یک روانشناس در گفتگو با خبرفوری:

کودک همسری، یعنی تجاوز / کودک به آغوش مادر نیاز دارد، نه همسر! / ازدواج زیر ۲۰سال ممنوع شود

استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: کودک همسری از نظر من یک جور تجاوز است، وقتی یک مرد با کودکی ازدواج می کند باعث آزار آن کودک است، ازدواج باید بعد از پایان بلوغ باشد، و الا از نظر من تعبیری جز تجاوز نمیتواند داشته باشد.

کودک همسری، یعنی تجاوز / کودک به آغوش مادر نیاز دارد، نه همسر! / ازدواج زیر ۲۰سال ممنوع شود

دکتر سیما فردوسی پور در گفتگو با خبر فوری افزود: کودک همسری کار درستی نیست، در مقوله ازدواج باید ابعاد اجتماعی و روانی مد نظر گرفته شود، یک فرد در سنین پایین نوجوانی حتی از نظر جسمی آمادگی ازدواج را ندارد و این صحبت نه تنها در رابطه با دختران، بلکه درباره پسران کودک همسر نیز صدق می کند؛ یک پسر 15ساله واقعا از تشکیل خانواده چیزی متوجه نمی شود و آمادگی ازدواج ندارد.وی در پاسخ به این سوال که بهترین سن ازدواج برای دختران و پسران را چه سنی می داند؟ گفت: سن 21 سال به بالا برای دختران و سن 23 سال برای پسران بهترین سن برای ازدواج است.

وی خاطرنشان شد: ازدواج با کودک با آن تن نحیف و ظریف مانند حمله کردن به اوست و واقعا ظلم به آن کودک است، حقوقدانان باید بنشینند و برای این معظل راه حل پیدا کنند و تصمیم گیری کنند.

پدیده کودکان مطلقه

فردوسی پور در رابطه با پدیده کودکان مطلقه گفت: کسانی که در سنین پایین ازدواج میکنند مورد آزار و سوء استفاده جنسی قرار میگیرند و برخی از آن ها که به طلاق کشیده می شود که به دلیل کنار گذاشته شدن، دچار آسیب های روحی و روانی مانند استرس، اضطراب و ترس و وحشت پس از طلاق می شوند و احساس میکنند مورد آزار و تجاوز قرار گرفته اند.

وی افزود: در چنین طلاق هایی، ازدواج مجددشان هم بیشتر زیر سوال می رود که آیا چنین فردی را در آینده برای ازدواج قبول کنند یا خیر، بنابراین چنین مسئله ای کاملا باید برچیده شود.

این استاد دانشگاه در ادامه صحبت هایش گفت: در واقع اینطور بگوییم بهتر است؛ کودک به آغوش مادرو خانواده نیاز دارد نه عروس شدن و رفتن در آغوش یک جنس مخالف.

سن ازدواج زیر 20 سال باید ممنوع شود

وی درباره سن معقول برای ازدواج تصریح کرد: در زمان قدیم جهل و نادانی و عدم حمایت بوده اما الان با زمان قدیم فرق میکند. فقر فرهنگی و اقتصادی و رسم و رسومات قومی قبیله ای باعث می شود یک پدر و مادر راضی به چنین وصلتی برای فرزندشان شوند، کودک همسری یک نوع توحش است که به دختری در کودکی لباس عروس بپوشانند. اما حقوق کودک امروز نباید اجازه بدهد در دنیای امروز، چنین اتفاقاتی بیوفتد و باید حتما منع قانونی برای چنین ازدواج هایی قرار بدهند تا دیگر یک کودک مورد هوس رانی یک مرد قرار نگیرد و بعد هم کنار گذاشته شود.

فردوسی پور در پیشنهاد به دولت مردان بیان کرد: با توجه به آثار شوم چنین ازدواج هایی، باید سن ازدواج زیر 20 سال ممنوع اعلام شود. وی همچنین از مسئولین درخواست کرد قوانین کودک همسری را مورد بررسی قرار داده و سن ازدواج را تغییر بدهند و ازدواج زیر 20 سال ممنوع اعلام شود تا حتی در کودک همسری با وجود رضایت پدر، قانون جلوی چنین ازدواجی را بگیرد.

دوستی دختروپسر یا ازدواج؟

او درباره تفاوت ارتباط غیر رسمی دختران و پسران نوجوان در قالب دوستی و ازدواج در همان سن گفت: هر دوی این ارتباطات بد است اما، ارتباط غیررسمی طلاق، تعهد دادن و قید و بندهای رسمی که دختر باید تحت تسلیم آن مرد باشد را ندارد، ولی در هر صورت ارتباط غیر رسمی با جنس مخالف در سنین پایین هم بد است و آسیب های روانی دارد، زیرا دختران و پسران در سن نوجوانی بیشتر به فکر ارتباطی برای خوش گذرانی هستند و در صورت جدایی، دچار آسیب های روانی مانند افسردگی، اضطراب و وابستگی عاطفی میشوند.

وی درباره همدستی زنان متاهل با دوست پسرشان برای قتل همسر افزود: چنین افرادی دچار جنون و یا در دام اعتیاد به مصرف مواد مخدر هستند و نمی توانند آدم های سالمی باشند چون کنترل رفتار از آن ها ساقط شده. از طرفی باید مجازاتی هایی برای این افراد درنظر گرفته شود تا برای دیگران درس عبرتی شوند.

منبع: خبرفوری

26

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 85
  • منطقی
    2

    همین الان کسی ازدواج نمی کنه بعد شما می گی ازدواج زیر۲۰ سال ممنوع بشه!!!!! کجاییییی

  • امین
    3

    توی کشورهای غربی هم سن ازدواج 18 سال است چرا همیشه ما تصمیم های غلط میگیریم و جامعه را به سمت غلط هدایت می کنیم .توی کشورهای ذکر شده بیشتر دختران بکارتشون رو توی سنین خیلی پائین از دست میدن . حدود 14 تا 19 سال . یعنی دختران توی این سنین و یا حتی پائین تر نیاز به ازدواج دارند . وضع ازدواج هم الان به همین شکل هست که می بینید . طبق تحقیقات بعمل اومده توی سیستان و بلوچستان هم ازدواج ها توی سنین 13 به بالا انجام و هر مرد چند همسر دارد و پدیده کم بودن موالید و مسن شدن جامعه گام به گام با تولدها در این استان به پیش می رود . متاسفانه ما همیشه چند گام به سوی بدبخت تر کردن جامعه از جوامع غربی جلوتریم .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      خوب تو دختر 13ساله تو اول شوهر بده ک جامعه بدبخت نشه

  • محسن موسوی
    2

    آیا دختران 18 نوزده ساله کودک هستند با کدام عقل یا پشتوانه علمی این حرف را زدید تحقیقات علمیچیز دیگه میگن یک کم مطالعه کن شکمی حرف زدن که هنر نیست حاضرم با این کم سواد مناظره کنم

  • خرمشهر
    0

    وهابی فکر نکنید

  • یکی
    3

    شما دکتر روانشناس ما بیسواد ولی مگه همه شبیه هم هستن، که برای همه یه نسخه میپیچی. دختر هست که تو سن زیر بیست سال هم از نظر ذهنی، هم اجتماعی و هم فیزیولوژی به بلوغ رسیده و توانایی یک زندگی مستقل رو داره ( منظورم از زیر بیست سال زیر 15یا 16 نیست) دختری هم هست که دانشگاه شم تموم کرده هنوز عِر و از بِر تشخیص نمیده و البته که این مسئله برای پسرها هم صادقه.

    نظرات شما -
    • الف
      0

      درسته ازدواج بستگی به بلوغ داره ولی هر کی ازدواج نکرده دلیل نادانیش نیست .خیلی از دخترا هم تو سن پایین ازدواج میکنند وای به هوای لباس عروس و لوازم آرایش و خرت و پرتهایی که نامزدوشون براشون بخره..

  • عباس
    3

    چرا حرفاتون رو میپچونید؟ مگه تو دین مقدس اسلام یک دختر ۹ ساله بالغ نیست ؟

    نظرات شما -
    • استاد دانشگاه
      0

      اگه اسلام همه چیزش درست بود امروز مسلمونها گلوی همدیگه رو نمیبردند

    • ایرانی
      0

      دختر من 10 سالشه شبا با عروسکاش می خوابه

    • ناشناس
      0

      دختر 9 ساله بالغ نیست !!! فقط به سن تکلیف میرسه!!! سن 9 سالگی برای طاعت و برای نماز گزاردن انتخاب شده نه برای ازدواج کردن!!متاسفم برای کج فهنی مذهبیون!!!!!

  • ت
    2

    ببند دهنتو. مدیرای کشور هم اگه مثل تو فکر کنن که کشور نابود میشه. در سن بالا کلی باید خرج کنن تا آیا بچه دار بشن یا نشن .فکرتو نگه دار واسه خودت

    نظرات شما -
    • ...
      0

      مشنگ؛

    • محسن
      4

      اینان حلال خدا را حرام کرده اند و حرام خدا را حلال کرده اند. اگر پیش روانشناس از تنهایی سخن بگویی برایت نسخه دوست دختر و دوست پسر میپیچند..

  • داروغه
    1

    چرا ممنوع؟بعد خودشون میرن روابط پنهان برقرار میکنند

    نظرات شما -
    • م
      1

      همش‌چرته‌کی‌پول‌داره‌زن‌بگیره‌اونم‌دخترای‌این‌زمانه‌با‌اون‌همه‌ توقعات

  • دانیال
    1

    یادمه علی مطهری گفته بود هر مرد باید ۶تا زن بگیره‌. الآن علی مطهری کجاست؟ قایم شده از ترس؟

    نظرات شما -
    • امین
      0

      آقا دانیال چرا تو روزروشن دروغ میگی شیشه مصرف میکنی یا خواب زیادمیبینی؟ تو اسلام وتو قرآن آمده یک مرد بیشتر از ۴ زن اجازه نده بگیره اونوقت مطهری گفته هرمرد ۶تازن بگیره! درضمن اونهم تو شرایط های خاص هست نه شرایط عادی

    • دانیال
      2

      آقا امین خیلی بی ادبی. هرکس حرف حق میزنه شیشه مصرف میکنه؟ متأسفم با این ادبت. حتما پیش دکتر برو.

  • S
    1

    به نظر شخصی من این مساله بستگی به خود فرد دارد و نباید با قانون گذاری محدود کرد من افرادی رو میشناسم که در ۱۳یا ۱۴سالگی ازدواج کرده اند و تونستند زندگیشون رو به خوبی اداره کنند و افرادی که در سنین بالا ازدواج کرده اند و شاید موفق نبوده اند .دیر ازدواج کردن عواقبی مثل نازایی هم دارد .من سخن این کارشناس عزیر رو تایید نمیکنم .این مساله بستگی به بلوغ فرد دارد چه ذهنی چه جسمی .

    نظرات شما -
    • امین
      0

      جناب آقای متوهم اون زمان قدیم که ۱۳ یا ۱۴ ساله ازدواج میکردن اینستاگرام نیود تلگرام واتساپ لاین ایمو تانگو واینترنت نبود ماهواره نبود گوشی موبایل نبود دخترها چشم وگوش بسته بودن الان داستان متفاوته بهتره نظره الکی بلکی ندی

  • فرهاد
    0

    درسال ۱۳۰۷ حداقل سن ازدواج در قانون مدنی ۱۸ سال تعیین شده بود در جمهوری اسلامی ۱۳ سال برای دختر ۱۵ سال برای پسر تعیین کردن این ها سن بلوغ هستش برای رابطه جنسی باید حداقل از لحاظ جسمی هم رشد کرد چون اگر یک دختر ۱۳ ساله رو یه پسر مثلا ۲۵ ساله یااصلا ۲۰ ساله بگیره دختر احساس تجاوز بهش دست میده چون توانایی جسمی نداره .حالا جدای ازبلوغ فکری

  • احمد
    0

    بنده حزفش قبول میکنم ۱۳ سال سن مناسبی نیست زندگی شعور هم میخواد

  • شکوه
    1

    سن زیر ۲۰ سال را از کجا آوردی ؟! برخی به راحتی و بدون پشتوانه علمی حرف می زنند !! از یک طرف همین ها می گویند سن بلوغ پایین آمده است و از سوی دیگر این حرف ها را می زنند!!!!!؟؟؟؟

  • کاربر ناشناس
    1

    این خانم کارشناس ۱۱ساله گی تا ۲۰ سال چون آزاد بوده خیلی بهش خوش گذشته ازروی علم ودانش سخن نمیگوید ازروی تجربه حرف میزند خانم اگر باسواد بودی وآمار را برسی میکردی از دختران زیر ۲۰سال که ازدواج کردند ۱۰ الی ۱۵ درصد به مشکل خوردن وکسانی که بالای ۲۰و۲۵ ازدواج کردند چندین درصد به مشکل خوردند که قابل مقایسه نیست در نظر دادن تجدید نظر کن وحفظ آبرو برایخودت

    نظرات شما -
    • به کاربرناشناس
      0

      چون دخترانی که به قول شما از 11 سالگی ازدواج می کنند همسر نیستند بلکه برده هستند و جرات اظهار نظر نداشته و مطیع محض اربابش است

    • ؟
      0

      یعنی چی بهش خوش گذشته ؟؟تهمت ؟؟

  • شهرام.ر
    0

    دقیقا همینطوره ازدواج با کودک ، تجاوز قانونی شده در کشورهای اسلامی است.

  • ع
    0

    چند قرن پیش یک آدم خیلی خیلی معروفی با دختر بچه هفت هشت ساله ازدواج کرد . والان شده جزو افتخارات مردمش.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      از شیر خوارگی بهش سر میزد وقواعد خواص خودش رو داره

  • ممد
    2

    دختر تا به سن بلوغ رسید باید ازدواج کنه وگرنه باید کلی زیر نظر بگیریش که براش خوب نی یا ولش کنی که اون موقع میره با پسرا ی سر کوچه که اونا هم بهش تجاوز میکنن ،

    نظرات شما -
    • به ممد قلابی
      0

      چرت نگو بی تربیت اسکل

  • A
    1

    بابا‌چرته‌همش‌الان‌از‌مادر‌پیدا‌میشن‌جیکوپوک‌روزگارو‌میدونن

  • ناشناس
    0

    مشکل جامعه ما همسری در سنین پایین نیست مشکل خود ازدواج است وزنان متٱهل که هوس ران غیر متعهد شده اند دلیلش هم امثال همین خانم هستند اگر موافق این کار بودند هزاران مثال از اسلام به میان می آوردند چون موافق نیستند چیزی از اسلام نمی دانند مشکل جای دیگری است اگر مسلمانید قوانین اسلام را به پا کنید زن ومرد هر دو اعتراف میکنند با هم رابطه داشته اند وابن رابطه منجر به قتل شوهر شده، اسلام جدید با وجود این همه مشتهد تشخیص میدهد را بطه نا مشروع بوده زن چند ضربه شلاق ودوست پسر اعدم وپدر مادر شوهر داغدار شوهر به شکل فجیح کشته وفرزندان بزهکاران آینده واسلام سر افراز خجالت بکشید اینجا همان ایران است که بر سر ناموس غوغا میشد حالا رقابت در خیانت است چه کسانی لیدر بودند وهر روز قانون تصویب میکنند همه میدانیم

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      چرا کودک همسری در مناطق متنول رخ نمیدهد چون بیشتر از فقر است ولی خیانت برعکس چون اسلام هست ولی فقط نامش

  • محسن
    1

    واقعا غرب گرایی در بعضی رشته های تحصیلی همان عقب افتادگی هست. انسان حتی از سن 12 سالگی یا کمتر هم میل دارد . خب اگر ازدواج نکند گناه میکند. دین و شریعت رو رها کردند و دلفریفته قوانینی در غرب شده اند که دستاوردش کودکان نامشروع است. اون دختر نوجوانی که با دوگیگ اینترنت دوست گرفته بود و زنا کرده بود و بچه دار شده بود بهتر نبود ازدواج میکرد و به قول شما حالا ممکن بود گاهی همسرش در رابطش با او نا ملایمت داشته باشه. آخه اسم تجاوز رو چطور میتونند روی رابطه زن و شوهر بگذارند این نابخردان؟؟ روشنایی فکرشان آنقدر زیاد شده که چشمانشون رو به روی واقعیات ساده کور کرده

  • صدرا
    1

    فیمینیست های امثال تو باعث خشک شدن نسل شده است . از لحاظ شرعی وعرفی وقانونی ازدواج ازادانه ( نه اجباری) هر دختر بالای ۱۵ سال هیچ اشکالی ندارد . در همان غرب که امثال تو سنگش را به سینه می زنید دختران ۱۰ تا ۱۲ ساله را رسما به فحشا می کشانند وهیچ قانونی هم از انها دفاع نمی کند .

  • محمود
    0

    انهای که بابچه زیر ۱۸ سال موافق ازدواج هستند یه عده با مغز ها معیوب وعقب افتاد طالبانی هستند .ازدواج زیر ۱۸سال باید مایه ننگ خانواده باشد.که درخانوادهای فقیر وبی سواد وبا گرایش خرافات اتفاق می افتد.

  • دبّه
    1

    پیغمبر فرمودند دختر مانند میوه رویِ درخت است اگر به موقع چیده نشود فاسد میشود

    نظرات شما -
    • سارا
      1

      اونایی که منفی دادن عاشق میوه های گندیده هستن...... خخخخخخخخخخخخخخخخ

  • ناشناس
    0

    من خودم هفده سالگی ازدواج کردم الان 26 سالمه اگه به عقب بر گردم هیچوقت هرگز در 17 سالگی ازدواج نمیکنم. جوانی ادم نابود میشه کلی مسئولیت واست میاد اووههه.

    نظرات شما -
    • محسن
      2

      من هم اگر به هفده سالگی برگردم حتما ازدواج میکردم. از کلی گناه مصون میماندم. انگیزه کار و زندگی در من ایجاد میشد. تا الان حتما شرایط مالی بسیار بهتری داشتم. اگر ازدواج کرده بودم از بسیاری از لذت ها برخوردار شده بودم که الان در این سن دیگه اون لذت و میل رو مثل اون زمان ندارم.

    • مملو
      1

      من اگه برگردم به بیست سالگی حتما همون موقع ازدواج میکردم نه توی بیست و هشت سالگی

  • بریم
    0

    حرف حق زدی خانوم دکتر...حرف حقم جواب نداره

  • بابا زید
    0

    ازدواج برای اقشار پایین دست تعطیل شده شما خبر ندارید سر چه دعوا دارین؟!!!ازدواج البته اگه اسمشو ازدواج بگذاری در اشکال مختلفش صرفا برا مرفهینه،سفید ،سیاه ،رنگی ،چند شوهری ،چند همسری و....

  • کاربر ناشناس
    2

    چقدر حرف مفت میزنید آخه؟ از یک طرف میگید دختر بالای سی و پنج سال بچه دار بشه خطرناکه از یک طرف میگید زیر بیست سال ازدواج نکنه اصلا خودتان میفهمید چی میگید؟ خواهش" در کار وزندگی مردم پاتونو بکشید بیرون ، ازدواج یک اتفاقه نمیشه براش وقت و ساعت گذاشت

  • نظرپورقندعلی
    0

    باسلام دختروپسرزیر۲۰اززندگی چیزی نمیدونند واقعا.. چراباید دخترجوان تون بدین به مردسن بالابخاطرپول..

  • نظرپورقندعلی
    0

    اکثرازدواج جوان هابخاطرسن پایین ختم به جدایی میشه چراقبول نمی‌کنید...

  • نظرپورقندعلی
    0

    شما میگین ماتوسن پایین ازدواج کردیم الان هم داریم زندگی میکنیم ..قبول..‌ ولی مال اون زمان.. دختروپسرامروزی فرق دارن.. بیکاری.بی پولی.چشم وهمچشمی. ازدواج روحوس. فرهنگ.همه چی باقدیم فرق داره.. خانم دکترفردوسی پور راست میگه...

  • لیلا
    0

    اولأ فدای خودت ونام فامیلت که منو یادعادل جون میندازه ثانیأ بایدقبل از عقد دخترباید ازدادگاه ومشاوره بایدحکم رشدِ جسمی وروانی بگیره بعدش بارضایت دختروصلاحدید اقوام فهمیده وباشعور عقدببندند.ممنون

  • شبنم
    1

    در کشورهای اسلامی پانزده سال مشخص شده در شهرهای جنوبی زیر ۸ سال !!!!

  • مسعود
    0

    حقیقت را فرمودی کودک همسری فرد سن بالا با کودک یا نوجوان مثل حمله گرگ به یک بره هست از لحاظ شرعی و قانونی و انسانی وحشی گری هست انسان خودش از خودش باید شرم کنه که با یک کودک مثل برگ گل هست همبستر بشود خدا به جای باران باید سنگ ببارد این جرم هم به نظرم همچنان قوم لوط هست

  • ناشناس
    1

    سلام هرکسی در زندگی چه زن چه مرد به ابن نتیجه رسید‌ که می تواند بچهایی موفق تحویل جامه بدهد این ازدواج درستی هست بر پایه منطق نه احساس ساختن جامعه از خانواده شروع می شود .

  • ناشناس
    1

    زیر ۱۸ سال بله ولی آخه زیر ۲۰ سال؟دختر ۱۸ و ۱۹ و ۲۰ ساله که دیگه کودک نیست بعلاوه بهتره قبل از طرح دادن یه فکری هم به حال نیاز جنسی اونها بکنید الان سن بلوغ اومده پایین نیاز جنسی هم نیاز های طبیعیه

    نظرات شما -
    • مریم
      0

      اگر اینها رو بهفمن خوبه!!!!؟؟؟

  • ارانا
    1

    شرم آور است ترویج فرهنگ منحط گلوبال لیرالیستیی/ یعنی اکثر دهه ۱۳۶۰ و قبلتر که مادرانشان زیر بیست سال یا زیر ۱۸ سال ازداوج کردند بهشون تجاوز شد؟؛ یعنب میلیونها ایرانی نتیجه تجاوز هستند؟! خدایا این جنایکاران ضد ایرانی مغز ملت ایران و مسلمان با رسانه ها شستسو دادند!!! این نحوه اموزش و پرورش موجب بالا رفتن سن غزدواج شده

    نظرات شما -
    • متفاوت
      0

      به سرزمین تجاوز زاده ها خوش امدی.

  • ارنا
    0

    از مدرکفروشی تا نفوذ مزدوران اجنبی/ سکوت خفقانی اصحاب رسانه!!!

  • ح آ
    2

    چشم و گوش دخترا با این فیلمها و سریالها و موبایلها بازشده و ۹ سالگی آماده ازدواجن شاید شما توو غار زندگی میکنی تا بیست سالگی ده تا پسر رو توو بغلشون میگیرن

  • ناااتتتت
    1

    آشغال چرا چیزی ک علمش رو‌ نداری مطرح میکنی.؟؟؟؟؟؟ هرچی سن ازدواج بالا رفت فساد هم بیشتر شد

    نظرات شما -
    • 0

      چی میگی تو؟چرا پرت میگی؟

  • من
    0

    ایران الان بیشتر به عهد رنسانس شبیه هست تا کشور اسلامی

  • متفاوت
    1

    تامیتوانید ازدست دختران وزنان فرارکنید و به خدا پناه ببرید وتسلیم خدابشوید. تا دچارمکر وحیله ها نشوید.انشاالله حکومت طالبانی وداعشی بزودی سراسرگیتی را فرابگیرد.

  • وومبت مبارز
    1

    این ها رو اگر جلو شونو نگیرن ،میگن ازدواج کلا غلط هست ،چون ریشه علم و دانش اینها غرب هست ،

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      پدرومادری که دست چپ راستشو بلد نیست چطوری برای دختر پانزده ساله اش تصمیم گیری خواهد کرد کسانی که در سن پایین ازدواج کرده اند همیشه ناراحت و اکثرا هم منجر به طلاق شده است فامیلی نزدیک دارم در سن پایین ازدواج کرده زنه هفتاد ساله شده هنوز هم هنوز است گلمندوناراحت است و همیشه از سختی اولین سالهای ازدواجش می گوید چه جفای از هر حیث کشیده شمارا به خدا دیگر بس کنیدتوصیه من به پدر مادرهاست سعی نکنید دختر دلبند خودتون را در سن پایین به خانه بخت نفرستید هم این دنیاتون می سوزد وهم آن دنیایتون

  • سارا
    0

    با نظر خانم دکتر کاملا موافقم . در بستگانم کسانی رو می شناسم که در سن ۱۴ یا ۱۵ سالگی ازدواج کردند الان نوه دارند اما هنوز حس می کنند اون موقع بهشون تجاوز شده.

    نظرات شما -
    • :(
      0

      اره ما هم تو بستگان داریم. . گویا چون بسیار زیبا بوده خواستگاران سمجی داشته و زودشوهرش دادند و موقع زایمان اولش که دچار مشکل شده پزشک با مادرش دعوا کرده چرا زود شوهرش دادی؟ بدن نحیفش هنوز رشدش کامل نشده و دچار آسیب شده

    • توحید
      2

      ممنوعیت ازدواج زیر بیست بسیار خطرناک و موجب افزایش ارتباط های نامشروع و خلاف عرف میشه نهایتا یک جامعه افسرده و سر خورده خواهیم داشت خیلی روشن هست که دختران بعد سنین دوازه و سیزده رشد جسمی و فکری بالایی دارندازدواج باید بر اساس تشخیص پدر و مادر باشه و والدین صلاح فرزندانشان و شرایط آنها را میدونند .نباید دنبال محدودیت باشیم محدودیت همه جا محکومه

  • محمد
    1

    بله دختر زیر 15سال البته باتوجه به فیزیک و منطقه اما اینکه ازدواج زیر 20سال غلطه حرف مفته کاش همین دکتر می گفت که مادرش درچندسالگی ازدواج کرده میلیونهانفر درسن کم ازدواج کرده و سالهای سال به خوبی با یکدیگر زندگی می کنندوبسیاری نیز با سن بالاو مدرک بالاو... ازدواج می کنند و به سال نمیکشد طلاق می گیرند رواج این حرفها دادن میدان به دوست دخترو پسر بازیه که به عینه می بینیم داردچه بلایی به سرجوانان و خانواده ها می اورد ازدواج عاقلانه هر چه زودتر بهترو فسادکمتر

    نظرات شما -
    • حمیله
      0

      بابا نوبل روانشناسی رو حتما با این حرفات میگیری. اونایی که دوست دختر دوست پر میشن میدونی چرا؟. چون دختره تو زندگی محبت ندیدیه. کودک همسری هم همچین حالتیه. از روباه به گرگ و کفتار پناهنده میشن. میگی قدیم طلاق نبوده. نبودی ببینی یه مرد چجور زنانو رو با کمربند میزدن. با عصا میزدن. با شلاق. با لگد. تازه باید روزی 8 ساعت یه زن کار می‌کرد. من اون روزگار وحشت رو از نزدیک دیدم. کودک همسری هم همچین حالتیه چون یک فرد بالغ میتونه یه بچه رو هر جور خواست زور بگه. کتک بزنه. تهدید کنه. من روزگاری رو دیدم که زنا رو هفته ای یک بار با بهانه سیاه و کبود میکردن. هیچ نهادی هم نبود که پشتیبان زن ها باشه. وقتی پدری دخترشو شوهر میداد. انگار یه یه چیزی فروخته که مرجوعی نداره.

  • اره
    1

    دلش بود بگه ارتباط غیر رسمی بهتره تو رودربایستی موند اما اینکه یک شخص نوزده ساله یا هجده ساله توانایی ازدواج نداره کاملا بی ربیطه چرا که فیزیک هر شخص با شخص دیگه متفاوت وشعور هر شخص به سن ربطی نداره دلیل نمیشود هرچقدر سن بالاتر باشد شعور نیز بالاتر است به نظرم مقوله ی ازدواج کاملا تخصصی و برای هر دونفری باید جداگانه فکر شود و بحث شود نمیشود برای همه یک نسخه پیچید اما در کل با ازدواج کودک نه تا ۱۶ سال تقریبا مخالفم حداقل باید ۱۸ باشد ۱۸ سال سن کمی نیست

  • جوان
    1

    سلام به همه،مردم خودشون میدونن که چه کاری بهتره ولی این نظر شخصی منه که مثلا یه پسر ۲۸ ساله که میاد خاستگاری از یه دختر ۱۷ ساله که همه چی داره اون پسر از مثلا تیپ و قیافه تا ایمان و کار دولتی و ... و تمامی اعضای خانواده دختره روی سر خودشون میزنن که دخترمون با اون پسر ازدواج بکنه به نظر شما خانم دکتر فردوسی چرا جواب اون دختر منفیه و واسه جوابش هم یه دلیل عجیب میاره،خوب معلومه اون دختر اسیر گرگ های شیطان صفت شده که با دهها دختر دیگه ارتباط دارن،متاسفانه این دوره زمونه شده دوره دخترایی که اگه خودشون تصمیم واسه زندگیشون بگیرن خوب عالیه یعنی اون دختر خودمختاریه ولی حقیقت اینه که شدن اسیر فضای مجازیه که دارن دخترای ساده رو بازی میگیرن، در کل هم بنظرم که دیدگاه خانم دکتر اینه که دخترانتون رو به زور ازدواج ندین...

