پدر علم کویر شناسی ایران در گفتگو با خبر فوری:

منابع آب ایران را نبود مدیریت صحیح به اینجا رساند/ امنیتی شدن آب در خوزستان نتیجه تمرکز دولت ها بر مصرف است/ صنایع آب بر مسابقه گذاشته اند و دولت سکوت کرده است

جغرافیدان برجسته کشور معتقد است اتفاقات امروز خوزستان ناشی از نبود مدیریت صحیح منابع آبی کشور است.

منابع آب ایران را نبود مدیریت صحیح به اینجا رساند/ امنیتی شدن آب در خوزستان نتیجه تمرکز دولت ها بر مصرف است/ صنایع آب بر مسابقه گذاشته اند و دولت سکوت کرده است

پرویز کردوانی در گفتگو با خبر فوری با اشاره به وضعیت بحرانی منابع آبی استان خوزستان و علل تشدید مشکلات آب در این استان اظهار داشت: علت اصلی صحنه هایی که امروز در خوزستان شاهد آن هستیم ناشی از نبود مدیریت صحیح در منابع آبی کشور است.

وی افزود: براساس مطالعات وزارت جهاد کشاورزی مقرر شد،‌ با توجه به منابع آبی کشور، برنج فقط در استان‌های گیلان و مازندران کشت شود و سایر استان ها از کشت این محصول منع شوند. این طرح با اعتراض ۱۶ استان مواجه شد و با شروع بارش باران ‌شروع به کشت برنج کرند. اگرچه خوزستان نسبت به ۱۵استان دیگر از وضعیت بهتری برخوردار بود.

پدر علم کویرشناسی ایران یادآور شد: با دستور وزیر وقت نیرو، سدها به روی مزارع باز شد که اگرچه برای برخی مطلوب بود اما موجب از بین رفتن کشاورزی دیم شد.

کشاورزی برای رضای خدا نیست بلکه فعالیت اقتصادی است

کردوانی ضمن انتقاد به خواسته دولت از کشاورزان خوزستان مبنی بر نکاشتن برنج به دلیل آب بر بودن گفت: کشاورزان خوزستانی به این سیستم مکانیزه فعلی عادت کرده اند و حالا نمی توانند تغییر مسیر بدهند. دولت هم فکر نمی کند که «کشاورزی برای رضای خدا نیست بلکه یک فعالیت اقتصادی برای درآمدزایی است» و باید محصولی را جایگزین برنج کند که درآمد مورد نظر کشاورز تامین شود.

وی با بیان اینکه «دولت در مورد صنایع سکوت کرده است» تصریح کرد: الان صنایع آب بر مانند فولاد و سیمان بر سر شکستن رکورد تولید سال گذشته و ارتقا جایگاه خود مسابقه گذاشته اند در حالیکه هر متر مکعب فولاد به ۱۵ تا ۲۰ لیتر آب نیاز دارد.

پدر علم کویرشناسی ایران خاطرنشان کرد: از دیگر اشتباهات دولت راه اندازی صنایع فولادی و آب بر د چهارمحال بختیاری و چادر ملو بود که هرچه منایع آب منطقه بود صرف شد و سر انجام به سراغ آب دریا رفتند که این هم به دلیل مدیریت غلط موفقت آمیز نبود.

به وزیر نیرو گفتم از دریا به دشت آب بردن کار غلطی است

کردوانی با اشاره به پاسخی که سال ۹۲ به وزیر نیرو بابت چند طرح انتقال آب بیان داشت: به ایشان تاکید کردم از دریا به دشت آب بردن کار غلطی است. صنایع آۤب بر باید در کنار دریا توسعه یابند و محصول معادن از طریق شبکه ریلی به کارخانجاتی مانند فولاد و سیمان در کنار دریا منتقل شوند نه اینکه در خشکی و با استفاده از منابع آب شیرین که باید مورد استفاده مناطق مرکزی قرار گیرد، تولید شود.

این استاد برجسته جغرافیا افزود: از کارون به قدری آب گرفته شد که دیگر نییازی به قایق یا شنا برای عبور از عرض آن نیست.

ا فتتاح کارخانه فولاد در یزد که آب از خودش ندارد

وی افزود: در عجبم که آقای روحانی چطور در استان‌ یزد ۱۲۰۰ میلیارد ریال طرح‌های صنایع فولادی افتتاح می کند در حالیکه این استان از ۴ منبع آبی استفاده می کند که هیچکدام برای خودش نیست. یزد در منطقه گرم و خشک قرار دارد و جزو کم بارش ترین استان‌های کشور است.

وی با اشاره به نقش سد سازی ها در مدیریت آب در کشور افزود: از آنجایی که هر سد طول عمر مشخصی دارد. لذا طراحی سد باید به گونه ای باشد که دیر پر شود نه اینکه در زمان بارندگی طولانی، بازکردن دریچه ها منجر به تخریب زندگی انسان‌ها، حیوانات و حریم رودخانه ها شود.

بی توجهی وزارت نیرو به مبحث مدیریت سدها

پدر علم کویر شناسی ایران با تاکید بر اینکه «باید هیدرولیک سد از سوی وزارت نیرو بادقت و صحیح انجام شود» گفت: حت اگر میزان آب کم باشد از حوزه آب خیز تا سد و پایین دست آن نیاز به انجام یکسری اقدامات است که یا انجام نمی شود یا به درستی انجام نمی شود.

کردوانی یادآور شد: به عنوان مثال ۸ سال قبل اعلام شد که ۶۰ درصد سد کرج گل است. باید بالادست سد کرج حدود ۷ تا سد رسوب گیر باشد اما رسوب گیری که وزرت نیرو انجام می دهد سد ها را بیشتر پر می کند. راهکار آن استفاده از ماشین آلات پیشرفته ای است که امروزه در نقاط مختلف جهان استفاده می شود.

وی با اشاره به اینکه دولت تمام تمرکز و اقداماتش در مصرف آب است و اصلا حواسشان به منابع آب نیست، اظهار کرد: نتیجه همین طرز تفکر اول نیاز آبی، سپس نزاع آبی و سرانجام مساله امنیتی را به بار می آورد که الان در خوزستان شاهد آن هستیم.

خطر بحران آب آشامیدنی سالم در تهران

کردوانی در ادامه به بحران آب آشامیدنی در کشور بیان داشت:‌ حفر چاه عمیق، تصویه آب را با مشکل مواجه می‌کند. به طور مثال آب تصویه شده موجود در لوله کشی منازل مسکونی که در تهران مصرف می‌شود با ناخالصی هایی روبرو است که مردم نمی دانند و می نوشند. شاید منشاء بسیاری از بیماری هایی که مردم امروزه با آن مواجه هستند، آب اشامیدنی باشد.

وی با بیان اینکه «حفر چاه عمیق به فرونشست و گرم شدن کره زمین دامن می زند» گفت: وزارت نیرو در بهترین شرایط ۳۰ درصد از منابع آب زیر زمینی استفاده می کرد. اینکه شهرها یکی پس ازدیگری نشست می کنند و دچار فرونشست می شوند به دلیل لغ بودن زمین نیست، بلکه به خاطر حفر چاه‌های عمیق توسط دولت و شهرداری هاست.

هرکس زور بیشتری داشت آب بیشتری گرفت

کردوانی با طرح این سوال که امروزه مردم می پرسند این مملکت را چه کسی به این روز انداخت؟ بیان داشت: پاسخ روشن است. هر کس که زور داشت آب بیشتری برای شهر و استان خود گرفت.

پدر علم کویر شناسی ایران یادآور شد: قبل از انقلاب و اصلاحات عرضی، وزیر آب و برق معتقد بود که کمبود آب نداریم و هر چه می توانید چاه بزنید. که از سطحی شروع شد و در طول تاریخ به نیمه عمیق رسید و امروز به عمیق رسیده است. در جهرم باید ۵۵۰ متر حفاری کرد تا به آب دسترسی پیدا کرد.

25

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 15
  • اصفهانی
    0

    خدا حفظت کند استاد. کاش کمی به توصیه های شما گوش داده می شد.

  • سید هرندی
    0

    هیچ کس در اینجا به حرف های کارشناسان و متخصصین توجه نمی کنند . اینجا علم و کارشناس و متخصص ارزشی ندارد.

  • پدر
    0

    پدرجان گل گفتی ، ما هم باشما هم نظریم ، اما در کشور ما مدیران بسیارلایق و کاربلد هم داریم که به دلیل باندبازی رد صلاحیت می شوند، ۴۰ ساله انقلاب شد اکثر مهندسین ما آخوند هستند ! اخه آخوندجماعت بایستی در خصوص حیطه کاری خودشان یعنی مبلّغ دینی انجام وظیفه کنند ولی متأسفانه هرجا را میخوان کلنگ بزنند چندتا اخوند پیدا میشه کلنگ میزنه بعدشم خودش میاد افتتاح میکنه بدون اینکه بداند چه چیز را افتتاح کرده ! نتیجه اش می شود همین ! تحصیل کرده های نخبه خانه نشین شده اند بخاطر اینکه باند فلانی نیستند، از قدیم گفتند کار را باید به کاردان سپرد

  • ایران مظلوم
    0

    ای کاش معجزه ای در کشورم رخ می داد! وهسته قدرت تصمیم درست را می گرفت ......

    نظرات شما -
    • آتش
      0

      منتظر معجزه نباش.

  • ناشناس
    0

    من هر روز صبح برای پیاده روی به آدرس پارک شهدای تهران میروم در تقاطع بهنود و جیحون روبروی نانوای بربری لوله شکسته آب میرود توی جوب سه ماهه چندین بار به مسعولین پارک و شهرداری گفته ایم نمیدانم چرا درست نمیکنند؟

    نظرات شما -
    • به ناشناس
      0

      براشون نون نداره !!

  • علی
    0

    آب در خوزستان امنیتی شده، کوروش در استان فارس امنیتی شده، زبان ترکی در آذربایجان امنیتی شده، حجاب در استان تهران امنیتی شده، محیط زیست در ایران امنیتی شده، فوتبال امنیتی شده، فقط عبای ملا نصرالدین مونده و تومبون من امنیتی نشده

  • دار
    0

    چون مسعولین باز خواست بر کنار هیچ وقت نمیشن حق انجام هر کاری دارن دلسوز کشور نیستن خانواده شان توایران زندگی نمی کنند مرفه بی درد هستن برای مردمشان ارزش قایل نیستن هنوز اداب نشستن بلد نیستن تو گوش سرباز میزنند سر کارشان هستن.....‌

  • دن کیشوت
    0

    چرا نایب امام زمان،نماز باران نمی خواند،منتظر اعلام نظر سازمان هواشناسی است؟

  • سارا
    0

    چقدر غرغر یا قورقور می کنید چقدر ناشکرید یک کوزه آب با پیاله ای بردارید یک هفته زیست می کنید خوزستانی اعتراض الکی می کنند بد کردیم دیگر نیاز نیست با کشتی در کارون بروید دمپاه بالا بزنید بروید داخل تضمین عدم غرق شدن بجای تشکر این ادا بازی بگذارید برای رامبد جوان غزیزان ما براشان جاده دادیم سوپر مارکت دادیم ما چه ندادیم اینگونه اعتراض می کنند نفت کثیف بود از زیر پایتان درآوردیم چون پولش دلار بود امریکایی و نجس حرام بود دادیم به اسدخان حوثی جانو و لبنان و غزه طالب ووو

  • کاربر ناشناس
    0

    کو گوش شنوا

  • که
    0

    تصفیه نه تصویه لق بودن زمین نه لغ بودن کی این جملات را نوشته از روی نوار با سی دی یه ذره به ادبیات ات برسد کمی مطالعه کنی بد نیستا

  • فایرمن
    0

    بابا کردوانی را مسئول کنید اختیار تام بدید

  • رضا..
    0

    بابا زبان کارشناسان مو درآورد از بس گفتند ولی حاکمیت ساز خودش را زد و همچنان هم اصرار به اشتباهات خود دارد. با همین فرمان چند سال دیگه ایران سرزمینی سوخته خواهد بود. تهی و برهوت از آب و برق و کشاورزی و دامداری و اقتصاد و تهی از مغزها و سرمایه ها و جوانان. چه تحویل گرفتید و چی داریم حالا؟؟ افسوس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها