هشت میلیون چینی خواستار رسیدگی به پایگاه تحقیقات بیوشیمیایی آمریکا شدند

هشت میلیون نفر از کاربران فضای مجازی در چین با امضاء طوماری در وب‌سایت روزنامه «گلوبال تایمز» خواستار رسیدگی به پایگاه تحقیقات بیوشیمیایی «فورت دتریک» آمریکا در مرحله دوم تحقیقات منشاءیابی ویروس کرونا شدند.

هشت میلیون چینی خواستار رسیدگی به پایگاه تحقیقات بیوشیمیایی آمریکا شدند

این در حالی است که از ماه مارس سال گذشته به ابتکار کاربری به نام «B.Z.»، شمار زیادی از شهروندان آمریکا در وب‌سایت کاخ سفید درخواست مشابهی را ارائه داده بودند.

فورت دتریک انستیتوی بیماری های عفونی نیروی زمینی ارتش ایالات متحده است و به انجام تحقیقات در خصوص سلاح های بیوشیمیایی و بیولوژیک شهرت دارد. این مجموعه در واقع بزرگ ترین پایگاه سلاح های بیولوژیک و شیمیایی آمریکا محسوب می شود که در ایالت «مریلند» واقع است. فورت دتریک پیشتر به عنوان مرموز ترین پایگاه آزمایشی دولت ایالات متحده و پایگاهی مخفی برای آزمایش های تجربی کنترل ذهن و آزمایش های شیمیایی توسط سازمان سیا محسوب می شد.

زمان تحقیقات از بزرگ‌ترین پایگاه سلاح‌های بیولوژیک آمریکا فرا رسیده است_fororder_R-C

سلاح «عامل نارنجی» که توسط ارتش آمریکا در جنگ ویتنام مورد استفاده گسترده قرار داشت، یکی از محصولات این پایگاه تحقیقات بیوشیمیایی آمریکا است. عامل نارنجی یکی از6 سم علف‌کش آمریکایی است که ارتش آمریکا از آن در جنگ ویتنام از سال 1961 تا 1971 برای از بین بردن جنگل‌های پناهگاه جبهه رهایی‌ بخش ملی ویتنام استفاده کرد. در این پایگاه امروز انواع ویروس مانند آبله، سل و سیاه زخم نگهداری می شود.

در واقع دولت آمریکا در بهار سال 1942 به دستور «فرانکلین روزولت» رئیس‌جمهور وقت این کشور در ایالت یوتا اولین تحقیقات خود برای ساختن بمب‌های میکروبی و ویروسی را آغاز کرد.

در 1943 با در اختیار گرفتن محققین این تحقیقات توسعه یافت و بلافاصله آزمایشگاه فورت دتریک به مرکز اصلی تحقیقات تسلیحات بیولوژیک تبدیل شد .در خلال سال ‌های پس از آن، آمریکا موفق شد انبار عظیمی از عوامل و سلاح‌های بیولوژیک به وجود آورد.

اگر نگاهی به رویدادهای بازه زمانی جولای 2019 تا مارس 2020 که در پایگاه فورت دتریک، آمریکا و جهان اتفاق افتاده است، بیاندازیم، درک اینکه چرا بسیاری به وقایع این پایگاه کنجکاو هستند، امر سختی نخواهد بود.

- پایگاه فورت دتریک به دلیل نامشخصی تعطیل شد (ژوئیه 2019)؛

- تعداد فوتی ها ناشی از بیماری به اصطلاح ذات الریه ناشناس در آمریکا به 10 هزار نفر رسید (آگوست 2019)؛

- یک رزمایش برای آمادگی برای مقابله با بیماری همه گیر با حضور معاون مدیر سازمان سیا در آمریکا برگزار شد (اکتبر 2019)؛

-هفتمین دوره بازی های جهانی نظامی در ووهان چین برگزار شد؛ آمریکا بیش از 300 ورزشکار خود را به آن فرستاد (اکتبر 2019)؛

- چین پنومونی با علت نامعلوم را گزارش داد که که بعدا به عنوان کرونای جدید تعیین شد (نوامبر 2019)؛

-همه گیری کرونا در جهان گزارش شد(فوریه سال 2020)؛

- تعداد زیادی از گزارش های خبری انگلیسی زبان در مورد تعطیلی فورت دتریک حذف شدند و خطای "404 Not Found" در این صحفات نمایش داده شد (مارس 2020)؛

آمریکا دلیل سرایت ذات الریه ناشناس که قبل از اکتبر 2019 در آن کشور شیوع پیدا کرد را به گردن مصرف سیگار الکترونیکی انداخت. اما جای سئوال این است که مصرف سیگار الکترونیکی در ایالات متحده از سال 2007 آغاز شده اما چرا دقیقا در سال 2019 ناگهان مشخص شد که باعث سرایت این بیماری به اصطلاح ذات الریه ناشناس در آمریکا شده است؟

زمان تحقیقات از بزرگ‌ترین پایگاه سلاح‌های بیولوژیک آمریکا فرا رسیده است_fororder_1000 (1)

در آوریل امسال، یک حادثه دیگر توجه افکار عمومی جهان را بار دیگر به پایگاه فورت دتریک معطوف کرد؛ یک پزشک ارتش آمریکا به دلیل نامشخصی می خواست با زور وارد این پایگاه شود اما در آن جریان به ضرب گلوله از پای در آمد. ارتش آمریکا از افشای وظایف کار این پزشک نظامی خودداری کرد در حالی که گفتنی است او در این پایگاه به تحقیقات بیوشیمیایی مشغول بوده است.

زمان تحقیقات از بزرگ‌ترین پایگاه سلاح‌های بیولوژیک آمریکا فرا رسیده است_fororder_1000

چرا این پزشک نظامی می خواست با آن روش وارد پایگاه شود؟ آن پایگاه چه دارد که آمریکا می خواهد از دنیا پنهان کند؟ چرا پایگاه در سال 2019 بسته شده است؟ آیا در آن پایگاه ویروس نشت کرده است؟ این رویدادها چه ارتباطی با بیماری کرونا وجود دارد؟ البته آمریکا همه این تردیدها را نادیده گرفته و به بهانه «امنیت ملی» از پاسخ دادن به آن خودداری می کند.

با این حال، باید تاکید کرد که همه این سوالات نوعی گمانه زنی منطقی بر حسب وقایع رخ داده است و به معنای نتیجه گیری قطعی نیست. اما به هر حال، کافی است که به دلیل وجود این همه نکات تردیدبرانگیز پایگاه فورت دتریک در مرحله دوم تحقیقات جهانی برای منشاءیابی ویروس کرونا گنجانده شود.

البته این اصلا عجیب نیست که آمریکا از اول تا کنون بر انجام تحقیقات در چین اصرار می ورزد. این درست است که چین اولین مورد کرونا را گزارش داده است اما این به معنای ایجاد و تکثیر این ویروس در چین نیست. اگر خلاف این باشد پس تحقیقات منشاءیابی کرونا چه معنی دارد؟ اما به هرحال، چین از روی حسن نیت قبول کرد تا مرحله اول در چین انجام شود و آن نیز اوایل سال جاری میلادی انجام شده و نتیجه هم این بود که احتمال نشت ویروس از آزمایشگاه ووهان فوق العاده ضعیف است و آن هم در گزارشی رسمی به ثبت رسید.

زمان تحقیقات از بزرگ‌ترین پایگاه سلاح‌های بیولوژیک آمریکا فرا رسیده است_fororder_7910-knaqvqn6055301

کارشناسان سازمان بهداشت در آن تحقیقات از تمام واحدهای موردنظر، بازدید کرده و با همه افرادی که می خواستند، ملاقت کردند و این طبیعی است که حالا چین به هیچ وجه نمی تواند قبول کند که مرحله دوم تحقیقات جهانی منشاء یابی ویروس کرونا که قرار است آغاز شود کماکان و صرفا در چین انجام شود. این قابل تاکید است که نام این تحقیقات، تحقیقات جهانی است و چین در مرحله اول آن، وظیفه همکاری با روند انجام تحقیقات را به خوبی انجام داده و حالا نوبت دیگران از جمله آمریکا است که این وظیفه را انجام دهند.

اگر مراحل آتی این تحقیقات فقط در چین انجام شود، این با تعیین چین به عنوان سرچشمه ویروس چه فرقی می کند و اگر اینطور باشد، تحقیقات چه معنی دارد؟

اکنون در صفحه سایت روزنامه گلوبال تایمز هشت میلیون نفر طوماری را برای رسیدگی به پایگاه مرموز و تردیدبرانگیز فورت دتریک آمریکا امضاء کرده اند. از این تعداد بسیار زیاد امضاکننده می توان اشتیاق آنها به مشخص کردن وقایع در این پایگاه و همچنین، نارضایتی شدید آنها از آنکه مرحله دوم تحقیقات منشاءیابی بازهم فقط در چین انجام شود، دریافت. آنها مشتاق حقیقت و عدالت هستند.

به نظر دانستن این بخش مربوط به فورت دتریک نیز به تکمیل شدن پازل تردیدها درباره آن کمک کند چرا که بعد از یازده سپتامبر 2001، دولت نومحافظه‌کار «جرج بوش» به یکباره 43 میلیارد دلار برای انجام تحقیقات جدید بر روی سلاح‌های نامتعارف بیولوژیک اختصاص داد. بعد از دستور دولت بوش جهت توسعه و از سر گیری تحقیقات تسلیحات بیولوژیک، ارتش آمریکا فورت دتریک به یک آزمایشگاه جدید تبدیل کرد که بخشی از یک کمپ بزرگ به ظاهر دفاع بیولوژیک بود که شامل چندین گروه می شد. توسعه کار لابراتوار فورت دتریک تنها یکی از اهداف اختصاص بودجه میلیاردها دلاری به آن بود، بودجه ‌ای که بعد از پخش نامه‌های آلوده به «باکتری سیاه زخم» در اکتبر 2001 به تصویب کنگره رسید و به مراکز تحقیقاتی آمریکا و در راس آن‌ها فورت دتریک اختصاص یافت.

با توجه به وجود این همه تردید و شک منطقی درباره فورت دتریک و شیوع بیماری ذات الریه ناشناس در سال 2019 در آمریکا، آیا باز هم عادی و منطقی نیست که آن پایگاه بیولوژیک و آمریکا در مرحله دوم تحقیقات جهانی منشاءیابی کرونا گنجانده شوند؟

منبع: سی آر آی آنلاین

25

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ایرانی
    0

    تویی که این خبرو نوشتی ،،حتما خودتو و خانوادت درگیر کرونا نشدی و یا اگه شدی حتما عزیزات جلوی چشمت نمردن ،،ننویس عزیز من ،از چینی ها و داد خواهیشون ننویس ،،در مورد ویروس کرونای چینی که به تموم دنیا هدیه داد بنویس ،،بذار پولی که میبری سر سفره زن و بچت حلال باشه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      چرا هر مطلب واقعی که آمریکارو زیر سوال ببره ناراحتت میکنه هرجای دنیا جنگ وفلاکت وبدبختی باشه ی سرش میرسه ب آمریکا عاقل باش مغز فندوقی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها