موج اعتراضات به محدود کردن اینترنت / فیلترینگ چه بر سر مردم می‌آورد؟


3 مرداد 1400 - 09:32
60fcf0803a86c_2021-07-25_09-32
جمعی از فعالان فضای مجازی و عامه مردم برای مخالفت با طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» کارزاری اینترنتی تشکیل داده و خواستار جلوگیری از تصویب و اجرای آن شده‌اند. فیلترینگ چه بر سر مردم می‌آورد؟

مجلس به دنبال تصویب طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی است. آنطور که کارشناسان این حوزه می‌گویند با تصویب آن هیچ یک از کسب‌وکارهای اینترنتی باقی نمی‌ماند.

در همین خصوص موج اعتراض به تصویب این طرح در فضای مجازی به راه افتاده که از ۱۵ تیر با با هشتگ رسمی #صیانت_از_حقوق_کاربران آغاز شده است.

در نامه‌ای از رئیس مجلس خواسته شده تا این طرح مجددا بررسی شود. چون در غیر اینصورت کسب‌وکارهای کوچک اینترنتی آسیب جدی می‌بینند. تا کنون نیز حدود ۴۰۰ هزار و ۷۰۰ نفر دراین کارزار شرکت کرده و آن را امضا کرده‌اند.

در این نامه تأکید شده اجرای این مصوبه منجر به ایجاد اختلال جدی در پهنای باند بسیاری از پلتفرم‌های کاربردی کشور نظیر اینستاگرام و واتساپ می‌شود.

براساس این طرح حتی وب‌سایت‌هایی مثل دیجی کالا، فروشگاه‌های اینترنتی و  آپارات که جزو خدمات پایه کاربردی هستند نیز دچار محدودیت می‌شوند. همچنین تمام اپلیکشن‌هایی خارجی باید طبق قوانینی که مجلس تصویب می‌کند  عمل کنند وگرنه فیلتر می‌شود.

پیام‌رسان‌های خارجی طبق قانون مجلس عمل می‌کنند؟
عادل طالبی، عضو هیئت مدیره انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی هم درباره شرایط  ابزارهای ارتباطی برای پذیرفتن قوانین ایران به تجارت‌نیوز گفت: «این موضوع یک‌بار تجربه شده و وقتی وایبر کند شد همه به سمت تلگرام کوچ کردند. در این طرح از تمام ابزار ارتباطی می‌خواهند نمایندگی بگیرند که چنین اتفاقی در ایران رخ نمی‌‍دهد. ممکن است عده‌ای بگویند پس چگونه تا ترکیه رفتند و این طرح را امضا کردند؟ باید بگویم که ترکیه مانند ایران تحریم نیست.»

چه بر سر کسب‌وکارهای اینترنتی می‌آید؟
در حال حاضر اینستاگرام به یکی از کارآمدترین ابزار برای کسب درآمد تبدیل شده. نتیجه فیلتر کردن اینستاگرام تا حدی است که حتی سخنگوی دولت نیز نسبت به بیکاری یک میلیون نفر هشدار داده است.

طالبی هم درباره افرادی که با این محدود شدن اینترنت بیکار می‌شوند می‌گوید: «اینگونه است که می‌گویند اشتغال زایی مستقیم و اشتغال‌زایی غیر مستقیم. کسب‌وکارهایی که به طور مستقیم در اینستاگرام فعالیت دارند حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار است. به علاوه اینکه کسب‌وکاری وجود دارد که در اینستاگرام صفحه نداشته باشد و یا روی کسب و کارش برنامه ریزی نکرده باشد؟ قطعا خیر.»

این روزها بلاگرها، صاحبان کسب‌وکار اینترنتی و اینفلوئنسرها نیز یکی از حامیان اصلی این کارزا هستند تا طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسد.

 آسیب محدودسازی اینترنت به مردم
طالبی هم درباره یکی دیگر از ایرادهای این قانون گفت: «با اجرای این طرح، قطعا تمام کسب‌وکارها و مرتبطین آن‌ها آسیب می‌بینند. متاسفانه قانون به گونه‌ای نوشته شده است که کمیسیون هر تصمیمی بگیرد می‌تواند آن را اجرایی کند. یکی از ایراد‌های وارد شده به این موضوع همین است که مبهم و کلی نوشته شده و معمولا تصمیمات در حوزه اینترنت بی‌بازگشت است.»

طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» ابتدا در هفت تیر به مجلس ارائه شد. اما از آنجایی که با مخالفت تعداد زیاد از نمایندگان و بخش زیادی از مردم و کاربران فضای مجازی مواجه شد، طرح پیشنهادی از مجلس خارج شد و هفته پیش دوباره به مجلس ارائه شد.

جمعی از فعالان فضای مجازی و عامه مردم برای مخالفت با طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» کارزاری اینترنتی تشکیل داده و خواستار جلوگیری از تصویب و اجرای آن شده‌اند. فیلترینگ چه بر سر مردم می‌آورد؟

پایگاه خبری خبر فوری (khabarfoori.com)

60fcf0803a86c_2021-07-25_09-32
3 مرداد 1400 - 09:32

مجلس به دنبال تصویب طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی است. آنطور که کارشناسان این حوزه می‌گویند با تصویب آن هیچ یک از کسب‌وکارهای اینترنتی باقی نمی‌ماند.

در همین خصوص موج اعتراض به تصویب این طرح در فضای مجازی به راه افتاده که از ۱۵ تیر با با هشتگ رسمی #صیانت_از_حقوق_کاربران آغاز شده است.

در نامه‌ای از رئیس مجلس خواسته شده تا این طرح مجددا بررسی شود. چون در غیر اینصورت کسب‌وکارهای کوچک اینترنتی آسیب جدی می‌بینند. تا کنون نیز حدود ۴۰۰ هزار و ۷۰۰ نفر دراین کارزار شرکت کرده و آن را امضا کرده‌اند.

در این نامه تأکید شده اجرای این مصوبه منجر به ایجاد اختلال جدی در پهنای باند بسیاری از پلتفرم‌های کاربردی کشور نظیر اینستاگرام و واتساپ می‌شود.

براساس این طرح حتی وب‌سایت‌هایی مثل دیجی کالا، فروشگاه‌های اینترنتی و  آپارات که جزو خدمات پایه کاربردی هستند نیز دچار محدودیت می‌شوند. همچنین تمام اپلیکشن‌هایی خارجی باید طبق قوانینی که مجلس تصویب می‌کند  عمل کنند وگرنه فیلتر می‌شود.

پیام‌رسان‌های خارجی طبق قانون مجلس عمل می‌کنند؟
عادل طالبی، عضو هیئت مدیره انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی هم درباره شرایط  ابزارهای ارتباطی برای پذیرفتن قوانین ایران به تجارت‌نیوز گفت: «این موضوع یک‌بار تجربه شده و وقتی وایبر کند شد همه به سمت تلگرام کوچ کردند. در این طرح از تمام ابزار ارتباطی می‌خواهند نمایندگی بگیرند که چنین اتفاقی در ایران رخ نمی‌‍دهد. ممکن است عده‌ای بگویند پس چگونه تا ترکیه رفتند و این طرح را امضا کردند؟ باید بگویم که ترکیه مانند ایران تحریم نیست.»

چه بر سر کسب‌وکارهای اینترنتی می‌آید؟
در حال حاضر اینستاگرام به یکی از کارآمدترین ابزار برای کسب درآمد تبدیل شده. نتیجه فیلتر کردن اینستاگرام تا حدی است که حتی سخنگوی دولت نیز نسبت به بیکاری یک میلیون نفر هشدار داده است.

طالبی هم درباره افرادی که با این محدود شدن اینترنت بیکار می‌شوند می‌گوید: «اینگونه است که می‌گویند اشتغال زایی مستقیم و اشتغال‌زایی غیر مستقیم. کسب‌وکارهایی که به طور مستقیم در اینستاگرام فعالیت دارند حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار است. به علاوه اینکه کسب‌وکاری وجود دارد که در اینستاگرام صفحه نداشته باشد و یا روی کسب و کارش برنامه ریزی نکرده باشد؟ قطعا خیر.»

این روزها بلاگرها، صاحبان کسب‌وکار اینترنتی و اینفلوئنسرها نیز یکی از حامیان اصلی این کارزا هستند تا طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسد.

 آسیب محدودسازی اینترنت به مردم
طالبی هم درباره یکی دیگر از ایرادهای این قانون گفت: «با اجرای این طرح، قطعا تمام کسب‌وکارها و مرتبطین آن‌ها آسیب می‌بینند. متاسفانه قانون به گونه‌ای نوشته شده است که کمیسیون هر تصمیمی بگیرد می‌تواند آن را اجرایی کند. یکی از ایراد‌های وارد شده به این موضوع همین است که مبهم و کلی نوشته شده و معمولا تصمیمات در حوزه اینترنت بی‌بازگشت است.»

طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» ابتدا در هفت تیر به مجلس ارائه شد. اما از آنجایی که با مخالفت تعداد زیاد از نمایندگان و بخش زیادی از مردم و کاربران فضای مجازی مواجه شد، طرح پیشنهادی از مجلس خارج شد و هفته پیش دوباره به مجلس ارائه شد.

منبع: تجارت نیوز

70

نظرات 41
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.
سامنی 0 0 پاسخ 1400/5/6 -18:21

بشترازاین پا رو اینجور موضوعها نگذارید میدانید که اینجا کره شمالی نیست مردم را بیشتر از این جریحه دار نکنیدکه صبرشان به لب رسیده که اگر بترکند همه منفجر میشوید

farid 2 1 پاسخ 1400/5/4 -07:23

کار دیگه ای یاد نگرفتن که به غیر از اذیت کردن

. 6 1 پاسخ 1400/5/4 -01:26

راه حل نهایی رفراندومه رفراندوم

حر 4 1 پاسخ 1400/5/4 -00:29

اینها از زمانیکه رفتند انجا فقط کارشون دشمنی با مردم سلب رفاه و اسایش از مردم گرفتن مالیات از مردم حتی برای اب خوردن فیلتر کردن و. یک کار خودتون بگید که برا مردم انجام داده باشد تورم گرانی افسار کسیخته اعتیاد مشکل مسکن مردم و......

ناشناس 4 1 پاسخ 1400/5/4 -00:15

به درک مردم را بکشید راحت شن از این زندگی نکبتی

اره آتشی 13 2 پاسخ 1400/5/3 -20:08

نماینده های ملت شریف،انقدر مار خوردن که افعی شدن، ازون مارای کلفت خوردن و حسابی سر کیفن

1 9 3 پاسخ 1400/5/3 -18:55

یه عده خان زاده می خوان ارباب رعیتی را اجرا کنند

اره دیسکی 10 1 پاسخ 1400/5/3 -18:42

چرا اونقدر مردم و خودتونو عذاب میدین کلید ریست مخابرات فشار بدید از اول سیم کارت بدید به هرکی با هاش مشکل ندارید وبا شماست معنی ازادی براش مهم نیست بقیه هم برگردن به عصر حجر یه سیم به دوتا قوطی رب گوجه وصل کنن از پشت بام با همدیگه با صحبت کنن همه میفهمن چه گذشته دیگه رجیستری لازم نداره دیگه دلار هم لازم نیست که خارج بشه اینترنت هم جمع کنین که مردم گناه نکنن درضمن فرشته های بهشتی هم بیشتر سرشون گرم میشه درثانی قانون وضع کردن هم نداره میتونین ازقوانین وتجربه کشورهای دیگه استفاده کنین

110 18 2 پاسخ 1400/5/3 -16:00

نماینده هایی که با 7 درصد مشارکت به مجلس رفتند بهتر از این نمی شوند . وکیل نظام هستند نه مردم

ناشناس 13 1 پاسخ 1400/5/3 -15:17

اخ به این مسئولین .....

ایرانی آباد و آزاد 21 1 پاسخ 1400/5/3 -15:03

اصول گرایان و تندروها و داعشی و طالبانی های داخل اگر برق را قطع کنند خیلی راحت ترند و نیاز به اینهمه وقت و قانون و هزینه برای محدود کردن امکانات و فیلترینگ و آگاهی مردم را دیگر ندارند !!!

ایرانی آباد و آزاد 22 1 پاسخ 1400/5/3 -15:01

خدا لعنت کند کسانی که فقط به فکر فیلترینگ هستند !!!

اصفهانی گرفتار 7 5 پاسخ 1400/5/3 -14:39

به کارمند. تو این چندروز که این سایت پیگیری میکنم متوجه نظرات هدایت شده و برنامه ریزی شده تو شدم، تو مردم عصبی تر هجومی تر میکنی که بیشتر بدنبال اعتراضات و درنتیجه داغدار شدن خانواده ها منجر شود یقینا تو تروریست ی.دوستان متوجه باشید

سوزن 1400/5/3 -16:02

اسم بختیاری ها رو داره خراب می کنه . کارمند ساندیس خوره نه هفت لنگ بختیاری / لاشی است

احمد اندروژ 1400/5/3 -17:37

هجومی تر وداغ دار شوند ما ملت امام حسینیم باید درمورد تضیع حق خود چیزی نگوییم که مبادا اتفاقی بیافتد تا همین جا هم که تحمل کرده ایم باید به لیاقت وعزت خود شک کنیم و خجالت بکشیم

ایرانی آباد و آزاد 12 1 پاسخ 1400/5/3 -14:33

خدا لعنتتان کند که با این فیلترینگ زندگی مردم را نابود و کانون خانواده را از هم پاشوندید!!!!!!

الهیار 12 1 پاسخ 1400/5/3 -14:30

نه توان انجام اینکار کردین و نه جراتش را پس مردم را خسته نکنین با این حرفهای پوچتان .

ناشناس 12 1 پاسخ 1400/5/3 -14:24

فقط یه گوشه ازین طرحی که این مجلس سراسر بیسواد میخواد اجرا کنه اینه که پهنای باند رو اینقد کم میکنن که اگه با واتساپ یه پیام بفرستین نزدیک به یک ساعت طول میکشه تا پیام به دست شخص مورد نظرتون برسه این موارد در مورد جی میل - اینستاگرام و تمام پلتفرم ها اتفاق میوفته که حتی با فیلترشکن هم سرعت پهنای باند بهتر نمیشه حالا دیگه خودتون حساب کنین چه کسب و کارهایی نابود میشن

محمدی 13 1 پاسخ 1400/5/3 -13:57

اگر قرار باشد که این طور شود ، مردم همان تلویزیون را می بینند ، دیگر اینترنت به درد نمی خورد ... من خودم چون حوصله ی دیدن و شنیدن دروغ و خالی بندی و تعریف و تمجید از یک عده بی کفایت را ندارم ، تلویزیون نگاه نمی کنم و به سراغ اینترنت می روم .

مهدی 11 1 پاسخ 1400/5/3 -13:56

خدایا خودت دیگه ظهور کن دیگه خسته شدیم. واقعاً جهنم سخت تر از این شرایط هست؟ مثلا جهنمو چجوری میشه واسه یه ایرانی تعریف کرد؟ اگه این خود جهنم نیست پس چیه؟ بابا تورو امام حسین ولمون کنید به درد خودمون بمیریم

سارا 15 1 پاسخ 1400/5/3 -13:46

الگوی ایران که کره ی شمالی باشه ، نتیجه اش همین میشه ...

تبريز 13 1 پاسخ 1400/5/3 -13:43

چقدر سرزنينم بوي كره شمالي رو بخودش گرفته،،

سید هرندی 1 17 پاسخ 1400/5/3 -13:32

فیلترینگ اثری بر مردم ندارد .مردم ولایت مدار ایران با وجود فقر شدید و مشکلات اقتصادی و معیشتی در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند و باعث تعجب همگان و حتی خود رای دهندگان شدند .

ناشناس 1400/5/3 -23:49

بدبختی ما هم اینه که هربلایی که سرمون بیارن صدامون در نمی یاد

رائ دهنده چهار درصدى 21 3 پاسخ 1400/5/3 -13:30

براى چى همه ملت از همه چيز سر در بياورند يعنى چه ،رعيت را چه به سر در آوردن از كار ارباب ،بايد همه كوشى هاى موبايل هم جمع شود همين هست كه ميبينيد

احمد اندروژ 10 1 پاسخ 1400/5/3 -13:18

باید از فیلتر شدن همه پلتفرمها حمایت کنیم تا از جک گویی درباره بدبختیهایمان در فضای مجازی به عمل واقعی در محیط واقعی برسیم انشالله که مجلس این خدمت و بکنه !!!!!!!!!!!

110 1400/5/3 -16:04

درسته اعتراضات از فضای مجازی به فضای واقعی منتقل میشه . این بزرگترین خدمتی است که مجلس 6 درصدی می تونه به مردم بکنه

m 24 1 پاسخ 1400/5/3 -12:58

بکشید ما را خودتون راحت کنید.

سرباز کوروش 32 1 پاسخ 1400/5/3 -12:46

اینترنت همون هفت، هشت درصدی که به این مجلسی های بی مقدار رای دادن، باید فیلتر بشه، چون نماینده اونها هستن، نه همه مردم....

حامد 21 0 پاسخ 1400/5/3 -12:02

خدایا خودت ایران رو نجات بده

ناشناس 18 1 پاسخ 1400/5/3 -11:56

خوزستان که فعلا اینترنت قطعه و مثلا داخلیه و اگه این شکل اینترنت بخاد کلی بشه باید فاتحه کل کارهای اینترنتی رو خوند و اصلا از لحاظ علمی به این نمیگن اینترنت. پول دادیم بسته خریدیم و نمیتونیم استفاده کنیم. دزدی آشکار. حتی سایت های دامنه ir که سرور مورد استفاده اون ها خارج از کشوره هم باز نمیشه!

کیان 43 1 پاسخ 1400/5/3 -11:40

مورچ وقتی بال در میاره فکر می‌کند بهترینها براش دارد اتفاق میفته ولی نمی‌داند به پایان عمر خود دارد نزدیک می‌شود و شکار پرندگانی می‌شود که در همان زمان در حال بزرگ کردن جوجه در لانه هستن حالا این مجلس هردمبیل هم افکار بلندی در سر دارد ولی نمی‌داند نباید به تنها چیزی که از پیر تا جوان دل به آن خوش کردن همین انترنت و فضای مجازی هست را مسدود کرد که یکی لقمه‌ای نان از برش می‌خوردو هزینه زندگی خو و خانواده را تامین می‌کند خیلی ها اوقات باآن میگذرانند حالا این چلوکبابی ها چون حقوق یا مفتی مادام‌العمر در جیب خود می‌بینند دارن چوب در لونه زنبور می‌کنند و عواقب آن را خواهند دید که اصلا خوب نیست

کارشناس 37 1 پاسخ 1400/5/3 -11:05

در گام دومی که مطرح میکنند تبدیل جمهوریت به کمونیست است. و محدودیت جزو این ایدئولوژی جدید است.

حسین 18 1 پاسخ 1400/5/3 -11:02

تازه این اوله راه با گند کاری که دولتهای فاسدو بی کفایت طی این ۴۰ سال کردند و در همه عرصه ها دچار عقب ماندگی هستیم حکومت برای حفظ خود راهی جز محدود کردن فضای رسانه ایی را ندارد به زودی با همکاری دوستان خود همچون طالبان به کنترل مردم میپردازند.

جعفر 0 12 پاسخ 1400/5/3 -10:47

به نظر من اینتر نت باید ازاد باشه تا بچه های 10 ساله هم گوشاشون باز شه و تا ته ته رو هم ببینند و استاد عبدی هم شنگول شه

بچه انترنتی لا حافظ قرآن 1400/5/3 -16:08

بچه ها شما و آدم ها مومن و متعهد نباید از انترنت استفاده کنند و ته ته اش بیبینن همان کلاس ها قرآنی استاد طوسی که تا ته برده تو کافی است و من یقین دارم شما هم از اساتید دیگر کسب فیض کردی و ته ته اش احساس کردی

امیرعلی 4 0 پاسخ 1400/5/3 -10:46

برای من یک چیزی جالب هست. وبسایت های داخلی که خبرهای مربوط به حوزه فن آوری را منتشر می کنند زیاد به این موضوع نپرداختند!!!! یعنی ممکنه مدیرانشون نفعی از این داستان طرح صیانت ببرن؟؟ مدیرانشون و هیئت مدیره شون شاید فکر منافع خودشون از این طرح هستند و شاید علاوه بر وبسایت خبری در شرکت های دیگر هم نفعی داشته باشند که زیاد این موضوع را برجسته نکردند؟!

پدر 24 2 پاسخ 1400/5/3 -10:34

محدود سازي اينترنت به معني آغاز يك جنگ تمام عيار با مردم عزيز كشور هست . نمايندگان مجلس لطف كنند و به منافع شخصي خودشون رسيدگي كنند ملت نيازي با صيانت شما ندارند . مردم رو كلافه كردين .

ناشناس 7 7 پاسخ 1400/5/3 -10:26

احمد خاتمی فرمودند تعطیل بشه -- مجلس هم تا حالا یه مسوبه درست حسابی نداشته همش یا شعار مرگ بر این و آن بوده یا برجام اتش زدن یا سیلی و جابجایی ریس دانشگاه بوده یا کارت زرد و قرمز به ظریف این فرصت خوبیه اونها که چیز دیگه ای بلد نیستند حد اقل این فضای مجازی که موجب تحریک جوانان میشه ببندید