رئیس جهاد کشاورزی شهرستان سیروان:

وضعیت تکمیل طرح‌های نیمه تمام استان ایلام/ کمبود اعتبار مانع اتمام کارها شده است

طرح‌های نیمه تمام بسیاری در شهرها و روستاهای استان ایلام وجود دارد که به دلایل مختلفی از جمله بی‌توجهی مسئولین به حال خود رها شده‌‌اند و منتظر تامین اعتبارند.

وضعیت تکمیل طرح‌های نیمه تمام استان ایلام/ کمبود اعتبار مانع اتمام کارها شده است

روستای چگنی یکی از روستا‌های شهرستان سیروان واقع در استان ایلام است؛ جمعیت این روستا حدود ۲۲۰ نفر است که به خاطر مهاجرت مردم به شهر در حال حاضر ۱۰۰ نفر ساکن این روستا هستند.

شغل اصلی مردم ساکن این روستا کشاورزی است از این رو نیازمند توجه ویژه مسئولین استان به بخش کشاورزی در این روستا هستند؛ کشاورزان این روستا گندم، جو، برنج، شبدر و… کشت می‌کنند.

طرح‌های عمرانی که تا کنون در این روستا پیاده شده‌اند تقریبا همه چند سالی‌ است که نیمه‌ تمام مانده‌ و همچنان منتظر اعتبار مالی هستند از جمله این طرح‌ها طرح هادی روستا، کانال‌های کشاورزی، آسفالت خیابان‌ها، کال سیلاب‌های فصلی و… همه نیمه‌ تمام مانده که همین موضوع سبب بی‌ میلی جوانان این روستا برای زندگی کردن در این روستا شده است.

ایجاد طرح‌های عمرانی در روستا‌ها نه تنها به کیفیت زندگی مردم روستا کمک می‌کند و مایه‌ی آسایش آنها می‌شود بلکه طرح‌هایی مانند کانال‌های کشاورزی در روستا‌هایی مثل چگنی می‌تواند به شرایط اقتصادی و تولید ثروت و در نتیجه مهاجرت معکوس به سوی روستا‌ها‌یی که می‌توانند به رشد کشور کمک زیادی کنند یاری برساند.

این وضعیت تنها شامل حال روستای چگنی نمی‌شود بلکه تعداد زیادی از روستاها در این وضعیت قرار دارند و طرح‌های عمرانی در آنها نیمه‌ تمام مانده است.

وضعیت بهداشتی در مناطق روستایی به واسطه نزدیکی بیشتر به طبیعت و تاثیرات متقابلی که بر روی هم می‌گذارند، از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ امروزه با توجه به اجرای طرح‌های هادی روستایی در کشور، توجه به وضعیت بهداشتی و زیست محیطی در محیط‌های روستایی اهمیت یافته است تا هر چه بهتر و بیشتر بتوان در عین بهره برداری مناسب از امکانات و خدمات بهداشتی، از آن حفاظت کرد.

هدف اصلی پیاده سازی طرح‌های هادی در روستا‌ها بهبود کیفیت زندگی روستاییان و همچنین بهداشت محل سکونت آنها بوده است اما اهمیت زیادی به این طرح‌ها داده نمی‌شود و بعضا تا مدت‌ها آنها را نیمه کاره باقی میگذارند.

طرح‌ها نیمه کاره رها شده‌اند

یکی از اهالی روستا گفت: چند سال است مردم روستا منتظر تکمیل شدن طرح‌های نیمه‌ تمام روستا هستند اما هر بار با بهانه‌ ی نبود اعتبار و وعده‌ی تکمیل شدن در سال جاری و سال بعد مواجه می‌شوند.

وی افزود: جوانان ما به خاطر چنین بی‌ توجهی‌ هایی تمایلی به زندگی در روستا ندارند و تعداد زیادی از مردم مهاجرت کرده‌اند.

۱۵ سال از کلنگ زنی طرح‌ها می‌گذرد

حامد کرمی دهیار روستای چگنی گفت: علت اصلی ناتمام ماندن طرح‌های روستای چگنی کمبود اعتبار است؛ کلنگ زنی طرح کانال‌های سیلاب فصلی و همچنین کانال‌ها کشاورزی در روستای چگنی در سال ۸۵ بوده است.

وی افزود: برای تکمیل هر کدام از این طرح‌های نیمه تمام تنها ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر کار کردن روی این طرح‌ها موجب تکمیل طرح مورد نظر می‌شود و مشکل مردم تنها با تکمیل همین ۲۰۰-۳۰۰ متر حل خواهد شد.

کمبود اعتبار مانع اتمام کارها شده است

فتاح رئیس جهاد کشاورزی شهرستان سیروان گفت: سال گذشته در حد اعتباری که برای این کانال‌ها داشتیم هزینه کردیم و کار را تا حدودی پیش بردیم اما به دلیل کمبود اعتبار کار به اتمام نرسید؛ امسال به محض تصویب اعتبار توسط شورای برنامه ریزی شهرستان طرح را کامل خواهیم کرد.

وی افزود: برای اینکه مردم روستا نشین شور و شوقی برای ادامه‌ی زندگی در محیط روستایی داشته باشند، حداقل کاری که می‌شود برای آنها انجام داد این است که شرایط یک زندگی آرام‌تر را برای آنها فراهم کنیم و به فکر دل‌ مشغولی‌های آنها باشیم.

فتاح ادامه داد: مردمی که کشاورز هستند قطعا به کانال‌های کشاورزی برای آبیاری آسانتر زمین‌هایشان نیاز دارند، ظاهر روستا و سلامت محیط روستا بر روی زندگی مردم تاثیر بسزایی دارد و طرح‌هایی مثل طرح‌ هادی یکی از راه‌های بهبود شرایط محیطی روستا‌هاست.

روستا‌ها قطعا نقطه‌ ی شروع تولید و یکی از قطب‌های اصلی تولیدات در کشور هستند که باید پیش از اینکه خالی از سکنه شوند مورد توجه ویژه مسوولین قرار گیرند.

منبع: فارس

26

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها