درخواست بلینکن از رئیس‌ جمهور تونس: به دموکراسی احترام بگذارید

وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور تونس، ضمن تاکید بر لزوم پایبندی وی به اصول دموکراسی، خواستار باز نگاه داشته‌شدن باب گفت‌وگوی دولت تونس با تمام بازیگران سیاسی این کشور شد.

درخواست بلینکن از رئیس‌ جمهور تونس: به دموکراسی احترام بگذارید

«آنتونی بلینکن» بامداد سه‌شنبه به‌صورت تلفنی با «قیس سعید»‌ رئیس‌جمهور تونس گفت‌وگو کرد.

وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای درباره این تماس تلفنی، اعلام کرد که بلینکن از سعید خواسته تا به اصول دموکراسی و حقوق بشر در این کشور احترام بگذارد.

به نوشته وبگاه این وزارتخانه، در این بیانیه آمده است:‌ «وزیر خارجه (بلینکن) بر شراکت قوی ایالات متحده [با تونس] و تداوم حمایت از مردم تونس در مواجهه با چالش‌های دوگانه بحران اقتصادی و همه‌گیری کووید۱۹ تاکید کرد».

بر این اساس، وزیر خارجه آمریکا از سعید خواست تا به «اصول دموکراسی و حقوق بشر که پایه‌های دولت تونس هستند، پایبند باشد».

بلینکن همچنین از رئیس‌جمهور تونس خواست تا باب گفت‌وگو با تمام بازیگران سیاسی و مردم این کشور را باز بگذارد و تصریح کرد که واشنگتن به زیر نظر گرفتن اوضاع تونس ادامه می‌دهد.

شامگاه یکشنبه پس از نشست اضطراری «قیس سعید» رئیس جمهور تونس با برخی از مقامات بلندپایه این کشور، دفتر ریاست جمهوری در بیانیه‌ای اعلام کرد که سعید تصمیم گرفته اداره امور کابینه را خود برعهده بگیرد و ضمن تعلیق فعالیت پارلمان تونس، مصونیت سیاسی نمایندگان را نیز لغو کرده است. وی در بیانیه خود این تصمیمات را مطابق با اصل ۸۰ قانون اساسی تونس خواند.

بامداد سه‌شنبه همچنین سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به پیگیری دقیق تحولات در تونس، گفت راهکار مشکلات سیاسی این کشور باید بر اساس اصول دموکراسی باشد و از اقداماتی که منجر به خشونت می‌شود، اجتناب گردد.

منبع: فارس

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها