اختراعات ۵۰۰ ساله ایرانی در مستند «چیزهایی که زمان با خود برد»

مستند «چیزهایی که زمان با خود برد» روایتی از زندگی علمی و اختراعات حافظ اصفهانی مخترع ایرانی قرن دهم به سفارش سیمای مرکز استان‎ها تولید شد.

اختراعات ۵۰۰ ساله ایرانی در مستند «چیزهایی که زمان با خود برد»

مستند «چیزهایی که زمان با خود برد» با محوریت زندگی علمی و اختراعات حافظ اصفهانی به سفارش مرکز سیمای استان‎ها آماده پخش شد.

این مستند با تهیه‎کنندگی و کارگردانی فرهاد بردبار در چند بخش، دستاوردها و اختراعات علمی مولانا محمد معروف به حافظ اصفهانی را به تصویر کشیده است. حافظ اصفهانی یکی از دانشمندان و مخترعان ایرانی است که حدود ۵۰۰ سال قبل یعنی اواخر دوره تیموریان می‎زیسته و خود در تنها کتابی که از او بجا مانده است به تفصیل در مورد ۱۴ اختراع خود و ساز و کار آنها توضیح داده است.

به گفته فرهاد بردبار کارگردان «چیزهایی که زمان با خود برد»، در این مستند که پروسه تحقیق، نگارش و تولید آن نزدیک به یکسال و نیم زمان برده است به سه اختراعی که این مخترع در کتاب خود درباره آنها سخن گفته، پرداخته شده است.

وی عنوان کرد که در این مستند از تکنیک ترکیب انیمیشن و تصاویر رئال بهره گرفته و طرز کار دستگاه‌های اختراع شده توسط حافظ اصفهانی به صورت انیمیشن سه بعدی نمایش داده شده است.

از دیگر عوامل تولید «چیزهایی که زمان با خود برد» می‎توان به امیر امان‎زاده به عنوان مدیر تصویربرداری، هانیه بیک و مهرداد فراهانی در مقام پژوهشگر، خسرو کهن‎دژ به عنوان صداگذار و اصلاح رنگ و سعید عبدیزدان و احسان ایزدی ساخت انیمیشن دو و سه بعدی اشاره کرد.

این مستند به زودی از شبکه‎های مختلف استانی و سراسری پخش خواهد شد.

منبع: روابط عمومی معاونت اموراستان‎های صدا و سیما

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها