رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهر:

حمل و دفن زباله در شهر اهر اصولی نیست

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهر بابیان این‌که رسیدگی به شکایات شهروندان از بابت زباله‌گاه در اولویت شورای شهر و شهرداری قرار گیرد، گفت: متأسفانه حمل و دفن زباله در شهر اهر اصولی نیست.

حمل و دفن زباله در شهر اهر اصولی نیست

عبدالرضا کلانتری در دیدار منتخبان ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر اهر با وی در رابطه با مسائل زیست محیطی شهرداری اهر با اشاره به این‌که اکثر مسائل شهری محیط زیست مرتبط با مجموعه شهرداری و شورای شهر است، اظهار داشت: اصلی‌ترین شکایات شهروندان اهری از شورای شهر و شهرداری از بابت وضعیت نامناسب زباله‌گاه است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهر افزود: روزی نیست که شهروندان اهری در رابطه با بوی نامطبوع شیرآبه زباله‌گاه به محیط زیست شکایت نکنند، البته شهروندان ساکن در مناطق جوار زباله‌گاه اهر سال‌هاست گلایه‌هایی دارند که می‌بایست به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

وی از انجام مطالعات طرح ساماندهی زباله‌گاه اهر خبر داد و گفت: پرونده ساماندهی طرح زباله‌گاه اهر به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ارجاع شده که با همکاری شهرداری اهر در حال بررسی و رفع ایرادات هستیم و در این طرح توافقی با شهرداری اهر ضمن جابه‌جایی محل زباله‌گاه؛ کارخانه کمپوست نیز تغییر و به چرخه تولید بازمی‌گردد.

کلانتری بابیان این‌که معمولاً در شهرهایی که بوده‌ام شهرداری‌ها برای ساماندهی زباله‌گاه‌ها هزینه آن‌چنانی نمی‌کنند، تأکید کرد: معمولاً زباله‌های روستاها به شعاع ۵۰ کیلومتری در زباله‌گاه مرکزی دفن می‌شود و از طرفی زباله‌های شهری هم اضافه می‌شود اما راهکاری برای ساماندهی زباله‌گاه در نظر گرفته نمی‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهر با ذکر این‌که محیط زیست طبق قانون می‌تواند از بابت عدم ساماندهی زباله‌گاه از شهردار شکایت کند، گفت: اصولاً سعی نمی‌کنیم شکایت کنیم، عمدتاً بهانه شهرداری‌ها از بابت عدم ساماندهی زباله‌گاه ناتوانی در پرداخت حقوق کارکنان و … است، در حالی که به هر یک از شهرستان‌های ارسباران برویم مشکل زباله‌گاه وجود دارد ولی برای حل مشکلات زباله‌گاه‌ها راهکاری ندارند.

حمل و دفن زباله در شهر اهر اصولی نیست

وی ابراز داشت: در گذشته زباله‌گاه جاده آذغان آن‌چنان جلب توجه نمی‌کرد اما در طول سال‌های گذشته و حال شیرآبه زباله‌گاه اهر به معضل بزرگی تبدیل شده است؛ به طوری که دفن و حمل زباله به زباله‌گاه اهر اصلاً اصولی نیست و تنها راه‌حل آن جابه‌جایی محل زباله‌گاه و دفن اصولی زباله است که فرماندار اهر شخصاً پیگیر این موضوع هستند.

کلانتری با تأکید بر این‌که روزانه حدود ۹۰ تُن زباله در شهر اهر تولید می‌شود، بیان کرد: طرح جدید ساماندهی زباله‌گاه اهر از نظر محیط زیست هیچ‌گونه ایرادی که بتوان به کل کنار گذاشت وجود ندارد و از طرفی طرح توسط کارشناسان محیط زیست ارزیابی می‌شود هرچند راه‌اندازی دوباره کارخانه کمپوست در محل جدید زباله‌گاه اهر جای امیدواری است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهر در پاسخ به سوال یکی از منتخبان شورای شهر اهر مبنی‌بر این‌که وظیفه جمع‌آوری سگ‌های ولگرد بر عهده کدام دستگاه است؟ گفت: جمع‌آوری سگ‌های ولگرد جزو اختیارات شهرداری اهر است و اصولاً برای رهایی شهروندان اهری از معضل سگ‌های ولگرد، کنترل زاد و ولد است و شهرداری اهر بایستی برای این معضل همتی داشته باشد.

وی، ساماندهی زباله‌گاه را از وظایف و اختیارات شهرداری اهر عنوان کرد و افزود: متأسفانه هنوز توجه به زباله‌گاه و دفع و حمل اصولی زباله در شهرها جزو اولویت‌های شهرداری‌ها قرار نگرفته، در حالی که دفن و حمل زباله از وظایف شهرداری‌هاست.

هر یک از منتخبان ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر اهر در رابطه با مسائل زیست محیطی مربوط به شورای شهر و شهرداری اهر نکته نظرات خود را بیان و برای پیش‌برد مطالبات شهروندان و رعایت مسائل زیست محیطی اعلام آمادگی کردند.

منبع: مهر

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها