معاونت بهداشت وزارت بهداشت:

وضعیت کرونایی کشور در مرز فاجعه/ آمارهای عدم رعایت پروتکل ها تکان دهنده است

گزارش‌های میدانی و آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که شرایط کرونایی کشور در مرز بحران قرار دارد و اگر نخواهیم نسبت به رعایت پروتکل‌ها جدی باشیم، باید منتظر فاجعه در پیک پنجم کرونا باشیم.

وضعیت کرونایی کشور در مرز فاجعه/ آمارهای عدم رعایت پروتکل ها تکان دهنده است

با نگاهی به وضعیت بیمارستان‌ها به خصوص در کلانشهر تهران ، می‌توان متوجه عمق فاجعه کرونایی شد. آن طور که مسئولان بیمارستان امام خمینی‌(ره) به عنوان بزرگ‌ ترین مرکز درمانی کشور عنوان می‌کنند هر شب دو بخش به تعداد بخش‌های کرونایی افزوده می‌شود تا بتوانند پاسخگوی مراجعان کرونایی باشند. در همین حال، سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، از افزایش ۱۸.۵ درصد مرگ‌های کرونایی در پیک پنجم خبر داده و گفته است که میزان بستری‌های کرونایی با افزایش ۳۵ درصدی مواجه شده است.
تمامی این آمار و ارقام می‌تواند هشداری برای مواجه شدن با فاجعه‌ای ناگوار باشد، اگر نخواهیم نسبت به رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی جدی باشیم.
آن طور که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا عنوان داشته است، میزان رعایت پروتکل‌ها به طرز بی‌سابقه‌ای کاهش یافته و به عدد ۴۸ درصد رسیده است. یعنی اینکه ۵۲ درصد مردم به این نتیجه رسیده‌اند که کرونا وجود ندارد و این خیلی خطرناک است. زیرا، همین ۵۲ درصد می‌توانند زحمات ۴۸ درصد افرادی که پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند، به باد بدهند.

آمارهای تکان‌ دهنده از رهاسازی پروتکل‌ها
بر اساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی استان‌های کشور از ۱۶ تا ۲۳ تیر ۱۴۰۰ بالغ بر ۴۷.۹۵ درصد بوده است. همچنین میانگین رعایت بهداشت فردی مناسب در اماکن عمومی استان‌ها، ۵۰.۸۹ درصد بوده است. در عین حال میانگین رعایت تهویه مناسب در اماکن عمومی استان‌ها ۵۰.۴۲ درصد بوده است.
میانگین درصد موارد استفاده از ماسک در اماکن عمومی از ۱۶ تا ۲۳ تیر ۱۴۰۰ فقط ۴۷.۹۵ درصد بوده است. همچنین میانگین درصد رعایت پروتکل فاصله‌گذاری در اماکن عمومی کشور ۴۸.۴۱ درصد بوده است.
طبق اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت بر اساس اقدامات ناشی از تشدید بازرسی‌ها از ۱۶ تا ۲۳ تیر ۱۴۰۰، از تعداد ۳ میلیون و ۵۷۷ هزار و ۸۰۷ مراکز تهیه، توزیع و عرضه و فروش مواد غذایی، اماکن عمومی و واحدهای کارگاهی تحت پوشش، ۲۵۲۲۳۱ مرکز مورد بازرسی قرار گرفته‌اند. همچنین طی این مدت، تعداد ۳۲۰۲۴ مرکز از مراکز تهیه، توزیع، عرضه و فروش مواد غذایی، اماکن عمومی و واحدهای کارگاهی اخطار گرفته و به مراجع قضائی معرفی شده‌اند و ۱۷۲۸ مرکز از این مراکز نیز پلمب شده‌اند.
باید توجه کرد که از ۱۶ تا ۲۳ تیر ۱۴۰۰ به ترتیب سوپرمارکت و خواروبار فروشی، نانوایی‌ها و رستوران‌ها رتبه‌های اول تا سوم دریافت اخطار و معرفی به مراجع قضائی را در میان اماکن عمومی را به خود اختصاص داده‌اند و بعد از آن فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بانک‌ها، مطب‌ها، ادارات و سازمان‌ها، مراکز ورزشی، پیشخوان و پلیس +۱۰، آرامستان‌ها، داروخانه‌ها، تالارهای پذیرایی، پاساژها، پایانه‌های مسافربری درون شهری و اماکن متبرکه و مساجد قرار دارند.

افزایش مرگ‌های کرونایی
سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که در یک هفته اخیر تعداد بیماران سرپایی کووید ۱۹ در کشور با افزایش ۲۵ درصدی مواجه بوده است، گفت: متاسفانه با افزایش ۳۵ درصدی تعداد بیماران بستری و افزایش ۱۸.۵ درصدی تعداد فوتی‌های کرونا مواجه هستیم.
وی ادامه داد: در هفته گذشته استان‌های ایلام، کرمان، یزد، مازندران و هرمزگان به ترتیب دارای بالاترین میزان بروز موارد بستری مثبت در کشور بودند. همچنین استان‌های سیستان و بلوچستان ، یزد، هرمزگان و البرز به ترتیب دارای بالاترین میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ بودند.
لاری افزود: کاهش میزان عمل به توصیه‌های بهداشتی در کشور در حال حاضر در طول ماه‌های اخیر بی‌سابقه بوده و هم اکنون به ۴۸ درصد رسیده و استان‌های گیلان، البرز، یزد، کرمان، فارس، هرمزگان و سیستان و بلوچستان دارای پایین‌ترین میزان عمل به دستورالعمل‌های بهداشتی در کشور هستند.

باید منتظر فاجعه باشیم اگر…
محمدرضا صالحی متخصص بیماری‌های عفونی در بیمارستان امام خمینی (ره)، اظهار کرد: با توجه به اینکه شاهد افزایش بار مراجعات به بیمارستان هستیم، در روزهای آینده با مرگ و میر قابل توجهی مواجه خواهیم شد.
وی با بیان اینکه موج اخیر بیماری ناشی از ویروس دلتا است، اضافه کرد: این ویروس خیلی سریع‌تر ریه را درگیر می‌کند و میانگین سن بیماران هم پایین‌تر است.
صالحی گفت: اگر هموطنان در رفتار خود در سطح اجتماع و تصمیم سازان در تصمیم سازی، دقت نکنند با فاجعه مواجه می‌شویم.
صالحی افزود: در موج‌های قبلی تقریباً به یاد نداریم که فرد نوجوانی را بستری کرده باشند، اما در مدت ۱۰ روز گذشته، حداقل سه تا چهار مورد نوجوان، فقط به من مراجعه کردند و بیماری زمینه‌ای جدی هم نداشتند، اما درگیری ریوی داشتند.
وی از هموطنان خواست رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را جدی بگیرند و به ویژه افراد پرخطر، مسن و خانم‌های باردار و افرادی که زمینه بیماری دیابت، نارسایی قلبی و کلیوی دارند، بیشتر دقت کنند.

دلتا به سرعت در حال پیشرفت است
علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، با اشاره به افزایش تعداد شهرهای قرمز کرونایی به ۱۶۹ شهر، گفت: این موضوع نشان‌دهنده پیشرفت سریع ویروس دلتا در کشور است.
وی با اعلام اینکه میزان بستری روزانه بیماران کرونایی در کشور از مرز ۱۸۰۰ نفر در حال عبور است، افزود: وقتی میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی ۴۸ درصد است باید در انتظار درگیری بیشتر شهرها با ویروس جهش یافته باشیم.
رئیسی با انتقاد و نگرانی از رعایت نشدن شیوه نامه‌های بهداشتی در کشور، افزود: با توجه به گردش و قدرت سرایت بالای ویروس دلتا، عدم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در جامعه موجب افزایش تعداد بیماران می‌شود.

محرز: وضع خراب است
یک متخصص بیماری‌های عفونی با انتقاد از آنچه که «عدم اجرای دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا در راستای کاهش بار بیماری در کشور» خواند، گفت: اگر روند به همین منوال باشد روزهای سخت‌تری در انتظارمان خواهد بود.
بر اساس گزارشی از ایسنا، مینو محرز با اشاره به اینکه کرونا تمام برنامه ریزی‌ها را بر هم زده است، گفت: دستورالعمل‌ها ابلاغ می‌شود اما کنترلی برای اجرای آن وجود ندارد؛ در حالی که باید هرچه سریع‌تر و قاطع‌تر عمل کرد. تاکنون خیلی خوب کار نکردیم اما از این پس باید با برنامه‌ریزی پیش رویم و حتی با تکمیل واکسیناسیون بازهم شرایط را رصد کنیم.
وی گفت: کرونا فعلا مهمان ما است و باید برنامه‌ریزی به گونه‌ای باشد که حرف شنوی از حرف‌های ستاد کرونا وجود داشته باشد. متاسفانه پروتکل‌هایی در این مدت ابلاغ شد اما در اجرای آن کسی کنترل نداشت.
وی با اشاره به اینکه هنوز در واکسیناسیون کرونا خیلی عقب هستیم، گفت: امیدوارم هرچه زودتر روند واکسیناسیون افزایش یابد زیرا واکسن به خوبی جلوی مرگ و میر و بیماری شدید را در برابر واریانت‌های جدید می‌گیرد.
این متخصص بیماری‌های عفونی با تاکید بر اینکه جهش هندی (دلتا) بدتر از سایر جهش‌ها است، تاکید کرد: در مورد ویروس دلتا انواع واکسن‌ها بر آن اثر کامل ندارد و آمار نشان می‌دهد واکسن‌های MRNA حدود ۶۰ درصد در مقابل این ویروس اثر دارد. بنابراین خواهش می‌کنم هموطنان حتی در صورت تزریق واکسن همچنان از ماسک استفاده کنند و فاصله گذاری اجتماعی، شست‌وشوی دست‌ها و عدم شرکت در تجمعات را رعایت کنند. هرگونه تجمع در شرایط وجود این واریانت جدید، اشتباه است؛ زیرا قدرت سرایت ویروس را افزایش می‌دهد.
وی درباره پیش‌بینی از شرایط بیماری در روزهای آتی نیز گفت: اکنون وضع خراب است، کرونای نوع دلتا فوق‌العاده مسری است و در صورت ابتلا همه خانواده باهم به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و از بچه‌های کوچک تا پدربزرگ و مادربزرگ همه مبتلا شده و حالت شدیدتری از بیماری را تجربه می‌کنند. به شخصه به لحاظ روحی از دیدن این همه زجر تنفسی خسته شدم و اگر روند به همین منوال باشد روزهای سخت‌تری در انتظارمان خواهد بود.

تمامی ادارات استان‌های تهران و البرز از امروز تا یکشنبه هفته بعد تعطیل شد!
در پی قرمز شدن شرایط تهران و البرز و همچنین ترکتازی سویه دلتای ویروس کرونا، دولتمردان رای به تعطیلی تمامی ادارات این دو استان از سه شنبه این هفته تا یکشنبه هفته آینده دادند.
این خبری است که علی ربیعی، سخنگوی دولت اعلام کرد و در تشریح چرایی این تصمیم گفت: بنا بر به پیشنهاد قرارگاه عملیاتی و کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا و موافقت رییس جمهور، تمامی ادارات استان‌های تهران و البرز از سه شنبه این هفته (امروز) تا یکشنبه هفته آینده تعطیل است. بنا بر این مصوبه، تردد از این استان‌ها ممنوع بوده و در صورت رعایت نکردن علاوه بر جریمه، خودرو نیز از مسیر‌ها بازگردانده خواهند شد.

منبع: ابتکار

26

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • سید حسین
    0

    باید از ویروس یاب فوق پیشرفته مستعان استفاده کنند و کشورهای جهان را از این ویروس منحوس نجات بدهند. واکسن برکت الله ۱ نیز بسیار کارآمد و موفق است و موجب شگفتی جهان پزشکی شده است.

  • دن کیشوت
    0

    خسته شدیم از این حرفهای تکراری

  • حیدری
    0

    عدم رعایت پروتکل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟دگ مردم بمیرن راحت میشین؟؟؟؟؟؟ با ان واکسن دوز دوم خودتون ببینی چقد ادم کشتین.سه تا شجلوووی خودم رخ داد.بعد مردم رعایت کنن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    نظرات شما -
    • ؟؟؟
      0

      شجلوووی چیه؟!

  • علی
    0

    بعنوان یک شهروند قانون مدار که تا چند وقت پیش همه چی رو رعایت میکردم اما دیگه نمیتونم آمار سیاسی شما رو قبول کنم منبع درآمد و ترس شما شده

  • کمانگیر
    0

    درعوض بفرموده در اثر زدن واکسن ژن ما رو دستکاری نمیکردند.

  • پیشگو
    0

    تکان دهنده است ولی مسئولین آنقدر سنگ شده اند که تکان نخواهند خورد

  • که
    0

    خانم محرزرا اساسأ بخاطر طرز گفتارش اونجا گذاشتن که مردم را ازار بده خانم محرز تو تهران هستیم همگی سلامت به کوری چشم شما وزارتی ها

  • از چنین زندگانی
    0

    صاحبخانه ها و افراد مرفه باید بفکر زنده ماندن باشد وگرنه در این شرایط ، راحتی در بی ماسکی لست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها