دلیل مسدود شدن تلگرام از زبان وزیر جوان / جهرمی: هر آنچه حاکمیت از ما خواسته بود انجام دادیم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دلیل مسدود شدن تلگرام را عدم رعایت مسائل امنیتی اعلام کرد.

دلیل مسدود شدن تلگرام از زبان وزیر جوان / جهرمی: هر آنچه حاکمیت از ما خواسته بود انجام دادیم

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در جلسه علنی امروزمجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال عباس مقتدایی، نماینده مردم اصفهان ، مبنی بر دلیل نیم بها نبودن ترافیک برای مردم به رغم استقرار سرورهای تلگرام در ایران اظهار کرد: در پاسخ به این سوال باید یک روند قانونی را در ارتباط با این مسئله یادآوری کنم که در مورخ 20 مرداد ماه 95 در دولت یازدهم سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسید.

وی ادامه داد: در جزء (2) بند (4- 6) این سند که در مورد تعریف مدل اقتصادی شبکه ملی اطلاعات است، عنوان شده؛ تعرفه‌گذاری به گونه‌ای باید باشد که خدمات داخلی شبکه ملی اطلاعات بر خدمات خارجی مزیت رقابتی داشته باشند، همچنین در شورای عالی فضای مجازی در تاریخ 21 آذر ماه 95 کمیسیون تنظیم مقررات در دولت یازدهم مصوب شده ؛ اپراتورهای مخابراتی در طی یک مهلت زمانی مشخص یک ماهه موظفند اقداماتشان را بر مبنای محاسبات ترافیک داخلی و خارجی به طور مجزا انجام دهند.

آذری جهرمی با تاکید بر اینکه دو ماه بعد در تاریخ 3 بهمن ماه 95 کمیسیون مزبور در این زمینه سیاست‌گذاری‌های خود را اعلام کرد، افزود: بر اساس سیاست‌گذاری شورای عالی فضای مجازی، اپراتورها باید نرخ ترافیک داخلی را نصف قیمت بین‌المللی در نظر بگیرند.

وی یادآور شد: البته در ابتدای سال 96 به مدت یک ماه و نیم برخی از اپراتورها به استناد این مصوبه و بر اساس اینکه برخی از ترافیک پیام‌رسان‌های خارجی را در داخل کشور کشف و نگهداری می کردند، بسته‌های اختصاصی برای قیمت ارزانتر به این پیام‌رسان‌ها ارائه و تبلیغاتشان را در سطح شهر نصب کردند.

به گفته آذری جهرمی؛ این اقدام باعث شد دادستانی کل کشور به این موضوع ورود پیدا کرده و یک تذکر جدی به این اپراتورها بدهد در نتیجه تبلیغات محلی و محیطی آنها جمع‌آوری شده و به وزارت ارتباطات تذکر دادند سیاست‌ شورای عالی فضای مجازی در حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی است نه خارجی.

وی ادامه داد: در همین راستا در تاریخ 13 خرداد ماه 96 شورای عالی فضای مجازی در سند سیاست و ابلاغ‌ها، ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی در بند 2 مصوبه مذکور ذکر کرده که آن تذکر دادستانی دقیق است و بر ضرورت مزیت‌بخشی رقابتی برای پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی اشاره دارد، علاوه بر آن در سند طرح معماری شبکه ملی اطلاعات هم که به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسید در بند 2 - 2- 1 - 2 تصویب شد که مزیت‌بخشی اقتصادی و تعرفه‌گذاری رقابتی در بررسی خدمات کاربردی و محتوای داخلی است.

آذری جهرمی با اشاره به سابقه مجلس در ورود به این حوزه اظهار کرد: مجلس نیز در تبصره 18 قانون بودجه سال 1400 مزیت رقابتی را برای پیام‌رسان‌های داخلی مورد تأکید قرار داد، در طرح جدیدی که نمایندگان مجلس برای مدیریت فضای مجازی ارائه کردند و خود شما هم آن را امضا کرده اید، در ماده (1) بخش تعاریف خدمات داخلی را به تصریح آورده است.

وی تصریح کرد: در جهت حمایت از خدمات داخلی صورت گرفته بنا بر همه این قوانین و مقررات اگر سرورهای پیام‌رسان‌های خارجی هم در کشور مستقر شوند؛ شامل ترافیک نیم‌بها و سوبسید نمی‌شوند.

آذری جهرمی در تشریح دلیل استفاده از سوبسید برای ترافیک اینترنت، گفت: در سال 96 وقتی اپراتورهای اینترنت به مردم عرضه شد، بخش اعظمی از هزینه سرمایه‌گذاری به خرید تجهیزات، اجاره مکان برای احداث دکل‌ها و سایت‌ها، نیروی انسانی و استهلاک اختصاص یافت، همچنین این هزینه‌ها که 10 درصد بوده در سال 1400 برای اپراتورهای تلفن همراه به کمتر از 5 درصد رسیده و این همان 50 درصد تخفیفی است که من از آن به عنوان سوبسید یاد می‌کنم.

وی در دفاع از وزارت ارتباطات دراین ارتباط گفت: وزارت ارتباطات هیچ هزینه اضافی از مردم اخذ نکرده و در رعایت حق‌الناس فعال عمل کرده کما اینکه پیرامون وضعیت ارزش افزوده و ستاره، مربع‌ها محکم ایستادیم و پول مردم را به آنها برگرداندیم و برای آنچه در اختیار ما نبود از سران قوا خواستیم به ما اختیارات لازم را بدهند.

آذری جهرمی افزود: وزارتخانه برای شفافیت در خصوص قاچاق پروژه رجیستری را اجرا کرده و اسامی عده‌ای که ارز 4200 گرفته‌اند را منتشر کردیم.

وی خواستار آن شد که از مردم بپرسید که آیا از تصمیماتی که برای وضعیت شبکه‌های اجتماعی گرفته شده، راضی هستند.

آذری جهرمی با تاکید بر اینکه دولت‌ها می‌ایند و می‌روند و تنها قوانین هستند که حکمفرما باقی می‌مانند، اظهار کرد: من تمایل نداشتم در مورد تلگرام شفاف‌سازی کنم اما چون در آینده برخی فرصت‌ها را سوزانده و تعاملات را با مشکل مواجه می‌کند باید به این نکته اشاره کنم که تلگرام در سال 96 با نظر دادستان وقت و کارگروه تعیین مصادیق وارد مذاکره شده و بنابر مجوز دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی در 4 مرداد ماه 96 مجوز استقرار گرفت، ضمن اینکه تلگرام در کل در ایران 70 سرور دارد که وزارت ارتباطات ریالی برای آن پرداخت نکرده است.

وی اعلام کرد: قیمت این سرورها 2 هزار دلار بود یعنی مجموعا دارایی تلگرام در ایران 140 هزار دلار بوده که به نرخ روز ارز 600 میلیون تومان می‌شد، همچنین مجموعه پهنای باند متصل آن 320 گیگابیت بر ثانیه بود که در 180 گیگابیت بر ثانیه مصرف کرده ضمن اینکه این تفاهم باعث شد ماورای خرید 180 گیگابیت بر ثانیه اینترنت پول ندهیم که به قیمت سال 96 حداکثر 300 هزار یورو می‌شد.

آذری جهرمی با بیان اینکه سرورهای تلگرام 9 ماه در CDN ایران روشن بود که هزینه ‌آن 2.7 میلیون یورو شد، گفت: شرکت ارتباطات زیرساخت در پرداخت به خارجی‌ها صرفه‌جویی کرد و برای خرید اینترنت با قیمت آن روز 15 میلیارد تومان هزینه شد که در صورت مالی ثبت شده است.

با رد این سخنان که وزارتخانه هزاران میلیارد پول مردم را به جیب زده‌ است، افزود: ما این کار را نکردیم و درآمد حاصل از این وزارتخانه برای دولت بود، ضمن اینکه کل فروش اینترنت در ماه کمتر از 80 میلیارد تومان است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتقاد از مواردی که مقتدایی در مصاحبه‌های خود به ویژه در شبکه 3 سیما داشته است، افزود: ما هر آنچه حاکمیت از ما خواسته بود انجام دادیم، بیش از 70 درصد درخواست‌ها برای تلگرام در 5 مصداق را مسدود کردیم چون نپذیرفت مسائل امنیتی را محدود کند بنابراین دستگاه‌های امنیتی از تلگرام به دستگاه قضایی شکایت کرده که به مسدود شدن آن منتهی شد.

آذری جهرمی تصریح کرد: ما قراردادی با تلگرام نداشته و تنها تفاهم‌نامه با آن داشتیم که به لحاظ حقوقی با هم متفاوت هستند ضمن اینکه تلگرام در آن زمان اصول را رعایت می‌کرد و به محض اینکه به این مهم توجه نکرد، توسط دستگاه قضایی مسدود شد.

منبع: ایلنا

25

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 37
  • ناشناس
    0

    درود بر وزیر جوان و خوش آتیه کشور اگر من جای شما بودم اصلا در این مجلس حاضر نمی شدم ..

  • وحید
    0

    چه خبر از تاکسی هوایی ، وزیر جوان

  • حسین
    0

    حاکمیت!!!!!!! منظور یعنی ییس جمهور یا دولت نخواسته!!!!!!!! وزیر جوان خسته نباشی ای قهرمان!!!تو وزیری یا امر بری که دستور اجرا کنی!!!!پس وزیر نبودی متصدی اداری بودی.

    نظرات شما -
    • به حسین
      0

      یعنی معنی حاکمیت را نمی دونی؟ خاک تو سر بی مخت

    • حسین
      0

      بی مخ تویی که جمله رو کامل نخوندی و زود قضاوت کردی!!!! مملکت پره از امثال تو ای همیشه در صحنه!!!!!!!!!!!!!

    • ناشناس
      0

      به همدیگه اهانت میکنین زوار کلا در رفته هرکی نتونه جواب قانع کننده داشته باشه برای فرار رو به جلو به همدیگه پاس میدن گردن همدیگه میندازن یه روز هم خودش یه روزه

  • 110
    0

    واتس اپ مسایل امنیتی رو رعایت می کنه ؟ !!!!!!!!!!!! خودتی

  • دن کیشوت
    0

    یک مشت دزد و مال مردم خور!وزیر هر آنچه حاکمیت از او خواسته انجام داده،خواست مردم چی؟!؛چقدر نشانه برای این که ملت بفهمند هیچ کدام از مسوولین از صدر تا ذیل،مردمی نیستند.

  • نامردی محض
    0

    این تقاص 300 کارمند بی پارتی است که ناجوانمردانه در سال 97 با حقوق و مزایای پایین بزور بازنشست کردی و بعد بازنشسته سازی مثلا قانونمند را تعطیل کردی

  • ایران زمین
    0

    ترجمه : من از خود اختیار ندارم و از بالادستی ها دستور میگیرم.

    نظرات شما -
    • حق
      0

      خودشم راضیه وگرنه استعفا میداد یا اینکه میز ریاست نمیتونه ازش دل بکنه

  • ملت
    0

    معذور نون به نرخ روز خور شاید تبرئه بشی

  • ملت
    0

    اگه ملت نباشه بدبخت ها حاکمیتی نخواهد بود

  • رمضانی
    0

    وزیر شجاعی بودی که خار چشم آنانی بودی که از آگاهی می ترسیدند . همواره دربرابر دلواپسان زیاده خواه ومسدود کننده مقاومت میکردی تنها عیبت پرسپولیسی بودنته انشاء الله اونهم درست میشه چراکه اصلا به کلاست نمیاد

    نظرات شما -
    • زارت
      0

      کسی که معیارش تیم ورزشی باشد نظر قابل احترامی ندارد

    • ب زارت
      0

      در جوابت بگم اییییی زاررررررررررررررررررررررررررتع و زرشک به نامت گوارای وجودت با یه ساندیس سیب خدمتتون

    • در جواب به زارت
      0

      یک تکه استخون با مقداری پاچه خدمتتتتتتتوون

  • ب مجلس باصطلاح انقلابی نماها
    0

    این وزیر را با قانون من درآوردی کاری کردین نتونه کاندید ریاست جمهوری بشه حالا از جونش چی می خوایید ای ریاکاران 1درصدی

  • سامان
    0

    وزیر جوان بدان کارکزدن با مجلس متحجر سخته اینها از آگاهی مردم سخت میترسند

  • ناشناس
    0

    شمای نوعی به عنوان کارگزار حکومت هر آنچه خواسته به حق و مصلحت اکثریت مطلق مردم است باید انجام می دادید وگرنه در پیشگاه الهی گناهکار هستید و مسؤولیتی که تصاحب کرده اید و حقوق و مزایا و پاداشی که از بیت المال برداشته اید حرام و دارای اشکال شرعی است!

  • حق
    0

    درستش اینه که وزیری که اجازه انجام کار را نداره یا نمیتواند استعفا بدهد

  • ناقوس
    0

    خداراشکر تعطیلی تلگرام به خیر ما تما م شد الان دو سال شده تماشای رسانه ملی تعطیل شده وازطرق فضای مجازی به همه دیدنیهای جهان راسرزده ام از قدیم گفتند وصف العیش نصف العیش بهترین مناظر را می توانی در کشور سویس جستجو کنی فقط یک عیب دار د حسرت دیدنیها ی دنیا وموقعیت مردم وجوانان ما که درحسرت کار ازدواج مسکن معیشت ودورنمای اینده سیاه بسیارحال به هم زن وچندش اور شده است

    نظرات شما -
    • کاربر
      0

      زیاد خوشحال نباش قراره اینستا و واتساپم فیلتر بشه الان نه ولی بزودی

  • داروغه
    0

    لطفا فکری در مورد قیمت گوشت و مرغ و میوه کنید .اگر ارزان نمیکنید دستور بدید مغازه ها از دید عموم بردارند .کودکان میبینن دلشان میخواهد .توان خرید نیست

  • قلندر واقعی
    0

    مجلس دو زاری با دیزی و زرشک پلو زرررررشک پولو

    نظرات شما -
    • مهری
      0

      جوابتو دادم.موافقم

  • ناشناس
    0

    درود بر وزیر جوان ... ما به شما جوانان این مرز بوم افتخار میکنیم .. هر چه بیشتر مورد بی مهری افراد تندرو و کاسب تحریم قرار بگیرید محبوبیت شما بیشتر میشود

    نظرات شما -
    • جوانان توسری خورده زیر ساخت
      0

      گرچه وزیر جوان است ولی کارمندانش غالبا بالای 50 سال سن و بالای 30 سال سابقه دارند و این معنای بدی دارد

    • محمد
      0

      اینها همه در یک زنجیره هستن و نون به نرخ روز خور اگه اول انقلاب بود یقینا از تند روها بود چون کاسبی اون روز در این چیزها بود حالا کاسبی در تلگرام و غیره هست بچه های مردم بفساد کشیدن همین منافق هزار رنگ

  • ناشناس
    0

    همین اقا تو یه مصاحبه گفته بود فشار حاکمیت نبود فشار از جای دیگه بوده

  • ایرانی
    0

    وزیر حاکمیت شدن هم سخته تا وزیر ارتباطات

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      خخخخخهخههخهخهخ

  • ناشناس
    0

    پس حرف های گنده تر از دهنت حرف نزن بز بچه ....

  • علی طهرانی
    0

    در ایران وزیر و رئیس جمهور بودن نه علم میخواد نه صداقت میخواد نه انسانیت میخواد نه فکر و تجربه میخواد فقط یک ادم کور و کر میخواد ، رئیس جمهور یا وزیر هر بخشی باشی باید فقط منتظر دستور باشی و اجرا کنی و هیچوقت هم نباید به مردم بگی تصمیم گیرنده نیستی ولی وقتی مببینی دارند دنیارو رو سرت خراب میکنن و به خودت و خانوادت و خاندانت ناسزا میگن اونوقت دیگه صبرت تموم میشه و مثل رئیس جمهور میای تو تلویزیون میگی من شنبه صبح فهمیدم بنزین گران شده و این واقعیته روش نمیشد بگه من رئیس جمهور منتخب برای گرانی بنزین هیچکاره بودم خودشون که مسئولین پشت صحنه هستن بریدن و دوختن و بنزین رو یک شبه سه برابر کردن و ظریف میاد یک فایل صوتی ضبط میکنه و انتشار میده که به مردم بگه بابا اینقدر منو نکوبید من برای توئیت زدنم هم از آقایون پشت پرده اجازه میگرفتم و الان بعد هشت سال فهمیده که باید با مردم صادق باشه و به مردم بگه تصمیمات در دولت و امور خارجه گرفته نمیشده هیچوقت و نخواهد شد و این وزیر جوان هم وقتی به اخر دولت و وزارتش رسیده یادش افتاده با مردم صادق باشه و بگه فیلترینگ و هر چی که بوده دستور آقایون بوده البته مردم همه اینها رو دیگه خودشون میدونن و اگر کمی شک داشتن و فکر میکردن مجموعه دولت از خودش اختیاری نصفه و نیمه داره دیگه مطمئن شدن که نداره ولی از حق نگذریم در یک حوزه اختیار دارند و اون هم رانت های مالی برای اقایون وزیران و رئیس جمهور میباشد که میتوانند تمام خاندانشون رو مشغول کار دولتی و پستهای مدیریتی بکنند و شرکتهای خصوصی تاسیس کنند و قراردادهای پر سود با مجموعه تحت وزارت خودشون ببندن یعنی با دور زدن قانون خودشون با خودشون قرارداد ببندن و سودش تو جیب خودشون برود و تبدیل به مولتی میلیاردر شوند و هفتاد خاندان خود را تامین مالی کنند و اینست جواب کسانیکه که میگویند اگر این مقامات در ایران اختیار ندارند چرا اینقدر هزینه و تلاش بزای رسیدن به پست های ریاست جمهوری و وزارت میکنند.

    نظرات شما -
    • ناشناخته
      0

      رییس جمهور ۳۸ اصل قانون اساسی یعنی بیشترین اختیار مملکت دستشه ۳۰۰۰ مدیر رو می تونه نصب کنه همش دست خودشونه منتها می خوان مبرا کنند خودشون رو

  • هه
    0

    دزد‌جوان

  • زیرساختی دوست
    0

    ممنونیم از وزیر که اجازه داد ما کارمندان دوست دو سال بیمه سربازی را در شرکت و با حقوق 18 میلیون تومان سپری کنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها