ترکیه از تنباکو، واکسن کرونا می‌سازد!

رئیس خانه اقتصاد ایران و ترکیه می‌گوید یکی از شرکت‌های ترکیه‌ای فعال در حوزه توتون و تنباکو به دنبال ساخت واکسن کرونا از تنباکو است.

ترکیه از تنباکو، واکسن کرونا می‌سازد!

سید جلال ابراهیمی اظهار کرد: ترکیه در طول سال‌های گذشته سرمایه گذاری گسترده‌ای در حوزه توتون و تنباکو داشته و امروز این کشور به بسیاری از کشورهای دنیا، این محصولات خود را صادر می‌کند. به خصوص در منطقه خاورمیانه و کشورهای حاشیه خلیج فارس، تقاضای زیادی برای این محصول وجود دارد.

وی با بیان اینکه تنها یکی از شرکت‌های ترکیه‌ای فعال در این بخش با ۱۸۰ کشور جهان تجارت دارد، توضیح داد: این شرکت بزرگ ترک، در کنار فعالیت در حوزه کشاورزی و تجارت، در سرمایه گذاری میان حوزه‌های جدید نیز فعال است که یکی از اصلی‌ترین آن حوزه بهداشت و درمان است.

رئیس خانه اقتصاد ایران و ترکیه با اشاره به طرح جدید ترک‌ها برای دست یابی به واکسن کرونا از طریق تنباکو، تشریح کرد: یکی از شرکت‌های ترکیه‌ای فعال در این عرصه اعلام کرده که پیش از این کار تحقیقاتی برای به کارگیری تنباکو در واکسن سارس و ابولا را انجام می‌داده و حالا به شکل جدی در رابطه با واکسن کرونا فعال است.

ابراهیمی ادامه داد: در مطالعات قبلی با تزریق آنتی بادی به گیاه تنباکو، توانسته بودند از آن سرم گیری کنند و امروز نیز با مجوزی که از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا برای تحقیق در این زمینه صادر شده، کار بر روی آن ادامه دارد و در صورت رسیدن به نتایج نهایی، در اختیار دولت ترکیه قرار خواهد گرفت.

به گفته وی، ترک‌ها اعلام کرده‌اند که این واکسن در محیط معمول امکان نگهداری دارد و احتمالا بر خلاف بسیاری از واکسن‌های موجود، تک دوزی خواهد بود.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: در کنار این حوزه‌های نوین، صنعت تنباکو و توتون در ترکیه پیشرفت قابل توجهی داشته و از این رو شرکت‌های ایرانی می‌توانند با عقد قراردادهای مشترک، در کنار استفاده از دانش آنها، فضایی جدید برای صادرات و افزایش درآمد خود در این بخش به وجود آورند.

ترکیه یکی از کشورهایی بود که با شیوع کرونا، با توجه به کاهش جدی تعداد گردشگران، با آسیبی جدی مواجه شد.

ترکیه در طول ماه‌های گذشته واکسیناسیون مردمش را با واکسن‌های خارجی آغاز کرده و برخی احتمال می‌دهند در آینده نه چندان دور امکان تزریق واکسن به گردشگران به منظور افزایش درآمدهای توریستی نیز در دستور کار آنها قرار بگیرد.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها