لایحه اجباری شدن «گذرنامه سلامت» با وجود مخالفت‌های فراوان در فرانسه تصویب شد

مجلس سنای فرانسه روز دوشنبه ۲۶ ژوئیه (۴ مرداد) لایحه اجباری شدن واکسیناسیون کادر درمانی و الزام ارائه گواهی واکسن برای ورود به مکان‌های عمومی و تفریحی را تصویب کرد.

لایحه اجباری شدن «گذرنامه سلامت» با وجود مخالفت‌های فراوان در فرانسه تصویب شد

در این لایحه آورده شده است که اگر کارکنان مراکز عمومی و بهداشتی نظیر بیمارستان‌ها، کافه‌ها و رستوران‌ها از زدن واکسن خودداری کنند، کارفرما می‌تواند پرداخت حقوق آنان را برای دو ماه معلق کند. در پیش‌نویس این طرح دولت پیشنهاد اخراج و فسخ قرارداد با کارکنان را مجاز دانسته بود، که در پی ساعت‌ها بحث در پارلمان این بخش تعدیل شد.

در مجموع این لایحه ۶۰ ساعت در صحن پارلمان و سنای فرانسه به صورت فشرده به بحث گذاشته شده بود. قانون تصویب شده برای اجرایی شدن هنوز به تایید نهایی شورای قانون اساسی احتیاج دارد.

طرح اجباری شدن واکسیناسیون در روزهای اخیر باعث جنجال‌های فراوانی در فرانسه شده بود و منتقدان دولت را به «دیکتاتوری» متهم کرده بودند.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، دو هفته پیش در سخنانی با هدف هشدار نسبت به موج تازه همه‌گیری در پی گسترش سویه دلتا، دستورالعمل‌های جدیدی برای کنترل شرایط موجود صادر کرد که در آن به نوعی الزام به واکسینه شدن برای برخوداری از خدمات تفریحی و رفاهی در طول تعطیلات تابستان گنجانده شده بود.

تظاهرات کادر درمان در اعتراض به اجباری شدن واکسیناسیون
همزمان با ارائه طرح الزامی شدن گذرنامه سلامت در فرانسه، شماری از کارکنان بخش‌های درمانی این کشور روز یکشنبه در پاریس در اعتراض به این تصمیم دست به تجمع زدند.

در حالی که اکثر کارکنان مراکز درمانی فرانسه واکسینه شده‌اند، با این وجود بخش کوچکی از کادر درمان همچنان در مقابل واکسیناسیون مقاومت می‌کنند. این افراد عمدتا با استناد به اطلاعات نادرست در مورد واکسن‌های موجود در اینترنت، نگران تاثیرات طولانی‌مدت آن‌ها هستند یا می‌گویند به زمان بیشتری برای تصمیم‌گیری احتیاج دارند.

در اعتراضات پاریس کارکنان بیمارستانی با روپوش‌های سفید حضور یافته بودند و شماری از جمعیت پلاکاردهای «بدن من، انتخاب من» را حمل می‌کردند. یک عضو کادر درمانی نیز که لباس مجسمه آزادی را به تن کرده بود واکسیناسیون اجباری را اقدامی «خشونت‌آمیز» خواند. یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در تجمع گفت علت مخالفت با واکسن «عدم وجود اطلاعات کافی در مورد واکسن‌ها» است.

دولت فرانسه اعلام کرده که کشور به طور رسمی وارد موج چهارم ابتلا شده است و به همین دلیل برای محافظت از بیمارستان‌ها و جلوگیری از وضع قرنطینه مجدد، واکسن بیماری کووید-۱۹ را برای کادر درمان اجباری می‌کند. گابریل اتل، سخنگوی دولت، گفته است این تصمیم به معنای زیر سوال بردن خدمات کادر پزشکی نیست، بلکه تنها برای حفاظت از سلامت افراد آسیب‌پذیر در بیمارستان‌ها وضع شده است.

در ماه ژوئن آژانس بهداشت عمومی فرانسه تخمین زده بود که ۷۲.۲ درصد پزشکان اولین دوز واکسن را دریافت کرده‌اند. این در حالی است که این عدد برای پرستاران ۵۸.۷ درصد و برای دستیاران پرستار ۵۰ درصد بوده است.

تردید درباره واکسن در میان کارکنان بیمارستانی در دیگر کشورهای جهان نظیر آمریکا نیز وجود داشته است، با این حال در فرانسه بیش از دیگر نقاط حاشیه ایجاد کرده است. در حالی که سوءظن به شرکت‌های دارویی بزرگ همواره وجود داشته است، احزاب راست و چپ افراطی که طرفداران قابل توجهی در فرانسه دارند به بدبینی درباره اثربخشی واکسن‌ها دامن زده‌اند.

پیشتر در روز شنبه بنابر آمار پلیس پایتخت ۱۱ هزار نفر در پاریس در اعتراض به اجباری شدن واکسن دست به تظاهرات زده بودند.

۴۰ میلیون نفر دوز اول واکسن را دریافت کردند
همزمان امانوئل ماکرون روز دوشنبه اعلام کرد شمار افرادی که در این کشور دوز اول واکسن را دریافت کردند از ۴۰ میلیون نفر عبور کرده است. این برابر با حدود ۵۹ درصد جمعیت فرانسه است. در همین حال شمار افرادی که به طور کامل واکسینه شده‌اند حدود ۳۳ میلیون نفر است که ۴۹ درصد جمعیت فرانسه را تشکیل می‌دهند.

فرانسه در حال حاضر روزانه شاهد حدود ۲۰ هزار مورد ابتلای جدید است. این در حالی است که در اوائل ماه ژوئیه این تعداد حداکثر به چند هزار نفر می‌رسید. تا کنون بیش از ۱۱۱ هزار نفر در فرانسه جان خود را بر اثر بیماری کووید-۱۹ از دست داده‌اند.

منبع: یورونیوز

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها