سدهای زنجان، تشنه آب

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان گفت: ورودی سدهای استان زنجان ۷۰ درصد کاهش یافته است.

سدهای زنجان، تشنه آب

اسماعیل افشاری، اظهار کرد: تا روز شنبه (۲۶ تیرماه) ۲۰۷ میلی‌متر بارندگی در ایستگاه‌های تحت اختیار شرکت آب منطقه‌ای زنجان به ثبت رسیده است. ایستگاه‌های شرکت آب منطقه‌ای کمی متفاوت از ایستگاه‌های هواشناسی بوده و خوش‌بینانه‌تر است و این میزان بارندگی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۴ درصد و در مقایسه با درازمدت ۳۳ درصد منفی است.

وی با بیان اینکه کاهش میزان بارندگی تاثیر خود را بر روان‌آب‌ها نشان می‌دهد، افزود: ورودی سدهای استان زنجان ۷۰ درصد کاهش یافته است؛ به‌ طوری که ورودی سدهای استان در سال گذشته ۲۲۵ میلیون مترمکعب بود اما امسال ۷۶ میلیون مترمکعب شده و آبی که اکنون در پشت سدها ذخیره شده ۲۵۲ میلیون مترمکعب بوده، در حالی که این میزان پارسال ۲۷۲ میلیون مترمکعب بود.

این مسئول با بیان اینکه امسال ۲۷ میلیون مترمکعب آب کمتری ذخیره شده است، ادامه داد: ۲۰ میلیون مترمکعب از این آب به تنهایی متعلق به سد تهم است که بخش عمده آب مرکز استان از این سد، تامین می‌شود.

افشاری تصریح کرد: بارندگی در فصل تابستان از نظر کشاورزی، خسارت‌بار است اما اگر آهسته و مستمر بود، ممکن بود به ذخایر آبی کمک کند اما چون لحظه‌ای بود، تاثیری ندارد. در رابطه با تامین آب شرب با هماهنگی با شرکت آب و فاضلاب استان تلاش شده که به صورت ترکیبی، مقداری از چاه‌ها و مقداری هم از طریق سدها تامین شود تا فصل تابستان را با کم‌ترین آسیب بگذرد.

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای زنجان در رابطه با تاثیر بارندگی‌های چند روز گذشته بر افزایش ذخایر آبی، یادآور شد: با توجه به خشکسالی و خشک بودن زمین، بارندگی‌های اخیر فقط در میزان رطوبت خاک می‌تواند موثر باشد اما تاثیری در روان‌آب‌ها ندارد. بارندگی در فصل تابستان از نظر کشاورزی، خسارت‌بار است اما اگر این باران آهسته و مستمر می‌بارید، ممکن بود به ذخایر آبی کمک کند ولی چون لحظه‌ای بود، تاثیری ندارد.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها