مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور عنوان کرد

امسال؛ گرم ترین و خشک ترین سال در ۵۲ سال گذشته

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: با توجه به کاهش شدید بارندگی‌ها در کشور، امسال نسبت به متوسط ۵۲ ساله گذشته خشک‌ترین و گرمترین سال است.

امسال؛ گرم ترین و خشک ترین سال در ۵۲ سال گذشته

حمیدرضا جانباز در بازدید از تاسیسات و تصفیه‌خانه ‌آب تهران در جمع خبرنگاران افزود: در روزهای گذشته با افزایش دمای هوا در کشور مواجه بودیم، از این رو برنامه‌ریزی‌هایی انجام شد تا در بیشتر شهرهای کشور به لحاظ تامین آب مشکلی نداشته باشیم.

وی گفت: هم اکنون در ۳۰۰ شهر کشور تولید و مصرف آب با هم برابر است که این یعنی مشکل جدی وجود ندارد، ولی اگر افزایش مصرف اتفاق بیافتد این شهرها با محدودیت مواجه می‌شود.

جانباز با اشاره به اینکه هم اکنون هشت هزار روستا با تانکر آبرسانی می‌شود افزود: در روزهای گذشته اعتبارات مناسبی از خزانه دولت به شرکت‌های زیر مجموعه آب و فاضلاب پرداخت شد که این موضوع سرعت خدمات رسانی در کشور را افزایش خواهد داد.

وی درخصوص آخرین وضعیت استان خوزستان هم گفت: پس از کم آبی که در اثر مدیریت مخازن آب سدها در خوزستان اتفاق افتاد پایین دست رودخانه‌ها با کاهش حجم آب مواجه شدند که این موضوع در بخش کشاورزی و تامین‌ آب شرب احشام مشکل ایجاد کرد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: البته برخی از روستا که در انتهای رودخانه کرخه بودند با ایجاد اختلال در آبگیرها مواجه شدند که این موضوع نیز تامین آب این روستاها را مختل کرد، پس از بررسی‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام شده با افزایش حجم خروجی آب سدها تامین آب انجام شد.

وی گفت: با کمک همه سازمان‌ها و ارگان‌هایی که امکان خدمات‌رسانی داشتند آبرسانی به ۷۰۲ روستا که دچار مشکل تامین آب هستند شروع شده است و طبق برنامه‌ریزی تامین آب شرب پایدار تا پایان سال به طور کامل برای ۵۰۰ روستا انجام می‌شود.

وی افزود: تامین آب شرب همه ۷۰۲ روستا در دستور کار است که البته این روند با مصوبه دولت و تامین اعتباری که بخشی از آن واریز شده سرعت بیشتری خواهد گرفت.

وی در خصوص مصرف آب شرب در تهران گفت: با وجود اینکه در سال گذشته دو و نیم درصد تعداد مشترکین آب افزایش یافته است، اما مصرف آب در تهران یک درصد رشد داشت که این رقم نسبت به سال گذشته یک و نیم درصد کمتر است.

جانباز ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده تامین آب به صورتی خواهد بود که حتی اگر پاییز گرم و کم بارشی داشته باشیم با مدیریت مخازن از آن عبور خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۷۰ درصد از مشترکین تهرانی الگوی مصرف را رعایت می‌کنند گفت: ما در سنوات گذشته با ابزارهایی که در اختیار داشتیم و تصمیمات اتخاذ شده در شوراهای مخصوص، آب برخی از مشترکین پرمصرف را قطع می‌کردیم، اما بدلیل اینکه برخی از انشعابات مشترک است و امکان تشخیص دقیق واحد پرمصرف وجود ندارد این کار تکرار نشد.

وی افزود: البته هم اکنون در بهینه‌سازی آب شرب کارهای خوبی انجام شده و با توجه به اجرای مبحث ۱۹ در ساختمان سازی تلاش شده است تا از ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته انشعابات آب جداگانه نصب شود.

وی در خصوص قطعی آب بدلیل قطع شدن برق گفت: با هماهنگی شرکت توانیر لیست فیدرهای حساس به این شرکت ارائه شده که برق این مراکز قطع نشود البته ما از دیزل ژنراتور هم استفاده می‌کنیم.

وی با اشاره به اجرای چهار طرح بزرگ در خوزستان برای آبرسانی گفت: بزرگترین طرح ما آبرسانی قدیر است که ۲۵ متر مکعب در ثانیه ظرفیت انتقال آب دارد این طرح تا کنون با توجه به اعتبار اختصاص یافته اجرایی شده است.

وی گفت: در گام اول آب از پایین رودخانه کرخه به آبادان و خرمشهر منتقل شد که در سال ۹۰ با مشکل جدی آب مواجه بودند در گام بعد از قسمت بالای کرخه آب به اهواز انتقال پیدا کرد و هم اکنون ۷۰ درصد آب را در این شهر تامین می‌کند در فاز بعدی آبرسانی به سوسنگرد، دشت آزادگان و شوش منتقل شد سپس شادگان و روستای‌های در مسیر آبرسانی شدند و در فاز چهار نیز با اتصال این خط به رودخانه دز ۲۵ شهر دیگر نیز آبرسانی می‌شود تکمیل همه این طرح‌ها و سه طرح دیگر با توجه به تامین اعتبار عملیاتی خواهد شد.

منبع: بازار

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • ح
    0

    این همه ظلم فسادچه انتظار داریم خدا خیلی خیلی مهربانی میکنه که‌ سنگ نمی باره بایدازخداتشکر کرد

    نظرات شما -
    • 0

      خدا به انسان عقل داده تا طبیعت را نابود نکند.وقتی انسان طبیعت را نابود می کند و گرمایش جهانی ایجاد می شود،معلوم است که باران نمی بارد‌.

    • علم الهدی
      0

      با اومدن دامادم همه جا گلستان میشود

  • ایرانی
    0

    با این همه فساد در همه زمینه ها که زبانزد در کل دنیا هستیم،خدا خیلی خیلی بهمون لطف کرده ولی مطمئن باشید زیر و رو خواهیم شد..........

  • محسن
    0

    هر روز بدتر دیروز

  • میدانی
    0

    خدا را شکر. کم کم دارند متوجه میشن که این مشکلات بی آبی استان‌ها و خوزستان از خشکسالی و بارش کم است. نمیدونم چرا هیچ کدام از مسوولان کشور زودتر از اینها مشکل اصلی را با مردم در میان نگذاشتند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها