جوانان، مانع زدایی ها و پشتیبانی ها

تبیین چشم‌انداز و توصیه‌ درباره آینده انقلاب اسلامی در موضوعاتی مانند علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی ... مورد تاکید مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب قرار گرفته است.

جوانان، مانع زدایی ها و پشتیبانی ها

تبیین چشم‌انداز و توصیه‌ درباره آینده انقلاب اسلامی در موضوعاتی مانند علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن و سبک زندگی مورد تاکید مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب قرار گرفته است. اگرچه مخاطب این بیانیه آحاد مردم است، اما هسته اصلی مخاطبان را در این بیانیه جوانان تشکیل داده‌اند و این مهم تا جایی پیش می‌رود که بعدها رهبر انقلاب برای برون رفت از مشکلات به تشکیل یک دولت جوان انقلابی و حزب اللهی توصیه می‌کند. مدیریت جهادی و اصلِ «ما می توانیم»، در بیانیه گام دوم انقلاب مورد تاکید جدی قرار دارد. با توجه به اینکه انقلاب اسلامی مرهون اعتماد به نفس عمومی و جوانان بود، در حال حاضر نیز دستیابی به اهداف و پیشرفت انقلاب اسلامی به غیر از جهاد و همت پیش نخواهد رفت و این جاست که جوانان را باید وارد این موضوع کرد.

مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از دانشجویان (1/3/1398) فرمودند: «ما به یک حرکت عمومی نیاز داریم؛ باید یک حرکت عمومی در کشور راه بیفتد؛ البتّه این حرکت وجود دارد منتها بایستی انضباط پیدا کند، سرعت پیدا کند و پیشرفتش به سمت آن چشم‌انداز محسوس باشد. این حرکت طبعاً‌ با محوریّت جوان متعهّد است؛ جوان‌های متعهّد، محور این حرکتند. جوان هم که میگویم، لزوما مراد من، جوان بیست‌ و دو ساله و بیست ‌و پنج ‌ساله نیست؛ البتّه از جوان‌های بیست ‌و دو ساله و بیست ‌و پنج ‌ساله خیلی کار برمی‌آید؛ منتها وقتی من میگویم جوان، منظورم صرفاً‌ جوان دهه‌ی بیستی نیست؛ نه، سی‌ساله، ‌ سی‌وپنج‌ساله، چهل‌ساله، اینها هم جوانند، یعنی اینها هم میتوانند در همین عرصه نقش‌آفرینی کنند، ‌ میتوانند کار کنند؛ اینها هستند که اگر متعهّد باشند میتوانند در نظام مدیریّت کشور یک تحوّل عظیمی را به وجود بیاورند.»

یک پرسش اساسی در خصوص جوان گرایی در حوزه مدیریت برای مانع زدایی ها و پشتیبانی ها این است که چرا مقام معظم رهبری بر حضور جوانان در عرصه های مختلف به ویژه مدیریت تاکید دارند؟ شاید یک پاسخ کوتاه این باشد که هر جا که مدیران جوان وارد صحنه شدند توانسته اند منشا تحول و تغییر باشند و اگر طی سالهای اخیر شاهد چنین تحولاتی نبوده ایم بدان سبب است که به جوانان فرصت حضور و ظهور داده نشده است. مقوم عبارت فوق این است که مدیر جوان ریسک پذیر است و اینطور نیست که همه چیز را فقط در تئوری دنبال کند، درحالی که مدیرِ پیر، اهل ریسک نبوده و نهایت اقدامی که بتواند انجام دهد این است که وضع موجود را حفظ نماید. از اینرو، فضای کنونی باید تغییر کند.

پرسش دیگر این است که مانع ها کجا هستند که با پشتیبانی و حضور مدیران جوان باید رفع گردند؟ در این خصوص کافیست به اهداف و اقدامات جریان های لیبرال غربگرا توجه شود که از یک سو ادامه حیات خود را در وابستگی به غرب دانسته و از سوی دیگر روی کار آمدن جوانان انقلابی را به منزله خاتمه حیات خود می دانند. این جریان به خوبی می داند پیروزی در جنگ تحمیلی، ایجاد بازدارندگی و خودکفایی دفاعی، تولید فرهنگِ دفاعی و ... نتیجه حضور مدیران جوانِ متعهد و متخصص در عرصه های مختلف بوده است. به عنوان نمونه امروز تحریم در صنایع دفاعی بی اثر شده چون توانمندی تولید بهترین سلاح ها را بدست آورده ایم. اگر در عرصه های مختلف دیگر هم نگاه به داخل و اعتماد به ظرفیت جوانان باشد می توانیم شاهد حرکت های خوبی در همه عرصه ها باشیم.

یکی از ضرورت های به کارگیری جوانان در عرصه مدیریت کشور، حاکمیت اراده است. نيروي جواني برآمده از سه مولفه انرژي، اميد، ابتكار است که مي‌تواند آن را مبدل به موتور محرک جامعه نمايد. به تعبیر مقام معظم رهبری: «جوان، سرشار از اميد و نشاط است و مايل است كاري به او محوّل كنند و آن را با شجاعت و خطرپذيري انجام دهد.» (13/8/1381). بی شک محصول چنين اراده ای، توليد افکار جديد و شنيدن سخن نو خواهد بود و اين همان چيزي است که مديريت کشور در دهه پنجم انقلاب اسلامي به ویژه در دولت سیزدهم به آن نيازمند است.

مقام معظم رهبری از جوانان به عنوان« پیشران انقلاب» تعبیر کرده اند. معظم له فرمودند: «انديشه‌ي پيران و فکر و تجربه‌ي آنها آن‌وقتي به کار مي‌آيد که حرکت جوانانه‌ي جوانان وجود داشته باشد؛ پيش‌ران حرکت انقلاب، جوانها هستند.» (3/9/1395). این مهم نشان می دهد همانطور که جوانان در خيزش نهضت اسلامي ملت ايران، در پیروزی انقلاب اسلامی و تداوم استقرار جمهوري اسلامي نقش‌آفرين بودند، امروز نيز پيشگام و پيش‌ران حرکت انقلاب به سمت اهداف و آرمانها به حساب مي‌آيند. اين پيشراني مي‌تواند منشأ تحول در کشور و گذار به تمدن سازی نوین اسلامی باشد.

جوانان با حضور در عرصه‌هاي مختلف، توانايي و کارآمدي خود را به اثبات رسانده و کارنامه درخشاني براي خود رقم زده‌اند. از نگاه مقام معظم رهبري: «هر چه زمان به پيش مي‌رود، اميد ملت ايران به نسل جوانِ درس خوانده و بالنده‌اش بيشتر مي‌شود. جوانان اين ملت در همه‌ي ميدان‌ها توانسته‌اند برتري‌ها و درخشندگي‌هاي خود را به اثبات برسانند.» (27/11/1387). رهبر معظم انقلاب تلاش دارند تا نمونه‌هاي فراواني از کارهاي بزرگي که توسط جوانان انجام شده را به مسئولين کشور گوشزد کنند و حاصل فرآيند اعتماد به جوانان را براي ملت نيز رونمايي نمايند. لذا در کلام ايشان مثال‌هاي متعددي از اين موفقيت ها بارها آورده شده است. «اگر صحبتِ كارهاي فناوري پيچيده است، همين جوانها هستند؛ انرژي هسته‌اي را هم جوانهاي ما دارند سر پا مي‌كنند؛ در سلولهاي بنيادي هم جوانهاي ما دارند فعاليت مي‌كنند؛ و در فناوري زيستي، فناوري نانو، و انواع و اقسام فناوري‌ها، هر جا مي‌رويم جوانهايند؛ جوانهائي كه نه دوران جنگ را ديدند، نه امام را ملاقات كردند، نه از اول انقلاب خاطره‌اي دارند. پس اين حركت، حركت پوينده و بالنده است. به ميدان عمل و خدمت و تلاش كه مي‌رسيم، همين حركت عظيم بسيج سازندگي را مي‌بينيم؛ به ميدان سياست و اعلام حضور كه مي‌رسيم، حركت 9 دي را مي‌بينيم، حركت 22ي بهمن را مي‌بينيم، حضور عظيم در انتخابات را مي‌بينيم؛ اينها معناش چيست؟ معناش اين است كه امروز جوانان ما - كه اكثريت قاطع ملت ما هستند - و عموم ملت ما در همان جهت حركت انقلاب اسلامي و با همان ضرب دست انقلاب، رو به فزايندگي هستند، دارند پيش مي‌روند. (31/6/1389)

انقلاب اسلامی در دوران حیات خود توانسته است مدیرانی در تراز انقلاب اسلامی در عرصه اقدام و عمل تربیت و به جامعه معرفی نماید. مدیرانی که با درک عمیقِ اهداف و ارزشهای انقلاب توانسته اند با ایمان به خدا به عنوان اصل اول از شاخص های مدیریت اسلامی و با اتکا به دانش و تجربه خود، آثار و تحولات بی مانندی را از خود به جای گذارند. اثبات استعداد و توانایی در عمل و به عبارت بهتر جوانگرایی در عرصه مدیریت کشور، امری انتزاعی و ذهنی نیست. شواهد عینی زیادی می توان برای آن یافت و یکی از آن را می توان در مدیریت دکترمحمدرضا کلایی، شهردار شهر مقدس مشهد ملاحظه کرد. این مدیرِ جوانِ انقلابی توانسته استعداد خود را در عمل به اثبات رساند. کلائی در طول مدت چهار سال از مدیریت خود توانسته است از مشهد، چهره ای از شهر توسعه یافته و در تراز یک شهر مقدس به تصویر بکشد. اجرای ۱۲ کلان پروژه ویژه برای دو شهرک شهید رجایی و شهید باهنر مانند پروژه ساخت مسکن، ساخت پارک کشاورزی و ساخت پارک پنج هکتاری انتهای خیابان مهریز و اجرای ۹ پروژه اصلی نیز برای شهرک شهید بهشتی از جمله اقدامات عمرانی است. شهرداری مشهد در دوره مدیریت کلائی، برای مأموریت‌های فرهنگی خود، اقداماتش را به سمت ۲ هدف نهایی کلان پروژه حق تقدم عابر پیاده و فرهنگ سازی برای تفکیک زباله از مبدأ سوق داد.در حوزه اجتماعی نیز شهرداری مشهد طی این مدت اقدام به ساخت ۱۰ گرم خانه ثابت و ۲ گرم خانه سیار کرده است. افزون بر این ساخت و توسعه شهر و ایجاد زیرساخت‌های شهری، به ویژه در حوزه حمل ونقل، از دیگر اقدامات مهم شهرداری مشهد برای توسعه با رفع موانع در دوران مدیریت دکتر محمدرضا کلائی بوده است.

همکاری و تعامل با سایر نهادها از دیگر اقدامات مهم کلائی در مقام شهردار مشهد بوده است که نمونه آن را می توان در همکاری بین شهرداری مشهد و آستان قدس رضوی ملاحظه کرد به طوری که بسیاری از پروژه های شهری به ویژه برای ساماندهی مناطق کم برخوردار با همکاری آستان قدس و حمایت ها و پشتیبانی های تولیت محترم قابلیت اجرا پیدا کرده است.

آزموده ی عملی آیت الله رئیسی در مقام مدیریت آستان قدس رضوی و مدیریت جهادی ایشان در قوه قضائیه و اراده انجام کارهای گروهی، نوید بخش شکل گیری دولت کارآمد است. استفاده از ظرفیت های موجود به ویژه مدیران جوان انقلابی، یا به تعبیر مقام معظم رهبری« مدیرِ انقلابیِ فعالِ پرتحرک»، می توان گِره کور ناکارآمدی مدیریتی را باز نماید و امیدهای بسیاری برای استفاده از چنین ظرفیتی در دولت سیزدهم وجود دارد.

3931

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها