یک جامعه شناس در گفتگو با خبر فوری مطرح کرد:

شبکه‌های اجتماعی به همبستگی ملی کمک می‌کند / رسانه‌های دیجیتال منتهی به مهار ایده تجزیه‌طلبی می‌شود

یک جامعه شناس با بیان اینکه «آغاز یک جنبش اجتماعی مثبت یا منفی با وجود رسانه های دیجیتال به حدی تسهیل شده است که می تواند منتج به قرار تجمع فیزیکی شود» گفت: اما این به نیاز و احساس مخاطبان بستگی دارد.

شبکه‌های اجتماعی به همبستگی ملی کمک می‌کند / رسانه‌های دیجیتال منتهی به مهار ایده تجزیه‌طلبی می‌شود

غلامرضا صدیق اورعی در گفتگو با خبر فوری با اشاره به شکاف های اجتماعی موجود در کشور و امکان تاثیرگذاری شبکه های اجتماعی بر خدشه دار شدن همبستگی ملی اظهار داشت: یک جنبش اجتماعی برای شکل گیری نیاز به مقدماتی از جمله ایده، مورفولوژی، امکان ارسال و دریافت پیام و هدف گذاری دارد.

وی افزود: داشتن ایده باعث می شود تا افراد متمایل به دفعات مکرر یکدیگر را ملاقات کنند و با حضور تازه واردین، آن ایده ویرایش شود.

این جامعه شناس تصریح کرد: ظهور یک ایده جدید یا یک جنبش اجتماعی که جنبه سیاسی یا هویت قومی داشته باشد، تحت نظارت و فشار حکومت مسلط قرار می گیرد. به همین خاطر ایده های جدید برای اینکه دوام بیاورند به صورت آهسته و با احتیاط خاصی به جلو حرکت می کنند.

اورعی با اشاره به نقش رسانه های دیجیتال بر ایده ها و جنبش های اجتماعی گفت: این نوع رسانه ها با ایجاد ارتباط فراگیر، همه سختی ها، هزینه ها و نظارت ها را حذف کرده اند. بنابراین افراد مختلف می توانند ایده های خود را مطرح کنند که یا توسط تعداد بسیاری مشاهده، تکذیب و یا طرح سوال می شود یا عده ای با مشاهده آن نقطه مشترکی با ایده خود در آن پیدا می‌کنند و با آن همراه می شوند که هیچ هزینه‌ای هم برای آن ها ندارد.

وی با اشاره به مطرح شدن تجزیه طلبی و منازعات قومی در فضای مجازی با شروع مساله آب در خوزستان بیان داشت: مساله قومیت و تجزیه طلبی سابقه زیادی در مناطق مرزی دارد و اگر شروع کنندگان اینگونه مسائل در بیرون مرزها باشند، دستگاه های امنیتی برای دسترسی به آن ها با دشواری هایی مواجه می شوند. به همین خاطر محتوایی که پیرامون آن ایده یا در مقابل آن تولید می شود از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

این جامعه شناس خاطرنشان کرد: هرگونه دروغ سازی و آغاز یک جنبش اجتماعی مثبت و منفی با وجود شبکه های اجتماعی به حدی تسهیل شده است که می توانند منتج به قرار تجمع فیزیکی شود. به عنوان مثال موارد فراوانی در 10 سال گذشته بدون اینکه هزینه ای و تشکیلاتی داشته باشند، رخ داده است که ممکن است مورد پذیرش تعداد زیادی قرار بگیرد یا مخاطبان محدودی از آن استقبال کند. یعنی این عوامل به نیاز و احساس مخاطبان بستگی دارد.

اورعی یادآور شد: ایده امام خمینی (ره) در سال 41 و 42 مورد توجه قرار گرفت. اما پس تبعید امکان پرداختن به گستردگی سابق برای ایشان فراهم نبود و سال 56 پس از شهادت مصطفی خمینی به سرعت و طی 10 ماه گسترش پیدا می کند که در اویل سال 57 به 100 نفر هم نمی رسید اما در آبان به میلیون ها نفر تبدیل شد.

وی در خصوص جریان دو قطبی موجود در کشور گفت: جریان دو قطبی در جامعه به ریشه تاریخی آن بستگی دارد. انقلاب یعنی جنگ داخلی و بستر دو گانه باید قبل از انقلاب فراهم شده باشد تا یکی شکست بخورد و یکی دیگر پیروز شود. اما سوال اینجاست که قبلا جامعه چطور دو دسته شده و چرا دو دستگی جریان را به شوروش و انقلاب وا داشته است؟ پاسخ به این سوال یک ریشه 100 ساله دارد.

این جامعه شناس افزود: الان به دلیل وجود شبکه های اجتماعی ایده ها به راحتی بیان می شود و افراد می توانند دلبستگی و عدم دلبستگی خود را اعلام کنند.

اورعی یادآور شد: اصولا دو گانگی سنتی و جدید از قدیم وجود داشته است که با آمدن رضا خان پهلوی در واقع از ایده و فرهنگ به ساختار و نهادسازی مدرن تبدیل شد و چون با خشونت، سرعت و فشار به دنبال ایجاد تجدد بود. سرانجام خشم و ناراحتی عده ای را بر انگیخت و به انقلاب اسلامی تبدیل شد.

وی خاطرنشان کرد: در آن زمان قطب تجدد گرا چون مغلوب بود نمی توانست حرف بزند، اما حالا وسیله ارتباطات دیجیتال این امکان را به قطب مخالف داده است تا حرف خود را بزند و حتی ظرفیت های خارج از حکومت در خارج از کشور تشکیل شود. اما در مقابل احساس هم بستگی غلیظ می شود و با آنها مقابله می کند.

منبع: خبر فوری

25

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 15
  • کیان
    0

    خوب یک مشت چرت پرت سر هم کردی یعنی کارشناسی کردی بگذار ما خودمون مسائل رو یکی یکی برسی کنیم مشکل ما مردم چیست؟؟آیا شمابه شبکه های بومی اعتماد دارید ؟؟ نه نداریم چرا؟؟ چون همش در حال رصد شدنیم!؟ چون در ایران یا بهتر هست بگیم سپاه قدس و زیر شاخه هاش همش در ها رصد کردم مردم هستن چطور؟؟ این دوستان هر چیزی رو که مربوط به ارتباطات میشه آمدن و در راس قرار گرفتن؟ مخابرات 50 +1سهم زیر نظر سپاه هست شاید خیلی از دوستان بگن فقط مشکل برای اون یک سهم هست ولی در واقع کسی که سهم بیشتری دارد رئیس اونجا محسوب مدیر را خود چینش میکنه و یک جورای بر تمام امور تسلط دارن مگر سپاهیان آدم های بدی هستن به ظاهر نه ولی مگر ما مردم منافق یا سر شاخه های باندهای مخوف هستیم که رصد شویم خوب حالا بریم سر داستان عامیانه خودمون چند وقت پیش رفتیم جشن عروسی دوستان جشن به پایان رسید ختر خانمی آمد به دوستم گفت دایی برام اسنپ بگیر دوست ندارم شمارم بیفته رو گوشی راننده دایی اسنپ رو گوشیم نصب نیست از سایت دیوار اسنپ نصب کرد یک ماشین گرفت و بعد اسنپ رو از گوشی حذف کرد منم یک پوزخندی زدم به نظرتون چرا خیلی ها فقط اسنپ رو برای چند دقیقه روی گوشی خود نصب می‌کنند و حذف می‌کنند چون اعتماد ندارن میگن اسنپ مال سپاه هست و آدم چرا سپاه رو به گوشی خود دعوت کند اگر مکان یاب آن باز باشد لحظه به لحظه رصد میشوی و شاید اطلاعات گوشیتو دزدیدن این یک مثال ساده از ده ها مورد اعتماد مردم به شبکه بومی و یا پیام رسان داخلی هست بومی بودن آن مشکل نیست باعث افتخار هم هست ولی مردم دوست ندارن رصد شوند همان چیزی که دوستان اطلاعات سپاه خیلی اونو دوست دارن عشقشون رصد هست این داستان رو هم خودشون رهبری می‌کنند احمد خاتمی رو تیر میکنن و بهش گوش زد میکنن که به داد دغدغه رهبری برسید و احمد خاتمی ها و هم رزمان و قالی خط رو میدن به مجلس و تمام و روز تصویب هم قالی میره سوریه مشتری خیار گوجه بادمجان پیدا کنه که تجارت داشته باشیم با بشار پس خیال مجلس هردمبیل راحت که میخواین به صورت آزمایشی امتحان کنید از همین دیروز خیلی ها کبوتر خریدن دارن آموزش میدن که نامه بری کنه زن های قدیم هم یک پیت نفتی میزاشتن زیر پاشون از رو دیوار حیاط با همسایه بغلی اطلاعات رو رد و بدل میکردن دارن پيت نفتی رو از انباری درمیارن ولی وارد شبکه و پیام رسان داخلی نمی‌شوند

  • علی
    0

    شما لطفاً حرف نزن، اگه بناست مردم زجر بکشند چه بهتر که راحت بشن مثل بحرین که قوی ترین پول دنیا داره.

  • دانیال
    0

    شما ساکت شو. تو جامعه شناس نیستی بلکه منافقی.

  • دن کیشوت
    0

    جامعه شناس،آخوند،روانشناس،آخوند،مدیرکل،آخوند،قاضی،آخوند،متخصص زنان و زایمان،آخوند، ماما،آخوند،خواننده،آخوند،آهنگساز،آخوند،هنرپیشه و کارگردان،آخوند،ریاست فدراسیون ورزش های رزمی،آخوند،چپ،آخوند،راست،آخوند،زبل خان اینجا،زبل خان اونجا،زبل خان همه جا !

    نظرات شما -
    • فراسو
      0

      یپا ویرووسن بخداااا بگیرن تا نکشن ول نمیکنننن لازم باشه رنگ وسر وشکل و لباسم عوض میکنن نسل جدیدشونم قد خرسه اونم ازنوع سفید برفی آفتاب نخورده ماااااه مامان لاغرشون یکیه ک اونم ازنسل ماموتها بجا مونده گوشت براش ضررررر داره

    • مش مالک
      0

      خخخخخ آخوند زنان و زایمان

  • ایرانی آباد و آزاد
    0

    مملکت مشخصه از هم پاشیده و هیچ عقل سلیمی بالای مدیریت این کشور تیست !!!! هر حا را تگاه می کنی بوی اسلامیت و مردمی بودن را ندارد. مصوبات مجلس را ببینید . هیچکدام به جامعه آرامش و آسایش و رفاه به مردم ارائه نداده‌ همه مردم نگران از آینده هستند !!!!

  • دانیال
    0

    واقعا برای شماها متأسفم که نظر مردم رو سانسور میکنید

  • دن کیشوت
    0

    مملکت مال آخوندها و سردارها است، الباقی ملت، یا باید پاچه خواری آنها را کنند تا به نان و نوایی برسند و یا به پیروی از مولایشان حسین، آزاد مرد باشند و نان حلال کسب کنند و حق بگویند و خودشان را به درهم و دینار نفروشند، که زندگی برایشان جهنم خواهد شد و این جهنم را به جان می خرند،اما شرفشان را از دست نمی دهند که نان بازو را خوردن و نشستن، به ، که کمر زرین به خدمت سلطان بستن!

  • پفولوژی
    0

    حالا شما با موفو لوووژی میخای درستش کنی حاجی دست تپلیییی!!! کار ازاین حرفا گذشته؛ برو تو گشنگی مردم یفکری برای اون شکمهای بادکرده و هیکلهای هرکولیتون بکنین ک ازبس صبح تاشب کارمفید و زحمت و عرق ریزی میکنید دیگه زیر عبا و قبا هم قایم نمیشه برووو بزار فکری برای آب و برق نداشته و نونی باشیم ک میخاین گرونش کنین بکنیم.... برو ک الانا دوره شماست وخووووب دلت خوشه

    نظرات شما -
    • مش مالک
      0

      اگه یکی از اینا به روز جزا اعتقاد داشته باشه

    • کاربر ناشناس
      0

      واقعا درست گفتی

  • حق دوست
    0

    بزرگواران دست اندرکاران یک اصل واقعی وموجودموردبی توجهی قرارگرفته واگرکسی موشکافی میکند هشدارمیدهد برانداز نیست ضدنظام نیست فتنه گرنیست اصل مهم این است کشور دچارهرج ومرج ناشی ازسیاست زدگی شده ومردم به شکل بسیارگسترده دلسردشده اندامیدی به بهبودوضعیت رقت بارمعیشتی خودندارندمجلسی که اسم خودرا انقلابی گذاشته باوجود زجرمردم دست وپازدن درفقروفلاکت 15ماه است کوچکترین اقدامی نکرده دولت ومجلس که کاری برای معیشت مردم نمیکنند حتی کسب وکارهای مردم نهادراهم مسدودمیکننداین طرح صیانت خیانت به معیشت مردم است از85میلیون ملت زیریک میلیون فعال سیاسی هستندمابقی کاری به سیاست ندارندفقط معیشتشان برقرارباشدهرکاری میکنیدکاری ندارنداما اوضاع بقدری وحشتناک شده که 60درصدمردم حضورندارندوهرماهه دلسردی فزاینده ترمیشودبقدری به سیاست خارجه پرداخته میشودکه اگرنصف این توجه به اقتصادشودیک گرسنه نخواهیم داشت فقط حضورمنطقه ای ونظامی درمنطقه را گرفته ایدبینی وبین الله به مردم بپردازید

  • نانشناس
    0

    حاج آقا برو بشین مسجد روضه بخون و استخاره بگیر . درباره مسائلی که از سواد شما بیشتره لطفا سکوت کنید

  • محمد
    0

    این آخونده کجاش جامعه شناسه، این حرفارو خود مردم میدونن و بلدن. ایشون باید بره روضه شو بخونه دو زار بزارن کف دستش

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها