یک حقوقدان و فعال حقوق بشر در گفتگو با خبرفوری:

راهپیمایی‌ ها بدون حمل سلاح به شرط آن که مخل مبانی اسلام نباشد، آزاد است


6 مرداد 1400 - 07:07
60ff00d07badb_2021-07-26_23-07
یک حقوقدان و فعال حقوق بشر گفت: راهپیمایی‌ها بدون حمل سلاح و به شرط آن که مخل مبانی اسلام نباشد، آزاد است.

عبدالصمد خرمشاهی در گفتگو با خبر فوری اظهار داشت: در اصل ۲۷قانون اساسی حق اعتراض مردم به رسمیت شناخته شده است، مطابق این اصل تشکیل اجتماعات و راهپیمایی ها بدون حمل سلاح به شرط آن که مخل مبانی اسلام نباشد آزاد است.

وی افزود: برای برپایی تجمع های اعتراضی باید از وزارت کشور مجوز گرفته شود و تجمعی که مجوز نداشته باشد غیر قانونی تلقی می‌شود.اما در قانون مجازات اسلامی مواردی وجود دارد که میتواند اصل ۲۷ را محدود کنند، از جمله اتهام تبلیغ علیه نظام که یک سال حبس دارد و با توجه به اینکه مشخص نیست تبلیغ علیه نظام شامل چه مواردی می‌شود موجب برخورد سلیقه ای با اعتراض مردم شده است.

وی در ادامه گفت: اگر مسیر اعتراض مسالمت آمیز مردم بسته بشود امکان شکل گیری تجمعات خشونت آمیز بیشتر می‌شود.

فایل صوتی گفتگو را بشنوید:

یک حقوقدان و فعال حقوق بشر گفت: راهپیمایی‌ها بدون حمل سلاح و به شرط آن که مخل مبانی اسلام نباشد، آزاد است.

پایگاه خبری خبر فوری (khabarfoori.com)

6 مرداد 1400 - 07:07

عبدالصمد خرمشاهی در گفتگو با خبر فوری اظهار داشت: در اصل ۲۷قانون اساسی حق اعتراض مردم به رسمیت شناخته شده است، مطابق این اصل تشکیل اجتماعات و راهپیمایی ها بدون حمل سلاح به شرط آن که مخل مبانی اسلام نباشد آزاد است.

وی افزود: برای برپایی تجمع های اعتراضی باید از وزارت کشور مجوز گرفته شود و تجمعی که مجوز نداشته باشد غیر قانونی تلقی می‌شود.اما در قانون مجازات اسلامی مواردی وجود دارد که میتواند اصل ۲۷ را محدود کنند، از جمله اتهام تبلیغ علیه نظام که یک سال حبس دارد و با توجه به اینکه مشخص نیست تبلیغ علیه نظام شامل چه مواردی می‌شود موجب برخورد سلیقه ای با اعتراض مردم شده است.

وی در ادامه گفت: اگر مسیر اعتراض مسالمت آمیز مردم بسته بشود امکان شکل گیری تجمعات خشونت آمیز بیشتر می‌شود.

فایل صوتی گفتگو را بشنوید:

منبع: خبرفوری

66

نظرات 22
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.
the 0 0 پاسخ 1400/5/7 -00:11

کار تمومه خودمان را گول نزنیم

فریاد 4 0 پاسخ 1400/5/6 -23:52

راهپیمایی بدون سلاح بشرطی که به آمریکا واسرائیل دشنام بدهید آزاد است!

داروغه 5 0 پاسخ 1400/5/6 -20:24

کاری نکنید که توری شود که انسان نداند چه شده است

علی 7 0 پاسخ 1400/5/6 -17:09

حمل سلاح باید مثل امریکا ازاد باشه تا حکومتها دیکتاتور نشن

دن کیشوت 12 0 پاسخ 1400/5/6 -15:06

به شرطی که مخل مبانی اسلام نباشد،منظور کدام اسلام است؟ اسلام محمدی که در آن دست دزد قطع شده و ربا و دروغ و تهمت و زنا و قمار حرام است یا اسلام آخوندی که دزدها مورد احترام و تکریم قرار می گیرند و بانکها ربا خوار هستند و دروغ و زنا و لواط و قمار هم مشروع؟ کدام اسلام؟!

به دن کیشوت 1400/5/6 -19:05

در کجای اسلام اخوندی زنا و لواط مشروع شده؟چرا چرت میگی؟

الن 1400/5/7 -01:33

به "به دن کیشوت": در مبانی نظری مشروع نشده ولی در عمل کاملا شرعی شده

فرشید 11 0 پاسخ 1400/5/6 -15:05

راهپیمایی در ایران آزاد است و حکومت تشویق هم میکند و تازه قطعنامه هم صادر میکنند و ساندیس و انواع کیک هم سرو میشود و خود روحانیت در راس مردم شعار میدهند و در همه شهرها اتفاقی شعارها یکسان است.آنقدر راهپیمایی و تظاهرات در ایران آزاد است که کودکان هم از شوق راهپیمایی مدرسه نمیروند.

ناشناس 15 0 پاسخ 1400/5/6 -14:42

منظور از راه پیمایی مسالمت آمیز همون پیاده روی خودمونه اصلا کسی کاری باهات نداره.... اسلام هم به خطر نمیوفته

منتقد 21 1 پاسخ 1400/5/6 -12:37

نظام و حاکمیت اگر واقعا می خواهد صدای اکثریت مردم را بشنود اجازه یک راهپیمائی مسالمت آمیز و بدون تنش و توهین و آرام را به مردم بدهد تا بفهمد مردم واقعا چه می خواهند !!!!

آلن 1400/5/6 -13:37

مشکل اینه که حوانان ارزشی و لباس شخصی ها جو رو خراب می کنند تا به خشونت منجر بشه!! چیزی که احمدی نژاد هم به اون اشاره کرد!

ایرانی آباد و آزاد 18 2 پاسخ 1400/5/6 -12:18

فقط تجمعات و راهمیمائی های خود جوش اصول گرایان و تندروها نیازبه مجوز ندارد.....

ایرانی آباد و آزاد 20 0 پاسخ 1400/5/6 -12:16

تمام کانال های مسالمت آمیز اعتراض و نقد به نظام و حاکمیت به روی مردم بسته شده و در واقع هیچ راه قانونی به مردم تعریف نشده است. مردم واقعا هیچ رسانه و بلندگوئی ندارند !!!! صدا و سیما هم که در اختیار نظام و اقلیت اصول گرا می باشد و با چندین لشگر حقوق بگیر و هزینه سنگین بلندگوی تندروها می باشد !!!!

عجب 26 0 پاسخ 1400/5/6 -12:11

خوب زمان شاه هم اگر می‌نشستیم سر جامون منتظر مجوز می‌بودیم که شما ها سرکارنمی آمدین الان هم مثل همون موقع و من الله توفیق

آلن 1400/5/6 -13:38

اون موقع خوب بود الان بده !!! جالبه اینه که نواب صفویی از نظر جمهوری اسلامی انسان درستی بوده!!!!!

کیان 10 0 پاسخ 1400/5/6 -12:08

تو میگوی اعتراض از روز تولد کورش کبیر چنان این مرگ میترسن که از خود مرگ نمی‌ترسم ولی برای همان تجمع در کربلا هزار جور هزینه می‌کنند از همین جا یکی پاهتو ماساژ میده یک ماهی برات روی توری کباب میکنه و خیلی از مردم ایران آن را یک جور تفریح مجانی می‌دانند چهارتا جنس جارجی هم میخرن و برمیگردن و اینا هم کیف می‌کنند از جمعیت

نان مسکن ازادی 16 0 پاسخ 1400/5/6 -11:59

وزارت کشور هیچ زمانی مجوز نمی دهد،به همین خاطر این قید مجوز در قانون اساسی نیامده ،چون می دانستند هرگز حکومت ها به مردم مجوز نخواهند داد.در ثانی هرکس که می خواهد اعتراض کند باید علیه نظام حاکم اعتراض و انتقاد کند که عملا با وضع قانون عادی این اعتراض جرم انگاری شده و زندان دارد.پس فاتحه اصل ۲۷ قانون اساسی همان اول انقلاب خوانده شده.فاتحه مع الصلوات

رضا سان 11 0 پاسخ 1400/5/6 -11:40

نا مفهوم . جوری قانون نوشتند که هر جور دلشون خواست تفسیرش کنند...........والله دیگه با این سبک وسیاق جواب نمیده .آقای شمخانی اینجور که بوش میاد شما در پستتون ابقا شدید! حرکتی کنید تا مردم در چارچوب نظام اعتراض خود را نمایان کنند( وگرنه در زیرزمینها تشکیلاتی میشود و آنوقت دیگه خیلی دیره) به گفته شما آمریکا داره زور میگه( مسائل اتمی) خوده شما چند سال پیش گفتید به ملت ایران زور نگید اگر ادامه ( زورگویی) دهید سایت ها را میبریم زیر زمین. خب شیخ زور نگید به ملت ایران

رضائ 10 0 پاسخ 1400/5/6 -11:15

مگه نمی گید امن ترین کشور منطقه هستیم پس چرا اینقدر کشته تو این اعتراضها هست فرانسه نزدیک یه سال تظاهرات داشتند به اعتراف رسانه های ایران ۲ نفر کشته نشدند ولی ایران ۲روز اعتراض میشه صدها نفر میمرند چرا

ایرانی 28 0 پاسخ 1400/5/6 -10:59

مخل مبانی اسلام نباشد؟! خوب مردم هر خواسته داشته باشند و اعتراض کنند علما که صاحب فتوا جیره خوار حکومت می گویند . هرگونه اعتراض به حاکمیت اسلامی مخل مبانی اسلام است . بابا مردم اصلاً با همین اسلام اموی شما مشکل دارند . که برای اب ادم می کشید . بعد محرم بالای منبر برای تشنگی شهدای کربلا سینه چاک می کنید . یزید زمان را بشناسید . یزید 1400پیش مرد...

سعید 33 1 پاسخ 1400/5/6 -08:45

مجوز ها آمادس ، منتها مجوز بازداشت

علی 34 1 پاسخ 1400/5/6 -08:15

به شرط آن که مخل مبانی اسلام نباشد یعنی هر گونه اعتراضی ممنوع .

خبر فوری در شبکه های اجتماعی
khabarfoori in social networks