  • ،
    1

    سیاست های یه سری در رابطه با افزایش جمعیت شکست خواهد خورد.

  • بیسواد
    2

    خانم دکتر فردوسی ، شاید دیدگاه شما با توجه به فرهنگ ایرانیان و مسلمان بودن شان مفید باشد اما به نظرم (تجاوز) کلمه درستی به کار نبرده اید ! تجاوز یعنی انجام یه کار بدون مجوز ، درحالی که اکثر این ازدواج ها با مجوز شرعی برابر قانون کشور ایران و با حضور مشترک خانواده ها اجرا می شود ، از شما بعیده به عنوان استاد دانشگاه این کلمه را بکار ببرید ... و خیلی مسائل دیگه که نمیشه اینجا نوشت ، در ضمن شما زمان را درنظر بگیرید اون موقع یه رادیو هم پیدا نمی شد تو خونه ها ولی الان یه بچه هشت ساله از تمام دنیا باخبره ......

  • کیان
    0

    این بحث ها مال قبل از مجلس انقلابی بود الان مجلس در طرح(( صیانت)) از عفاف و حجاب ممنوعیت هر نوع جفت گیری را علام کرده مجلس طبق قانون 85 هر گونه ارتباط وصل شدن نصب شدن ممنوع چون فساد زاست و از هر نوع قطعی استقبال می‌کنند آب قطع برق قطع انترنت قطع رابطه با کشورهای شرق و غرب و آمریکا قطع

  • متفاوت
    0

    کاملا درست میفرمایند.انچه جهل است ازندانستن است وازجهل است که انتخاب نادرست شکل میگیرد ، اما با اگاهی ممکن است انتخاب نادرست هم اعمال شود ولی مقطعی و زود ناپایدار است چون ذهن که اگاه شود اراده را درتصمیم گیری های صحیح تر قوی تر میکند.

  • توحید
    1

    ممنوعیت سن ازدواج زیر بیست سال بسیار خطرناک و موجب آسیب های اجتماعی فراوانی خواهد شد و از چیزی میترسن در قالب روابط نامشروع و خلاف عرف رخ خواهد داد این موجب افزایش سن ازدواج خواهد شد و پسران هم چون با دختران همسن معمولا ازدواج نمیکنن باعث میشه اکثر ازدواج ها با فاصله سنی زیادی انجام بشه سن ازدواج افزایش پیدا کنه و آسیب دیگه پسران اغلب در سنین ۲۰ تا ۲۶ میل ازدواج دارن و بعد ازاین سنین کاهش پیدا میکنه تو این سنین هم با دختران هم سن ازدواج نمیکنن یعنی پسر بیست ساله دختر بیست ساله ازدواج نمیکنه

  • ذوالقرنین
    1

    برو استاد متقلب بیست میلیون دختر سی چهل ساله مونده رو دست اجتماع وجامعه.مگه زن تا چه سنی فرزند آ وری داره

  • ایران
    0

    کاملا درست گفته . خانم فردوسی پور شاخص هستند .‌

  • مهدی
    0

    شما به فکر دخترایی باش خانم استاد که پیش شما درس خوندن و الان دارن 40 ساله میشن و کسی اونا رو نمیگیره. بفکر اونور محور هم باش.

  • تورج میرآب
    0

    اینا میدونن مردم اگر حکومت بگه زیر ۲۰ سال ازدواج ممنوع ۵میلیون جوانی رو که با بی تدبیری از دنیای زندگی محروم کردن میرن ازدواج میکنن

  • اکبر خدرلو
    0

    نظر خانم دکتردرمورد تجاوز این که مرد ۶۰ساله با دختر ۱۵سله ازدواج نکنه به این ازدواج میگن تجاوز

  • حمید
    1

    سلام فکر کنم خودش تو سن پنجاه سالگی ازدواج کرده چشم دیدن ازدواج های پایین رو نداره

  • هفت لنگه بختیاری
    1

    من با یک دختر ۲۰ ساله دوست هستم هر وقت منو میبینه میگه شیر میخوام

  • بهرام حبیبی
    0

    نظر آن کارشناس خیلی خیلی عالیست ازدواج زیر بیست ساله را ممنوع بکنند خیلی بهتراست ازهرنظر چه دختر باشد چه پسر فرقی نمی کند یک قانونی وضع کنند برای همیشه به این موعزل جامعه پایان دهند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها