پیش‌ بینی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ با کمک هوش مصنوعی

محققان

پیش‌ بینی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ با کمک هوش مصنوعی

طی این مطالعه محققان دانشگاه تورنتو با استفاده از یک مدل یادگیری ماشین داده‌های سلامت جمع‌آوری شده از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ ، ۲.۱ میلیون فرد ساکن اُنتاریو را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

پس از بررسی‌ها محققان دریافتند که می‌توانند از این مدل برای پیش‌بینی دقیق تعداد افرادی که در یک دوره زمانی پنج ساله در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ بودند، استفاده کنند. مدل یادگیری ماشین یاد شده همچنین می‌تواند عوامل مختلفی که ممکن است روی میزان خطر ابتلای افراد به این بیماری تاثیر گذارد تجزیه و تحلیل کند.

"لارا روزلا"(Laura Rosella) نویسنده ارشد این مطالعه و استاد دانشکده پزشکی Temerty و دانشکده بهداشت عمومی Dalla Lana دانشگاه تورنتو گفت: شناسایی افرادی که در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند بسیار مهم است چرا که می‌توان اقداماتی که برای جلوگیری از شروع بیماری کاربردی است را انجام داد. این مدل یادگیری ماشین می‌تواند در مدیریت این بیماری کمک کننده باشد.

روزلا بر این باور است که یافته‌های این مطالعه می‌تواند سبب ارتقای آگاهی سیستم‌های بهداشتیِ بزرگ شده و به آنها در کاهش تعداد مبتلایان به دیابت نوع ۲ کمک کند. دقت این مدل در پیش‌بینی ابتلا به دیابت نوع ۲ حدود ۸۰ درصد است. استفاده از مدل یادگیری ماشین خوب است چرا که نشان می‌دهد چگونه داده‌های جمع آوری شده معمولی می‌توانند در حل مشکلات پیچیده سلامتی موثر باشند.

وی افزود: برای استفاده از این مدل به افرادی با تخصص‌های مختلف نیاز است. برای مثال برای استفاده از آن به گروهی از دانشمندان کامپیوتر و افرادی که که در درک و فهم داده‌ها و نحوه استفاده از آنها مهارت دارند و افرادی که از سیستم بهداشت آگاهی دارند، نیاز است.

منبع: ایسنا

4167

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها