زندانی محکوم به قصاص در خوی از چوبه دار رهایی یافت

پرونده قتل یکی از شهروندان اهل خوی با پیگیری اعضای شورای حل اختلاف و به مناسبت عید غدیر خم و جلب رضایت از اولیای دم، به سازش منجر شد و قاتل از چوبه‌ دار رهایی یافت.

زندانی محکوم به قصاص در خوی از چوبه دار رهایی یافت

رییس کل دادگستری آذربایجان‌غربی اظهار داشت: در حالیکه در سحرگاه اجرای حکم قصاص همه شرایط برای اجرای حکم قصاص نفس قاتل ۲۷ ساله آماده و قاتل پای چوبه دار حاضر شده بود، برکت عید غدیر شامل حال این جوان شد و اولیای دم مرحوم مقتول با اقدامی الهی و آسمانی از خون نور دیده خویش گذشتند تا برکت غدیر چوبه دار قاتل را به درخت زندگی بدل کند و محکوم‌علیه حیاتی نو بیابد.

ناصر عتباتی با اشاره به اینکه این هفتمین سازش در پرونده های قصاص نفس استان است، افزود: این پرونده که در دادگاه کیفری شهرستان خوی رسیدگی و حکم قصاص نفس قاتل صادر و در دیوان عالی کشور هم قطعی و استیذان قصاص نفس هم انجام شده بود.

وی بیان کرد: با مساعی و تلاش‌های مجموعه قضایی و بهره‌گیری از ظرفیت هسته‌های بخشایش و معتمدین محلی اولیای دم مرحوم مقتول با گذشت از خون فرزند خود حیاتی دوباره به محکوم علیه بخشیدند.

وی اضافه کرد: عمل به فرمایشات قرآن کریم و سیره پیامبر گرامی اسلام و ائمه اطهار (ع) در ایجاد صلح و سازش بین مردم به اندازه‌ای ارزشمند است که خداوند متعال اجر ثواب اخروی آن را خود تقبل فرموده است.

رییس کل دادگستری آذربایجان‌غربی گفت: در این گونه قتلها که بدون انگیزه یا نقشه قبلی و فقط به صرف هیجانات و عصبانیت‌های لحظه‌ای و اتفاقی، حادث می‌شوند حصول سازش و رضایت امری پسندیده هست و تلاش برای بازگرداندن این افراد نهایت انسانیت و اسلامیت را به نمایش می‌گذارد.

قصاص از احکام کیفری در اسلام است که قرآن آن را مایه حیات جامعه می‌داند، تشریع حکم قصاص برای جلوگیری از انتقام‌های کور و دور از عدالت و جلوگیری از جرات یافتن جنایتکاران در قتل یا ضرب و جرح شهروندان وضع شده است؛ البته در آموزه های اسلامی توصیه زیادی به عفو و گذشت نیز وجود دارد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    آیا با بخشش قاتل ها ، به جای اینکه عبرت دیگران هم شود ، باعث بیشتر شدن قتل ها نمیشود ؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها