ناظر گمرکات استان کردستان:

کرونا و کاهش صادرات در مرز باشماق مریوان/ زنگ خطری که باید مسئولان جدی بگیرند

براساس اعلام مسئولان دولتی صادرات کالا از مرز باشماق مریوان به کشور عراق ۳۲ درصد کاهش داشته است.

کرونا و کاهش صادرات در مرز باشماق مریوان/ زنگ خطری که باید مسئولان جدی بگیرند

در روزهای ابتدایی شیوع کرونا در منطقه، کشورهای همسایه برای جلوگیری از انتقال ویروس از ایران، به‌ طور موقت مرزهای خود را به‌ روی تجار، محموله‌های صادراتی و مسافران ایرانی بستند.

با این حال، در همان روزهای ابتدایی و با استقرار گروه‌هایی که از طرف وزارت بهداشت در پایانه‌های مرزی مستقر شدند، این ممنوعیت تردد در زمینه مبادلات کالا برداشته و تجارت خارجی از سر گرفته شد. گرچه پروتکل‌ های بهداشتی حوزه تجارت خارجی نقش مهمی در ادامه روند صادرات کشور داشتند اما برخی از محدودیت‌ها، خود باعث کاهش صادرات به کشورهای خارج شد؛ امری که در مرز باشماق مریوان-کردستان اتفاق افتاده و می‌تواند زنگ خطری باشد.

خلیل حیدری، ناظر گمرکات استان کردستان با اذعان به اینکه از بهمن ماه سال گذشته سامانه جامع گمرک قطع است، اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر فیبر نوری مرز سیران‌ بند بانه قطع بوده و با معضل سامانه مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه در چهار ماهه نخست سال‌ جاری صادرات کالا از مرز باشماق مریوان به عراق 32 درصد کاهش داشته است، افزود: سال گذشته با تعطیلی مرزها به دلیل شیوع بیماری کرونا، تجارت در مرز باشماق و پرویز خان به طور مسمتر فعال بود اما اکنون در این مرزها کاهش صادرات به کشور عراق داشته‌ایم.

ناظر گمرکات استان کردستان گفت: در 4 ماهه نخست سال‌ جاری حدود 440 میلیون دلار صادرات در مرز باشماق انجام شده و در مجموع کل مرزهای استان حدود 550 میلیون دلار از مزرها خارج شده است.

وی از رشد 733 میلیون دلار صادرات در حوزه ترانزیت استان خبر داد و گفت: این آمار نسبت به سال گذشته 227 درصد افزایش یافته است، متاسفانه فعلا فیبر نوری مرز سیرانبند قطع شده و با معضل سامانه مواجه هستیم.

محمد دروزمی، رئیس سازمان صمت استان کردستان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در طول چهارماهه نخست سال‌جاری حدود 41میلیارد تومان سود معافیت بازرگانی به مرز نشینان تعلق گرفته است، اظهار داشت: به ازای هر مرزنشین 700 هزار تومان سود بازرگانی به حساب آنان واریز شده است.

وی افزود: از ابتدای سال گذشته تا کنون به حساب 64 هزار و 150 نفر مرزنشین، هر نفر 700 هزار تومان در مجموع 45 میلیارد تومان تخفیف سود بازرگانی تعلق گرفته است.

رئیس سازمان صمت استان کردستان تصریح کرد: در استان کردستان پیله‌ وران زیادی نداریم و سهم کمی در این زمینه به استان تعلق می‌گرفت اما با پیگیری‌های انجام شده از 2 میلیون دلار به 12 میلیون دلار توسط سازمان توسعه تجارت افزایش یافته و امروز تصویب شده که هر پیله‌ وری می‌تواند تا سقف 150 هزار دلار از این روش استفاده و کالا وارد کشور کند.

منبع: تسنیم

26

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها