وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی؛

فردا؛ روز سرنوشت‌ساز برای ثبت‌جهانی اورامان/ آیا نمایندگان کشورهای عضو یونسکو موافقت می‌کنند؟‌

پرونده ثبت‌جهانی اورامان فردا سه‌شنبه پنجم مرداد ماه جاری با حضور نمایندگان کشورهای عضو یونسکو بررسی و تصمیم‌گیری نهایی خواهد شد.

فردا؛ روز سرنوشت‌ساز برای ثبت‌جهانی اورامان/ آیا نمایندگان کشورهای عضو یونسکو موافقت می‌کنند؟‌

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ۱۵ تیرماه امسال در سفر خود به استان کردستان گفت: "مرداد ماه خبر خوش ثبت جهانی اورامان را به مردم کشور اعلام می‌کنیم" ،حال با گذشت سه روز از این ماه، مردم همچنان چشم‌انتظار تحقق این مطالبه چندین ساله هستند.

یعقوب گویلیان مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان در پاسخ به این سؤال که پرونده ثبت جهانی اورامان به کجا رسید؟ توضیح داد: فردا با حضور نمایندگان کشورهای عضو یونسکو و به صورت ویدئو کنفرانس پرونده ثبت‌ جهانی اورامان بررسی و تصمیم‌ گیری نهایی درباره ثبت جهانی این منطقه اخذ خواهد شد.

وی افزود: این پرونده یکی از مهمترین و بزرگترین پرونده‌های ثبت منظر فرهنگی‌تاریخی در یونسکو است که وسعتی بالغ بر 3هزار کیلومتر و عرصه‌ای بیش از هزار کیلومتر را شامل می‌شود.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان کردستان با اشاره به اینکه منطقه اورامان شامل حدود 600روستا و شهر بوده که در استان‌های کردستان و کرمانشاه قرار دارد، یادآور شد: ثبت‌جهانی هورامان حضور گردشگران کشورهای خارجی در منطقه را به دنبال داشته و نقطه عطفی در تاریخ استان و کشور خواهد بود که امیدواریم هرچه سریع‌تر تحقق یابد.

هر سال تنها یک پرونده از هر کشور در اجلاس برای ثبت بررسی می‌شود و در کل کشور ۲۴ اثر ثبت جهانی شده که درغرب کشور تنها بیستون کرمانشاه ثبت شده و ثبت جهانی اورامان دومین ثبت در کشور است، اما باید منتظر ماند و دید که آیا نمایندگان کشورهای عضو یونسکو پس از گذشت ۷ سال‌ انتظار و کش و قوس‌های فراوان اداری با این تصمیم موافقت می‌کنند یا خیر.

منبع: تسنیم

26

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها