دیده‌بان حقوق بشر رژیم صهیونیستی را به "جنایت جنگی" در غزه متهم کرد

دیده‌بان حقوق بشر امروز سه شنبه ارتش رژیم صهیونیستی را به انجام حملاتی در طی جنگ ۱۱ روزه غزه در سطح جنایت جنگی متهم کرد.

دیده‌بان حقوق بشر رژیم صهیونیستی را به "جنایت جنگی" در غزه متهم کرد

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این سازمان حقوق بشری بین المللی نتایج خود را بعد از تحقیق درباره سه حمله هوایی اسرائیل که به گفته این سازمان باعث کشته شدن ۶۲ غیرنظامی فلسطینی شدند منتشر کرد.

به گفته این سازمان، "در مجاورت مکان وقوع حملات اهداف نظامی مشخصی وجود نداشتند".

جری سیمپسون، مدیر بخش بحران و درگیری در سازمان دیده‌بان حقوق بشر اظهار کرد: نیروهای اسرائیلی ماه مه حملاتی در غزه انجام دادند که باعث از بین رفتن اعضای خانواده‌ها شدند بدون آنکه در نزدیکی آنها هدف نظامی مشخصی باشد.

او گفت، بی میلی مداوم اسرائیل برای انجام تحقیقات جدی در خصوص اتهامات مربوط به جنایات جنگی به همراه آتش موشکی فلسطینی ها به سمت مناطق "غیرنظامی" اسرائیل اهمیت یک تحقیقات مداوم دادگاه کیفری بین المللی درباره دو طرف را مورد تاکید قرار می دهد.

ارتش اسرائیل که مکررا مدعی است حملاتش علیه اهداف نظامی در غزه بوده، هنوز واکنشی به این گزارش نشان نداده است.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود به بررسی حملات هوایی اسرائیل پرداخت. در جدی‌ترین موردشان، در ۱۶ مه، چند حمله به خیابان الوحده واقع در مرکز شهر غزه رخ دادند. این حملات هوایی به گفته دیده‌بان حقوق بشر باعث از بین رفتن سه آپارتمان و کشته شدن مجموعا ۴۴ غیرنظامی شامل ۱۸ کودک و ۱۴ زن شدند. ۲۲ نفر از کشته شده اعضای یک خانواده بودند.

اسرائیل ادعا کرده بود هدف این حملات تونل‌های مورد استفاده حماس در منطقه بوده‌اند و آسیب وارد شده به خانه‌ها "ناخواسته" بوده است!

دیده‌بان حقوق بشر در تحقیقاتش نتیجه گرفت که اسرائیل از بمب‌های دقیق آمریکایی GBU-۳۱ استفاده کرده و این که قبل از وقوع حمله به هیچ یک از ساکنان منطقه هشدار نداده که آنجا را تخلیه کنند. همچنین این سازمان گفت که هیچ سند و مدرکی از وجود اهداف نظامی در منطقه نیافته است.

این سازمان نوشت: حمله ای که علیه یک هدف نظامی مشخص نباشد غیرقانونی است.

این تحقیقات همچنین به بررسی انفجار ۱۰ مه که باعث کشته شدن هشت تن از جمله شش کودک در نزدیکی شهر بیت حانون در شمال غزه شد پرداخته و گفت که دو بزرگسال کشته شده در این انفجار غیرنظامی بودند.

اسرائیل ادعا کرده بود که این انفجار ناشی از یک موشک به خطا رفته فلسطینی‌ها است اما دیده‌بان حقوق بشر بر مبنای صحبت‌های شاهدان و بقایای مهمات و تحلیل آنها گفت که اسناد و مدارک نشان می‌دهند که این انفجار حاصل یک "نوع موشک هدایت شونده" بوده است.

در این گزارش آمده است: دیده‌بان حقوق بشر سند و مدرکی از وجود یک هدف نظامی در مکان حمله یا در نزدیکی آن نیافت.

سومین حمله‌ای که این سازمان درباره آن تحقیق کرد در ۱۵ مه رخ داده که در جریان آن یک حمله هوایی اسرائیل یک ساختمان سه طبقه را در اردوگاه آوارگان الشاطی در نوار غزه از بین برد و این حمله باعث کشته شدن ۱۰ نفر از جمله دو زن و هشت کودک شد.

بازرسان دیده‌بان حقوق بشر مشخص کردند که این ساختمان مورد اصابت یک موشک هدایت شونده ساخت آمریکا قرار گرفته است.

این سازمان گفت، اسرائیل ادعا کرده مقام‌های ارشد حماس در داخل این ساختمان پنهان شده بودند اما این گروه سند و مدرکی از وجود یک هدف نظامی در محل حمله یا در نزدیکی آن نیافته و خواستار تحقیقات درباره وجود یک هدف نظامی مشروع در آنجا و اتخاذ "همه احتیاط‌های قابل انجام" برای اجتناب از تلفات غیرنظامیان شد.

این سازمان از آمریکا خواست کمک‌های امنیتی خود به اسرائیل را مشروط به این کند که این رژیم "اقدامات ملموس و قابل راستی آزمایی" با هدف تبعیت از قوانین حقوق بشری بین المللی اتخاذ کرده و درباره سواستفاده‌های گذشته تحقیق کند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • فتاحی
    0

    بابا مگه میزارن صداش در بیاد ، دنیا سیاست غرب پیچیدست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها