های دیگری نیز قبل و بعد آن اتفاق افتاد که به قتل‌های زنجیره‌ای معروف شدند. ابتدا گروهی به نام «فداییان اسلام ناب محمدی-مصطفی نواب» مسئولیت این قتل‌ها را به عهده گرفت اما اساسا موجودیت این گروه زیرسوال است. خاتمی کمیته ویژه‌ای را برای بررسی تشکیل داد و در اقدامی بی‌سابقه در دی ماه همان سال وزارت اطلاعات بیانیه‌ای را صادر و در آن تایید کرد تعداد معدودی از عوامل این وزارتخانه مسئول قتل‌ها هستند. در این بیانیه عوامل اینگونه توصیف شدند: «همکاران مسئولیت ناشناس‎، کج‌اندیش و خودسر این وزارت که بی‌شک آلت دست عوامل پنهان قرار گرفته و در جهت منافع بیگانگان دست به این اعمال جنایتکارانه زده‌اند». در بهمن ماه استعفای وزیر وقت اطلاعات یعنی دری نجف آبادی پذیرفته شد و یونسی که از اعضای کمیته ویژه نیز بود، جای او را گرفت. یکی از متهمان اصلی پرونده این قتل‌ها، سعید امامی بود که اعلام شد شش ماه بعد در زندان با داروی نظافت خودکشی کرده است.

وزارتی که در تمامی ادارات دفتر دارد

سازمان حراست کشور زیر مجموعه وزارت اطلاعات است و در هر اداره یا سازمان دولتی یا شهرداری که وارد شوید، این سازمان اتاق دارد. کارکنان حراست در ادارات نقش پررنگی دارند و در موضوعات بسیاری از جمله در استخدام نظرشان صائب است.

ستاد خبری، رویه وزارت

ساختمان‌های وزارت اطلاعات معمولا تابلو ندارند. اما ستادهای خبری از این مقوله مستثنی است. ستادهای خبری، راه ارتباطی وزارت با مردم است و شماره سه رقمی دارد تا اگر فردی به موضوعی مشکوک شد بتواند به مسئولان مربوطه اطلاع دهد. وزارت اطلاعات می‌گوید سرنخ بسیاری از تهدیدات امنیتی را از گزارش‌های مردمی گرفته. به عنوان مثال، این گزارش‌ها سرنخ‌هایی به آنها داده که توانسته‌اند بسیاری حملات داعش در داخل کشور را خنثی کنند. از طرف دیگر وقتی هم قرار است وزارت کسی را احضار کند تا به او انذار دهد، معمولا میزبان، ستاد خبری است.

از دانشگاه و بازداشتگاه تا تولیدات سینمایی

وزارت اطلاعات یک بازداشتگاه دارد که قوه قضائیه در اختیار آن قرار داده اما رویه این وزارتخانه همیشه قهری نیست. وجود یک دانشگاه در زیرمجموعه، شاهد این مدعاست؛ دانشگاه امام باقر که حالا به آن اطلاعات و امنیت ملی می‌گویند.

وزیر فعلی سابقه هنری دارد، او عکاسی، نقاشی و تئاتر کار کرده. شاید همین باعث شده که در سال‌های اخیر وزارت اطلاعات به هنر هم روی آورد. به گفته وزیر، برخی فیلم‌ها مانند «روباه»، «ماجرای نیمروز»، «گاندو» «شبی که ماه کامل شد»، «سیانور»، «امکان مینا»، «روز صفر» و مجموعه‌های «پازل»، «سارق روح»، «تعبیر وارونه یک رؤیا» و «خانه امن» محصول این وزارتخانه هستند.

چند سال پیش هم یک کارمند سابق وزارت به نام اکبر خوشکوشک مدعی شده بود «تمام شبکه‌های تلویزیونی خارجی به جز BBC و VOA دست ما است».

وقتی وزیر و رئیس جمهور یک نفر بود

پس از برکناری اژه‌ای و در حالی که تنها دو هفته به پایان عمر دولت نهم باقی مانده بود و از طرفی پس از آغاز دولت دهم فرصت قانونی در اختیار رییس‌جمهور برای معرفی کابینه قرار داشت، محمود احمدی‌نژاد خود به عنوان سرپرست وزارت اطلاعات مشغول شد. انتصابی که در آن برهه واکنش و انتقادات زیادی را به دنبال داشت اما با تمام اتفاقات سرانجام احمدی‌نژاد به خواسته‌اش رسید و به مدت ٤٠روز مسوول وزارتخانه مورد علاقه خود شد.

شایعاتی منتشر شده بود که محمود احمدی‌نژاد در مدت سرپرستی وزارت اطلاعات توانسته به بسیاری از پرونده‌های امنیتی و مهم کشور دست پیدا کرده و اسناد زیادی را از وزارت اطلاعات خارج کند، حتی گفته شد که پرونده‌ها به خارج از کشور منتقل شده‌اند. بسیاری امکان وقوع این اتفاق را منتفی می‌دانند اما برخی بر اساس تغییر رویه احمدی‌نژاد و تبدیل شدنش به منتقد، معتقدند احتمالا رئیس جمهور سابق چیزی در چنته دارد که این چنین بی‌پروا شده است.

حفاظت اطلاعات در کنار وزارت اطلاعات

نهادهای موازی در کنار وزارت اطلاعات وجود دارند که مهمترین آنها سازمان حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران است. در دوران خاتمی این سازمان فعال‌تر شد و خود را گسترش داد. به گفته یکی از کارکنان وزارت که نامش منتشر نشده، این نهادهای موازی اینگونه همکاری می‌کنند: «یک شورایی ما داریم به نام «شورای هماهنگی اطلاعات»؛ همه‌ اعضا در آن شرکت می‌کنند؛ از ستاد کل، از ارتش، از سپاه در آن شرکت می‌کنند. طبق قانون تمرکز اطلاعات مصوبه‌ مجمع تشخیص مصلحت نظام، همیشه رییس این شورا هم وزیر اطلاعات بوده است. اما اگر شما نگاه کنید، الان استعلامات چهار تا شده است؛ سابقا استعلام‌های ما از وزارت کشور و ثبت احوال و وزارت اطلاعات بود. مجلس نهم آمد در دقیقه‌ نود سپاه را هم قاطی کرد. سپاه دارد کار خودش را می‌کند، وزارت هم دارد کار خودش را می‌کند، با هم ارتباطات نزدیکی دارند علیرغم اینکه وزارت و سپاه با هم یک مشکل کارشناسی هم دارند».

آینده اطلاعاتی کشور در دستان کیست؟

پیش‌بینی‌کنندگان وزرای آینده درباره وزارت اطلاعات دو نام را به میان می‌آورند. یکی علی عبداللهی، دادستان ویژه دادگاه روحانیت است و دیگری مصطفی پورمحمدی، وزیر کشور دولت نهم و وزیر دادگستری دولت یازدهم است. البته در کنار اینها گاهی نام محمود نبویان نماینده مجلس و عضو جبهه پایداری نیز به گوش می‌خورد.

درباره سایر وزارتخانه‌ها بخوانید:

وزارت علوم، از گرماگرم فعالیتهای سیاسی تا سکون مدرک گرایی/ وزیر جدید علوم در کابینه رئیسی با چه چالش هایی روبروست؟

کارنامه ۴۰ ساله وزارت آموزش و پرورش/ چه کسی می تواند مدرسه ها را دوباره بگشاید؟

چه کسی می تواند مسئولیت بهداشت و کرونا را در دولت جدید برعهده گیرد؟ / بحران سلامت، میراثی که به رئیسی رسید

فرهنگ یا ارشاد؛ داستان وزارتخانه ای که اطلاعات و آموزش، فرزندان آن هستند

چه کسی وزارت کشاورزی را نجات می دهد؟

وزیر دفاع دولت رئیسی چه کسی خواهد بود/ همه وزرای دفاع جمهوری اسلامی ایران؛ از شهید چمران و فکوری تا اکبر ترکان

گزینه‌های رئیسی برای کرسی وزارت امور خارجه / کدام چهره می‌خواهد رودرروی بایدن بایستد؟

طلای سیاه، یک دنیا رمز و راز/ مروری بر وزرای نفت جمهوری اسلامی ایران/ وزیر نفت جدید چه کسی خواهد بود؟

دولت سیزدهم ورزش ایران را به کدام‌سو می‌برد؟

روند سینوسی سازمان برنامه؛ از وزارت تا انحلال

وزارت کشور رئیسی به چه کسی می رسد؟ / تلاش جریانهای اصولگرا برای رسیدن به ساختمان فاطمی

سازمان انرژی اتمی ایران؛ ارگانی علمی، در تله سیاست

از طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی تا گزینه‌های پیش‌روی رئیسی برای انتخاب وزیر/ نگاهی بر چالش‌های پیش روی رئیسی در وزارت راه و شهرسازی

رئیسی و چالش مدیریت آب و برق در دولت سیزدهم/ گزینه‌های پیش روی رئیس جمهور برای وزارت نیرو را بشناسید

شعام و مصوبه های فرداستی و پنهانش

میهمان چهارساله «باب همایون» در دوره سیزدهم کیست؟

منبع: خبر فوری

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 41
  • جیم
    1

    درود بر سربازان گمنام،خار چشم آمریکا و اسراییل و کابوس آلبانی نشین ها

    نظرات شما -
    • Mamad
      0

      کشتی خودتو با البانی، یه روانپزشک برو خخخ

    • مهدی
      0

      فعلآ همه خار چشمم مردم هستند

    • ناشناس
      0

      مهدی زر نزن

  • دن کیشوت
    0

    فساد اداری ناشی از وجود همین اتاق هاست!

  • سید کاظم
    0

    بچه پایین هم نیستند چه رسد بالا ، کسی که مثل موریانه در سکوت کارمیکند و از شناسایی شدن ترس دارد پایین تر از پایین است

  • ناشناس
    1

    مردم زمانی فکر می کردند لباس سبز سپاه چقدر مقدس است یا نام سر بازان مقدس اطلاعات ؟اما با باز نشسته شدن نیروهای قدیمی و روی آوردن دشمنان به مبارزه مستقیم وحمله به این دو نیروی ارزشی .مردم دیکه به اون چشم نکاه نمی کنند وباید در این زمینه فکری کرد .فاصله کرفتن روحانیت با مردم وسوار شدن بر قدرت زیاد دوام نخواهد آورد .اعتراضات کم کم فرا کیر می شود وکسترده تر وتنها راه چاره برکشتن به ابتدایی انقلاب هست .استخدام باید فراکیر ومثل زمان شاه باشد که در عرض 6ماه فرد استخدام می شد .تبعیذ ونژاد قومیتی از ادارات بر چیده شود .مردم رو با واقعیت موضوع پیش اومده آکاه کنیم نه محرمانه تا منجر به یک نا هنجاری نشود. وهزاران کار خوب که در این فر صت کم باید انجام شوند تا مردم دوباره به نظام بر کردند .عزیزی کفته که حراستها باید عوض بشوند .مطلب خوبی هست منشاء فساد در ادارات همین حراستهاست که با ریش ولباس سفید همه کاری می کنند وکزارش کذب هم به وازرت می دهند .خداوند یار این عزیزان جان برکف باشد

    نظرات شما -
    • 0

      میدونی حرفت چقدر تحریف داره

  • محمد
    0

    انقد ادعاشون میشه اختلاسگرا رو بگیرن که دارن راحت ول میچرخن تو مملکت

    نظرات شما -
    • 1

      این همه گرفتن کور بودی؟

    • 0

      میشد محترمانه تر بگی

  • کارمند
    0

    نفوذ اسراییل را در همه ادارات و مناصب باور کنیم یا زور نمایی مدیران کل حراست برای چند کارمند شاخ شکسته را .

    نظرات شما -
    • 0

      ور دروغ گفتن جنابعالی زا

  • ایرانی آباد و آزاد
    0

    از این موازی کاری ها در کشور زیدد است و کسی هم پاسخگو نیست که باید اصلان وسروسامان یابد.. یک نمونه کوچک آن که باعث ناراحتی و سردرگمی فراوان مردم شده است در همین اعتراضات مردمی اخیر یا آبان ۹۸ و یا هر اعتراض دیگه که خیلی زیاد شده و نظام و نیروهای اطلاعاتی و امنیتی و لباس شخصی ها و.... همواره با انگ های متفاوت در صدد سرکوب و خاموشی آن هستند دستگیری های فراوان و حق و ناحق همزمان با این اعتراضات مردمی است که خانواده های نگران و پدر و مادر مضطرب به هر ارگانی که فکرش را می کنند و مراجعه می کنند جهت آگاهی از سرنوشت عزیز یا فرزندشان اظهار بی اطلاعی می کنند و پاسخگو نیستند که می شود مرکز متمرکز پاسخگوئی جهت این دستگیری ها ایجاد کرد ...

  • ساچو
    0

    میگن دزدی نکن نترس.....والا نمیدونم وزارت اطلاعات چقدر نیرو داره ؟! با طرف تصادف میکنی میگه من اطلاعاتیم!!!! یا هرجای دیگه که اصطکاکی با مردم داشته باشی .....این خوب نیست چرا؟ ببینید چقدر نیروهای امنیتی قدرت پیدا کردند که مردم کوچه و بازار ادای آنهارو در می آورند ودر دراز مدت به ضرر نهاد مذکوره.......همانطور مردم از اونها زده میشوند ودر ضمن قدرت بیش از حد برای انها در دراز مدت برای نظام دردسر ساز میشود...... ودر ضمن: ماموتی حتما چنته اش پر پیمونه تجربه ثابت کرده حاکمیت تاب وتوان همچین اشخاصی را ندارد

    نظرات شما -
    • .
      0

      هرکی میگه اطلاعاتیه کلاهبرداره

  • دانیال
    1

    واقعا برای همشون متأسفم. یک عده بیسواد پر ادعا هستند و انگلیسی رو به زور حرف میزنند مثل رئیسی بیسواد هستند.

  • مرد میدان
    0

    زنده باد یاد و خاطره شهید والا مقام حاج قاسم سلیمانی مرد میدان ......

    نظرات شما -
    • محسن
      0

      شهید سلیمانی برای همه ما عزیزه. ولی چرا مدام میری پشت شهید قایم میشی؟؟ این استراتژی بی حرمتی به شهید است.. و اینکه کسانی که منطق پاسخگویی ندارند پناه به خون شهید میبرند برای فرار کردن از نقطه ضعف های خودشون

    • ایرانی آباد و آزاد
      0

      عین آخوندها که هر جا کم میارن می زنند به خون شهدا و به خصوص به صحرای کربلا !!!!

    • ناشناس
      0

      آخوند ها اسم شهدا تو کم کاری میارن؟مگه چیکار کردن

  • سید حسین
    0

    ملت همیشه در صحنه و ولایت مدار ایران از سربازان ناآشنای امام خامنه ای دامت برکاته تشکر می کنند.تشکر تشکر

  • کیان
    0

    انگار نخود آش هستن همجا هستن ولی انگار نیستن بعضی هاشون آنقدر جو گیر شدن که چند سال پیش بهش گفتن تو مامورمخفی هستی هنوز هم مخفی هستن حتی یک سر به اداره نمیزنه بهش بگن باید چیکار بکنی

  • محسن
    0

    خیلی متن جذابی بود. ممنون از خبر فوری

  • ناشناس
    0

    باسلام ودرود به دریادلان صف شکن نیروی امنیتی این بزرگواری که میگه ترس دارن اینطور نیس جانش کف دست میگرن موقع خطر حتی در گمنامی شهید شدن درود بر نیروی جان برکف درپناه اقا امام زمان عج محفوظ باشید

    نظرات شما -
    • 0

      لعنت بر منفی دهندگان

  • رفعتی
    0

    مردم از ساواک بسیار متنفر بودند و اگر به کسی ساواکی گفته میشد از فحش های بسیار زشت و چرند بود و شاید به درگیری منجر میشد چون آدمی در هر لباسی ذات پست و خوب دارد .گاه این ذات پست با القائاتی تشدید هم شود نمونه بارز آن سعید امامی است که چنان تیغ در دست چرخاند که قرنها جهان از این همه سبعیت در اشک خواهد بود.ما اگر خوب باشیم به این همه هزینه برای زیر نظر گرفتن مردم احتیاجی نیست و اصلا حکومت از آن مردم است اگر ما ناتوانیم چه اصراری به ماندن و تحمیل بدبختی و سختی بر مردم است اگر باور داریم عالم مخلوق خداست.

  • رنجبر
    0

    چه اطلاعاتی هست که وقتی پولا رو میدزدن میرن اونبر ،اونوقت خبر دار میشن؟فقط سر مردم زرنگ هستن،البته که دزدی های کشور بدون اطلاع اینا انجام نمیشه،چطور یه نفر یه حرف سیاسی بزنه خونش رو زود بلد میشن و میگرنش اما اونای که اختلاس کردن رو کسی جاشون بلد نیست؟اگه توی هر اداره ای یه اتاق مخصوص اطلاعات هست و اینجوری این همه دزدی میشه و کسی جلودارشون نیست،باید فاتحه ایران رو خوند

    نظرات شما -
    • 0

      چی میگی این همه جلوشونو گرفتن ندیدی؟

  • مرد میدان اصلی
    0

    زنده باد یاد و خاطره شهید والامقام،عباس دوران،مرد مردان، بدون تریبون،بدون دوربین،بدون تبلیغات،بدون بزرگنمایی،نماد شجاعت،میهن پرست واقعی

  • من نمیدونم چی بگم والا
    0

    باشه . قبوووووووووووول . شماها برنده . شماها مقتدر . شماها امنیت . شماها خوب . شماها زرنگ . بگین ببینم قاتل فخری زاده چی شد !؟ تنها چیزی که گفتین این بودش که صاحب وانت آبی دو ماه قبل رفته بوده خارج !!!! . همین ؟! من نمیدونم چی بگم والا

    نظرات شما -
    • 0

      چی میگی داره تضعیفشون میکنی با این حرفات

  • جوان
    0

    سلام به مردمم ایران،سرباز امام زمان بودن گمنام بودن کسی ندونه تو کی هستی کارت چیه کی میری و کی میای کارت چقدر سنگینه شب نمیتونی بخوابی که یه وقت یه نامرد مثلا اسلحه نیاره توی مملکت و مردم رو به رگبار ببندند و فقر مردم کشورت رو ببینی و از اون طرف یه حرام خور از پست خودش دزدی بکنه و بیت المال به تاراج بزنه و تو نتونی بخوابی ومن اینو خلاصه میگم به خدا قسم اگه همه نیروهای ادارات این مملکت مثل وزارتی ها باشن این وضع مملکت نیس، یه سوال دارم از همه چرا چرا چیزی رو که نمیدانم در خصوص اون داوری و قضاوت میکنیم این انصاف نیس...

  • علی
    0

    به هرکسی ملیاردها تومان پوا بدید وزندگی ازما بهترون داشته باشه میتونه بیاد سرباز گمنام امام زمان بشه .این همون ساواکه اسمش عوض شده اگر مانند کارمند ادارات حقوق گرفتند ومثل مردم عادی زندگی کردند اونموقع سرباز امام زمان هستند

  • سلام
    0

    سربازان گمنام واقعا خدا خیرشون بده

  • ع
    0

    این پست هم مثل سایر پست های مهم و ارشد و حساس کشور حق ویژه طبقه روحانیون است،آیا برای این تبعیض ها انقلاب کردیم؟چرا یک روحانی را وزیر اقتصاد یا وزیر کار نمی کنید تا پاسخگوی اب و نان مردم باشد؟همیشه پست های با اختیارات گستره و با کوچکترین پاسخگوی مال روحانیون است؟مثلا ایا تاکنون قوه قضاییه،شورای نگهبان،مجلس خبرگان، لویه جرگه مصلحت و ... به ملت جواب پس داده است؟

  • روح الله عسگری
    0

    سرباز گمنام امام زمان منم مه برای رفاع خانوادع ام با حداقل حقوق روزی ۲۰کیلومتر پیادع وذر به دردنبلل یک لقمه نونم

  • سرباز گمنام امام بنیانگذار
    0

    ساواک مخفف همان سازمان س اطلاعات ا و ا امنیت ک کشور هستش در عجبم مثلا میگویند آب فا نزاجا ناجا اوووو.اما نمیگن ساواک

  • دن کیشوت
    0

    سربازان گمنام،کارگران ساده ای هستند که بیشترین زحمت را می کشند با کمترین دستمزد،در سرمای زمستان می‌لرزند و در گرمای تابستان می پزند تا قوت لا یموتی را به خانه ببرند

  • ناشناس
    0

    درود برسربازان گمنام امام زمان

  • ماهرو
    0

    وزارت اطلاعات مجموعا فعالیتش سیاسی است . بنابرین هم دوستارانی وهم دشمنانی دارد واین رویه یک امر طبیعی درسراسر دنیاست . حفظ امنیت ملی کشور که به تک تک احاد مردم برمیگردد وآثار وبرکات آن را همه مردم می بینند ‌.اطلاعات اختصاص به هیچ گرایشی ندارد بلکه همه علاقمندان به حفظ کشور وکمک به آرامش روانی جامعه فعالیت های خاموش دارند . اما هیچگاه برآن نشدند که بخاطر امیال دنیوی وپست ومقام ایجاد جایکاهی برخود دست وپا کنند . اختلاف دیدگاه درهمه حوزه ها دیده میشود واین وزارت خانه هم مستثنی نیست .قیچی همیشه برخلاف جهت همدیگر حرکت میکند ولیکن هدف بریدن شی هست . صبر وبردباری شاید برجسته ترین میراثی است که دراین حوزه دیده میشود . نباید منتقدین را نسبت به موضوعات مختلف که ناشی از تنگناهاست معاند ویا مخالف تلقی کرد واین وزارت هم خیلی مسلط بر اوضاع دارد وبملت سخت نمیگیرد چون ملت همان اطلاعات واطلاعات همان ملت است . خودمن گاهی ایراد میگیرم اما ایرادم درنفی نظام سیاسی نیست بلکه به عملکردهاست .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها