یک بام و ۲ هوای کرونایی در شهرری؛ شهربازی باز، حرم تعطیل!

در مجاورت حرم عبدالعظیم حسنی در شهرری، که درب‌های آن در شب‌های جمعه در ساعت ۱۲ شب بسته می‌شود، یک شهربازی قرار دارد که بنا به اعلام شاهدان عینی، تا ۳ الی ۴ بامداد، باز است و به مشتریانش خدمات می‌دهد.

یک بام و ۲ هوای کرونایی در شهرری؛ شهربازی باز، حرم تعطیل!

«أمّا إنّک لَو زُرتَ قَبرَ عَبدِ العَظیمِ عِندَکم لَکنتَ کمَن زارَ الحُسَینَ بنَ عَلِیِّ (ع)»، «بدان که اگر قبر عبدالعظیم در شهر خودتان را زیارت کنى، همچون کسى باشى که حسین بن على (ع) را زیارت کرده باشد.» این فرمایش حضرت امام هادی علیه‌السلام خطاب به یکی از اهالی ری است که بیانگر مقام معنوی زیارت سیدالکریم حضرت عبدالعظیم حسنی است.

حرم حضرت عبدالعظیم حسنی واقع در شهرری، قرن‌هاست که میقات و زیارتگاه شیعیان و دلدادگان خاندان عصمت و طهارت است و شیفتگان زیارت کربلای معلی که به هر دلیلی، توفیق زیارت ضریح شش گوشه سیدالشهدا (ع) را پیدا نمی‌کنند، با رهسپار شدن به شهرری در حرم سیدالکریم حضرت عبدالعظیم حسنی، دل را صفا و جلا می‌دهند.

یک بام و دو هوای کرونایی در شهرری؛ شهربازی باز، حرم تعطیل!

طبق رسم و سنت همیشگی، در‌بهای حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی، در شب‌های جمعه تا هنگامه اذان صبح باز بودند و صحن‌ها و رواق‌های این حرم مطهر از عاشقان و شیفتگان آل‌الله میزبانی می‌کردند و مراسم مذهبی از جمله مناجات و قرائت دعای پرفیض کمیل در این مکان مقدس برگزار می‌شد.

اما در طول ماه‌های اخیر که نگارنده این یادداشت، به حرم سیدالکریم مراجعه کرده است، مانند تعداد دیگری از مردم با درب‌های بسته حرم مواجه شده است.

هرچند اطلاع‌رسانی رسمی در این خصوص صورت نگرفته، اما آنطور که شنیده شده است، متولیان امر، با استناد به دستورشفاهی صادره از سوی ستاد مقابله با کرونا، درب‌های حرم مطهر شاه عبدالعظیم را در شب‌های جمعه - که پیش‌تر تا صبح باز بود- حدود ساعت ۲۳.۳۰ شب می‌بندند و ساعت ۲۴.۰۰ زائران به بیرون از حرم هدایت می‌شوند.

یک بام و دو هوای کرونایی در شهرری؛ شهربازی باز، حرم تعطیل!

چنین اقدامی، این مسئله را به ذهن متبادر می‌سازد که آیا ویروس کرونا قبل از ساعت ۱۲ شب قابلیت انتشار ندارد و بعد از آن مسری می‌شود؟! و آیا نمی‌توان با همان رعایت پروتکل‌ها، حرم چند ساعت دیگر باز باشد و محرومان زیارت سیدالشهدا بتوانند، حداقل از کرامات سیدالکریم بهره‌مند شوند؟

چه بسا، در همین شرایط و با رعایت دستورالعمل‌های همین ستاد مقابله با کرونا، در حرم مطهر رضوی در شهر مقدس مشهد، شاهد چنین اتفاقی نیستیم و با تمهیدات بهداشتی که در نظر گرفته شده است، درب‌های حرم حضرت رضا (ع) به روی زائران در هیچ ساعتی از شبانه روز مسدود نمی‌شود و زوار با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، به زیارت شمس‌الشموس می‌پردازند.

اما نکته قابل تامل و متناقض، آنکه در مجاورت حرم عبدالعظیم حسنی - که درب‌های آن در شب‌های جمعه در ساعت ۱۲ شب بسته می‌شود- یک شهربازی قرار دارد که بنا به اعلام شاهدان عینی، تا ۳ الی ۴ بامداد، باز است و به مشتریانش سرویس می‌دهد.

یک بام و دو هوای کرونایی در شهرری؛ شهربازی باز، حرم تعطیل!

اگر ملاک رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و ضدکرونایی است چرا یک بام و دو هوا حاکم است و درب‌های حرم مطهر در شب‌های پرفضیلت جمعه در ساعت ۱۲ شب بسته می‌شود! و در مقابل، شهربازی تفریحی مجاور حرم تا بامداد باز است؟!

اینکه چرا در شرایط بسته بودن راه کربلا، در شب زیارتی امام حسین (ع)، عشاق و شیفتگان اهل‌بیت علیهم‌السلام از زیارت سیدالکریم که همتراز زیارت مضجع مطهر سیدالشهد است، محروم می‌شوند، اما یک مکان تفریحی به راحتی، فعالیت خود را ادامه می‌دهد، سوالی است که مسئولان شهر ری از فرمانداری، تا ستاد مقابله با کرونا و تولیت محترم آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) باید پاسخگوی آن باشند.

منبع: میزان

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها