در نشستی به میزبانی ایران تلنت بررسی شد:

تشدید بحران نیروی انسانی با موج جدید مهاجرت‌ها

در رویداد «بحران نیروی انسانی در ایران» جمعی از نمایندگان شرکت‌های فعال در حوزه فناوری دیجیتال به بیان وضعیت نیروی انسانی در بازار کار کنونی ایران پرداختند و از تجربه‌هایشان در این زمینه سخن گفتند.

تشدید بحران نیروی انسانی با موج جدید مهاجرت‌ها

در رویداد «بحران نیروی انسانی در ایران» جمعی از نمایندگان شرکت‌های فعال در حوزه فناوری دیجیتال چون ایرانسل، کافه‌بازار، اسنپ، دیجی‌کالا، همراه اول، های‌وب و ... به بیان وضعیت نیروی انسانی در بازار کار کنونی ایران پرداختند و از تجربه‌هایشان در این زمینه سخن گفتند. این رویداد به میزبانی ایران تلنت برگزار شد و ضمن معرفی سایت تلنت کوچ به عنوان پل ارتباطی میان دانشگاه و صنعت، شرکت‌کنندگان تجربیات موفق یا چالش‌های خود در همکاری با دانشگاه‌ها و جذب کارآموز را بیان کردند.

بحران نیروی انسانی جدی‌تر از همیشه است
حمید پورجم مدیر منابع انسانی «کافه بازار» در این نشست از تجربیات این استارت‌آپ در حوزه نیروی انسانی سخن گفت: «در مورد بحران نیروی انسانی باید این را در نظر بگیریم که این مشکل به یک‌باره به وجود نیامده و باید در مورد تصمیمات و اتفاقاتی که موجب این بحران شده‌اند تحقیق کرد. مشکلات اقتصادی ایران دیگر بر هیچ کس پوشیده نیست و مهاجرت در اثر این مشکلات، باعث بحران نیروی انسانی در کشور می‌شود. البته که مهاجرت، همیشه وجود داشته اما تشدید مشکلات، باعث موج جدید مهاجرت‌ها شده و با بهبود وضعیت شیوع کرونا، باز هم موج جدیدی از مهاجرت‌ها را خواهیم داشت و این مساله، بحران را جدی‌تر می‌کند.»

عدم ارتباط صنعت و دانشگاه از دلایل بارز بحران نیروی انسانی
وی با بیان اینکه با توانمند نبودن نیروی کار برای اشتغال در صنعت مواجه هستیم، عنوان کرد: «وقتی دانشگاه خودش را نسبت به سنجش صحیح خروجی دانشگاه پاسخگو نمی‌داند و این موضوع را بررسی نمی‌کند که آیا خروجی دانشگاه، متناسب با صنعت است یا خیر. به روز نبودن سیلابس درسی در مباحثی چون مهارت‌های نرم و عدم ارتباط آنها با صنعت را هم می‌توان ریشه‌های دیگر این بحران دانست.»

در ادامه آسیه حاتمی مدیرعامل ایران ‌تلنت نیز در این ارتباط گفت: «افزودن مهارت‌های نرم به سیلابس‌ دانشگاه‌ها را کمی‌سخت است باید بر آموزش آنها از کودکی تاکید کرد. بر اساس تجربه ما، وقتی افراد تحت عنوان کارآموز یا گرفتن پروژه وارد همکاری تیمی ‌می‌شوند، خود را در محیطی می‌یابند که باید مهارت‌های خود را بهبود دهند. حال اگر دانشگاه برای بهبود مهارت‌ها حاضر به همکاری با شرکت‌ها باشد، آیا کسی حاضر به درگیر کردن دانشجوهای آن دانشگاه در پروژه‌های آن شرکت هست و به آنها در بهبود و ارتقای مهارت‌ها کمک می‌کند؟»

پروژه مشترک کافه‌بازار و دانشگاه‌ها
مدیر منابع انسانی «کافه بازار» در پاسخ به این سوال عنوان کرد: «ما تجربه‌های خیلی خوبی در ارتباط با دانشگاه‌های تهران ، صنعتی شریف، امیرکبیر، فردوسی مشهد و ... داشتیم و آموزش‌هایی را برای انتقال دانش درآنها ترتیب دادیم. درست است که تغییر برای برخی دانشگاه‌ها سخت است اما نوآوری می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند و تعامل سازنده‌ای را شکل دهد. این تجربه از سمت دانشگاه شروع و خوشبختانه منجر به شکل گیری تعامل شد و به ثمر نشست.»

وی ضمن شرح جزئیات این طرح، گفت: «در این طرح، پروژه‌ها در قالب تزهایی که برای یک یا چند نفر در دانشگاه در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد ایجاد می‌شود و هزینه‌ای بابت آن پرداخت می‌شود و درنهایت فرآیندهای مختلفی برای خروج از آن پروژه وجود دارد؛ پروژه توسط صنعت خریداری می‌شود و یا سرمایه گذاری دانشگاه و صنعت صورت می‌گیرد. دانشگاه تهران به جز این طرح، طرح‌های دیگری هم دارد. به عنوان مثال دانشکده برق و کامپیوتر، دانشجویان می‌توانند پروژه‌های تکمیل شده خود را به نمایندگان صنایع و شرکت‌ها معرفی کنند و در تعامل با شرکت‌ها قرار گیرند.»

وی در پاسخ به سوال مدیر عامل ایران تلنت مبنی بر اینکه آیا کافه بازار در ابتدای تصمیم‌گیری برای همکاری با دانشگاه، شک و تردیدهایی داشته یا نه؟، گفت: «کافه بازار شرکتی از دل دانشگاه است. ما دانشگاه را درک می‌کنیم و خودمان را از همان بدنه می‌دانیم. این همکاری برای دانشگاه‌های دیگر نیز میسر بوده و دانشگاه تهران این مسیر را بسیار هموار کرده است. ما وقتی تلاش دانشگاه و اعتماد آنها به خودمان را دیدیم و در مقابل به آنها اعتماد کردیم. در واقع دانشگاه وقتی در جایگاه کسب و کار قرار می‌گیرد و در این پروژه‌ها به عنوان شریک کسب و کار شما، انجام کارها را دنبال می‌کند.»
متن کامل گزارش این رویداد را می‌توانید در بلاگ تلنت کوچ بخوانید.

منبع: وبلاگ تلنت کوچ

3931

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها