تقویم تاریخ؛ از روز عرفه تا شهادت مسلم بن عقیل

امروز سه شنبه؛ بیست و نهم تیر سال ۱۴۰۰ هجری شمسی، برابر با نهم ذی الحجه سال ۱۴۴۲ هجری قمری و مطابق با بیستم ژوئیه سال ۲۰۲۱ میلادی است.

تقویم تاریخ؛ از روز عرفه تا شهادت مسلم بن عقیل

مهمترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی (بیست و نهم تیر سال ۱۴۰۰) به شرح زیر است:

روز عرفه، روز نیایش مسلمانان

امروز نهم ماه ذیحجه، مصادف با روز عرفه (روز نیایش مسلمانان) است.

این روز از اعیاد بزرگ اسلامی به شمار می‏ رود، گرچه به اسم عید نامیده نشده است. در این روز خداوند تبارک و تعالی بندگان خود را به عبادت و اطاعت خود فراخوانده و سفره‏ جود و احسان خود را برای بندگان خود گسترانده است. شیطان در این روز خوار و حقیر و خشمناک است. از ظهر روز نهم ماه ذیحجه، زائران خانه خدا در صحرای عرفات وقوف می‌کنند و برای این وقوف، فضائل بسیاری ذکر شده است. «عرفات» نام صحرایی وسیع و هموار در دامنه کوهی بنام «جبل الرحمه» است که در جنوب شرقی مکه قرار دارد. گفتنی است که خداوند سرزمین مقدس عرفات را که حوادث مهمی در طول تاریخ به خود دیده است، برای ضیافت و پذیرایی از حجاج مقرر کرده و سفره انعام و اکرامش را در دامنه جبل الرحمه گسترانیده و از عموم زائران دعوت فرموده است تا در زمان و روز معین بر گرد خوان نعمت بی دریغش بنشینند و از لطف بیکران الهی برخوردار شوند. شایان ذکراست که زائران خانه خدا، در غروب همین روز از عرفات به مشعرالحرام می‌روند و خود را برای سایر مناسک پرشکوه حج آماده می‌کنند.
تقویم تاریخ؛ از روز عرفه تا شهادت مسلم بن عقیل

شهادت مسلم بن عقیل، پسر عموی امام حسین (ع)

۱۳۸۲سال پیش، در روز نهم ذیحجه سال ۶۰ هجری قمری «مسلم بن عقیل»، پسر عموی امام حسین (ع) نوه گرامی پیامبر اکرم (ص)، در کوفه ـ در عراق ـ به شهادت رسید.

وی که از شخصیت‌های برجسته و باتقوای زمان خود بود، برای ارزیابی میزان وفاداری مردم کوفه به امام حسین (ع) به این شهر رفته بود، زیرا مردم کوفه طی هزاران نامه از امام حسین برای رفتن به این شهر و قیام علیه حکومت ستمگر یزید بن معاویه، دعوت کرده بودند. مردم کوفه اگرچه در ابتدا به گرمی از مسلم بن عقیل استقبال کردند، اما هنگامی که عبیدالله بن زیاد که مردی سنگدل و بیرحم بود بر کوفه حاکم شد، کوفیان فریب وعده‌های دروغین او را خوردند و به خاطر ترس و جهل، دست از حمایت امام حسین (ع) کشیدند و مسلم را تنها گذاشتند. پس از آن، مسلم به دست عُمّال ابن زیاد گرفتار آمد و به دستور او، از بالای داُرالاماره به پایین انداخته شد و به شهادت رسید.

درگذشت علامه طبرسی، مفسر برجسته قرآن کریم

۸۹۴ سال پیش در چنین روزی برابر با نهم ذیحجه ۵۴۸ قمری مفسر شهیر قرآن کریم "علامه طبرسی" درگذشت. ابوعلی فضل بن حسن طبرسی در سال ۴۶۸ ق به دنیا آمد.

پس از فراگیری مقدمات در مشهد مقدس به تحصیل ادبیات عرب، قرائت، تفسیر، حدیث، حساب و جبر، فقه، اصول وکلام پرداخت و در آن علوم متبحر گردید. علامه در حدود ۵۴ سال در مشهد بود و سپس راهی سبزوار شد و به تدریس و تالیف همت گماشت. قطب الدین راوندی، ابن شهر آشوب، ضیاءالدین راوندی و... از جمله شاگردان او به شمار می‏ آیند. همچنین اسرار الامامه، تاج الموالید و کنوز النجاح از تالیفات اوست. از میان ده‏ها کتاب او، تفسیر کبیر مجمع البیان، به عنوان سرآمد تفاسیر، مطرح گردیده است. او همچنین فقیهی وارسته و عالمی آگاه بود و محل مراجعه‏ مردم واقع می‏ شد. سرانجام امام مفسّران، پس از نزدیک به هشتاد سال عمر با برکت در روز عرفه‏ سال ۵۴۸ ق بدرود حیات گفت.

استقلال کلمبیا از اسپانیا

۲۱۱ سال پیش، در روز بیستم ژوئیه سال ۱۸۱۰ میلادی استقلال کلمبیا اعلام شد. کلمبیا در اواخر قرن پانزدهم میلادی توسط اسپانیایی‌ها کشف و استعمار آن آغاز شد.

از اواخر قرن هیجدهم میلادی، جنبش مردم کلمبیا برای کسب استقلال شدت یافت. اشغال اسپانیا توسط ناپلئون، فرصت مناسبی را برای مستعمره‌های اسپانیا، از جمله کلمبیا بوجود آورد تا مبارزات استقلال طلبانه خود را جدی‌تر از پیش دنبال کنند. به همین دلیل تقریبا همزمان با قیام سیمون بولیوار، انقلابی آمریکای جنوبی، کامیلیو تورس، ادیب آزادیخواه کلمبیایی در سال ۱۸۱۰ میلادی، با یک کودتا علیه دولت دست نشانده استعمار، کنترل گرانادای جدید، متشکل از قسمت اعظم کلمبیا، پاناما، ونزوئلا و اکوادور را در دست گرفت و اعلام استقلال کرد. اگرچه با تهاجم گسترده اسپانیا، این کودتا شکست خورد، اما بولیوار در سال ۱۸۱۹ میلادی بر نیرو‌های اسپانیایی چیره شد و رهبری کشور کلمبیای بزرگ شامل کلمبیا، اکوادور و ونزوئلا را به دست گرفت. چندی بعد این کشور نیز تجزیه شد و اجزای آن از جمله کلمبیا، حکومت‌های مستقلی تشکیل دادند. با جدا شدن پاناما از کلمبیا در سال ۱۹۰۳، کلمبیا شکل کنونی خود را یافت. کلمبیا با یک میلیون و یکصد و چهل ویک هزار کیلومتر مربع مساحت، در سواحل اقیانوس آرام و دریای کارائیب قرار دارد و با کشور‌های ونزوئلا، اکوادور، پرو، برزیل و پاناما، همسایه است.

درگذشت مارکونی، مخترع رادیو

۸۴ سال پیش در چنین روزی، بیستم ژوئیه سال ۱۹۳۷ میلادی «گولیلمو مارکونی» (Guglielmo Marconi)، مخترع رادیو بعد از ۶۳ سال زندگی درگذشت.

او در شهر بولونیای ایتالیا در خانواده‌ای اشرافی به دنیا آمد. پدرش تاجر بود؛ اما وی به مهندسی بویژه فیزیک و الکترونیک علاقه زیادی داشت. وی در سال ۱۸۹۵، نخستین سیگنال‌های رایدویی تلگراف بی سیبم را در فاصله یک و نیم مایلی مخابره کرد. در سال ۱۸۹۶، مارکونی تجهیزات آزمایشگاهی خود را به انگلیس بر و در آنجا با سر ویلیام پریس، سر مهندس الکترونیک اداره پست آشنا شد و پس از یک سال، اختراع سیستم تلگراف بی سیم را به نام خود ثبت کرد. مارکونی در دسامبر ۱۹۱۰ نخستین سیگنال‌های رادیویی را به آن سوی اقیانوس اطلس مخابره کرد.

تصویب قطعنامه ۵۹۸

۳۴ سال پیش در چنین روزی برابر با ۲۹ تیر ۱۳۶۶ شمسی قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره لزوم پایان جنگ ایران و عراق به تصویب رسید.

قطعنامه ۵۹۸ شامل ۱۰ ماده بود که به اتفاق آرای ۱۵ عضو شورای امنیت به تصویب رسید. این قطعنامه یکی از معدود موارد مورد اتفاق پنج عضو دایمی شورای امنیت در تاریخ چهل ساله سازمان ملل تا آن روز به شمار می‏‌رود. رژیم بعثی عراق بلافاصله موافقت بدون قید و شرط خود را با مفاد آن، مشروط به متابعت ایران از آن اعلام نمود. از آنجا که در قطعنامه ۵۹۸، برخلاف قطعنامه‌‎های قبلی این سازمان، تا حدودی نسبت به حقوق ملت ایران توجه شده و نکات مثبت در آن آمده بود، دولت ایران آن را رد نکرد و تنها شرط تحقق آن را تعیین متجاوز اعلام نمود. پافشاری ایران برای شناسایی متجاوز، بار دیگر بر دشمنان ایران گران آمد و آنان را وارد میدان کرد که در این میان آمریکا با حضور بیش از ۴۳ رزمناو در خلیج فارس و دیگر متحدان نیز با اهدای سلاح‌‎های گوناگون، اوج اتحاد خود را با رژیم عراق به نمایش گذاشتند. از آن پس، دشمن بعثی با حمایت همه جانبه و به کارگیری گسترده سلاح‌‎های شیمیایی، غیر انسانی‌‏ترین اعمال را در جنگ انجام داد و حتی از کشتار مردم کشور خود نیز که به رزمندگان اسلام پناه داده بودند، ابا نکرد. سرانجام با وقوع حوادث متعدد، رهبر کبیر انقلاب اسلامی، با درک توطئه غرب و نیز در نظر گرفتن منافع و مصالح نظام، قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت را یک سال بعد در ۲۷ تیرماه ۱۳۶۷ پذیرفتند.

منبع: صداوسیما

4167

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها