به منظور پیشبرد مذاکرات کنونی در خصوص پرونده‌های مربوط به نوار غزه

ازسرگیری تماس‌های مصر با جنبش حماس برای تحت فشار گذاشتن تل‌آویو

پس از آرامش نسبی در روزهای عید قربان، گروه‌های مقاومت فلسطین تصمیم گرفتند، مجدداً دشمن صهیونیستی را در امتداد مرزهای نوار غزه تحت فشار قرار دهند تا مذاکرات کنونی نوار غزه به ویژه وضعیت انسانی و اقتصادی آن را پیش ببرند.

ازسرگیری تماس‌های مصر با جنبش حماس برای تحت فشار گذاشتن تل‌آویو

به گزارش خبرگزاری فلسطینی سما، در دو روز گذشته عملیات پرتاب بالون‌های حامل مواد آتش‌زا در شمال و مرکز نوار غزه رصد شد اما رسانه‌های عبری زبان خسارت‌ها یا آتش‌سوزی در نتیجه این عملیات را گزارش ندادند.

منابع فلسطینی اعلام کردند، گروه‌های مقاومت طی روزهای آتی به سمت تنش تدریجی با اشغالگران صهیونیستی پیش می‌روند و پرتاب بالون‌های حامل مواد آتش‌زا آغاز خواهد شد و مقاومت، در حال بررسی فعال سازی ابزارهای جدید برای تحت فشار قرار دادن هستند. از جمله این فعالیت‌ها «راهپیمایی‌های بازگشت» است که اواسط سال ۲۰۱۷ آغاز شد و نزدیک به یک سال و نیم ادامه داشت.

این روند در حالی صورت گرفته که مقامات رژیم اشغالگر همچنان به تشدید اقدامات خود در گذرگاه‌های نوار غزه ادامه می‌دهند. روز گذشته از ورود ۲۵ کامیون حامل سوخت به نفع تنها نیروگاه تولید برق نوار غزه به بهانه عدم برخورداری از معافیت مالیاتی ممانعت شد، این در حالی است که همچنان از ورود ده‌ها مواد خام جلوگیری می‌شود.

در همین راستا، رامی أبو الریش، مدیرکل معابر در وزارت اقتصاد غزه تأکید کرد، دولت صهیونیستی در مقایسه با وضعیت قبل از درگیری نظامی اخیر، تنها اجازه ورود ۳۰ درصد کالاها را می‌دهد. رژیم صهیونیستی همچنان به ممانعت از ورود مواد خام و مصالح ساختمانی ادامه می‌دهد.

در همین رابطه، مقامات مصری اخیرا مذاکرات خود با جنبش مقاومت اسلامی حماس را از سر گرفتند، آن هم در زمانی که این جنبش در حال تحت فشار قرار دادن دشمن برای ناکام گذاشتن تلاش‌های آن جهت تحمیل شروط خود از طریق تنگ کردن عرصه بر اهالی غزه و ادامه ارتباط دادن پرونده بازسازی و بهبود وضعیت اقتصادی و انسانی غزه به پرونده سربازان بازداشتی در نزد مقاومت است.

تماس‌های جدیدی همزمان با بازگشت هیئت مهندسی مصر به نوار غزه برای ازسرگیری عملیات آواربرداری صورت گرفته و وزارت اشتغال غزه اعلام کرد، عملیات آواربرداری یک ماه پس از مقدمه چینی برای آغاز مرحله دوم بازسازی تکمیل خواهد شد.

همچنان مرحله دوم در سایه تداوم منع ورود مواد خام و مصالح ساختمانی به غزه از بیش از دو ماه و نیم متوقف شده است.

در همین راستا، شبکه "کان" گزارش داد، مصر در حال تلاش برای جلوگیری از درگیری مجدد در غزه است.

شبکه عبری زبان "کان" فاش کرد که مصر به هر شیوه‌ای تلاش می‌کند تا مانع از بازگشت تنش و درگیری مجدد بین رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین در نوار غزه شود.

این شبکه تاکید کرد که مصر از حماس خواسته فعلا مانع از تشدید تنش شده و در پاسخ به سیاست‌های اخیر رژیم صهیونیستی (همچون عدم کاهش محاصره و ممانعت از ورود کمک‌های مالی قطر به غزه) حمله راکتی علیه اراضی اشغالی انجام ندهد.

شبکه مذکور اشاره کرد که حماس همچنان خواستار بازسازی باریکه غزه است و بر مرتبط نساختن پرونده مبادله اسرا با دیگر پرونده‌ها اصرار دارد.

شبکه کان تاکید کرد که مهم‌ترین مساله در شرایط فعلی پس از بازسازی ویرانی‌های حاصل از جنگ، موضوع ورود کمک‌های مالی قطر به غزه است که تا این لحظه توافقی در مورد آن حاصل نشده است.

طبق گزارش این شبکه، رژیم صهیونیستی با سختی‌ها و مشکلات زیادی در رابطه با تحویل این کمک‌ها به غزه مواجه است.

رژیم صهیونیستی همچنان به دنبال ایجاد ساز و کاری قابل قبول برای تحویل این کمک‌ها به غزه است و با تمامی راه حل‌های قبلی در این زمینه مخالف است.

با وجود گذشت بیش از دو ماه از جنگ ۱۱ روزه غزه، هنوز کمک‌های مالی قطر تحویل غزه داده نشده است.

رژیم صهیونیستی روز گذشته بار دیگر منطقه مجاز ماهیگیری برای فلسطینیان در آب‌های غزه را از ۱۲ مایل به ۶ مایل کاهش داد.

شبکه هفت تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که حماس هشدار داده که در صورت عدم تسریع در روند بازسازی غزه و لغو محاصره و تحویل کمک‌های مالی قطر به این باریکه، ممکن است جنگ و رویارویی نظامی دیگری در این منطقه اتفاق بیفتد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها