تراژدی پرتکرار مهاجرت، سایه به سایه در تعقیب بایدن

محمد سجاد کاشانی/ فعال رسانه ای

تراژدی پرتکرار مهاجرت، سایه به سایه در تعقیب بایدن

ایالات متحده آمریکا، همواره باغ سبزی برای جوانان و افراد واجد شرایطی بوده است که رویای دسترسی به امکانات بیشتر برای تحقق آسان تر ایده‌های خود را در می‌پروراندند، البته که امروزه باتوجه به گسترش مسئله مهاجرت و بروز شدن لحظه‌ای علوم و فنون، کشورها در مسئله رقابت برای جذب نوابغ و نیروی کارآمد سایه به سایه یکدیگر برای فراهم آوردن فضای مهاجرت چنین افرادی در تعقیب یکدیگر اند، اما ایالات متحده آمریکا به علل مختلفی از جمله سرعت شروع کردن چنین سبک رقابتی، همواره سرآمد کشورهای مهاجرت پذیر بوده است.

لذا باتوجه به اینکه ایالات متحده، آغازگر جهانی شدن و منقلب نمودن جامعه بین‌الملل بوده است و در عرصه مهاجرت از دیرباز کوشش به عمل‌آورده، عنصر مهاجرت به کلیدی ترین مسئله سیاست ورزی به سبک لیبرال مبدل شده، تا جایی که همواره سرنوشت روسای جمهور را تعقیب می‌کرده، تاجایی که مشخص کننده میراث برجای مانده از پرزیدنت‌ها بوده است.

به عنوان مثال، در این زمینه سیاست‌های متفاوت پرزیدنت اوباما و ترامپ را می توان نام برد که خوش نامی مهاجرت‌ها برای اوباما و بدنامی آن برای ترامپ به ارث رسید و اکنون سایه به سایه در تعقیب بایدن است.

روز جمعه، مقامات به صورت جدی خطاب به بایدن، که دوره سختی را ریاست می‌کند، آمارهایی را شرح دادند که می‌تواند میراث به جا مانده از بایدن را درخصوص مهاجرت به ترتیب متفاوتی شکل دهد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در روز جمعه توسط گمرک و حفاظت مرزها، مقامات مرزی ماه گذشته تقریباً 6000 بار در روز با تعداد 188،829 نفر، که بیشترین تعداد ماهانه در تاریخ معاصر است، با مهاجران روبرو شده اند.

این موج در اوج گرمترین ماههای تابستان اتفاق می افتد، زمانی که جریان افرادی که به دنبال ورود به ایالات متحده هستند معمولاً کاهش می یابد، حال بیایید متصور شویم که آب و هوای قاره آمریکا رو به مطبوع شدن گذارد، آنجاست که احتمالا بایدن با مشکلات جدی درخصوص مهاجرت بی‌رویه مواجه خواهد شد.

هرچقدر که منتخب دموکرات ایالات متحده بخواهد مهربانانه، همچون اوباما با بحث مهاجرت رفتار کند، با توجه به فشارهای بی سابقه آمار و اعداد، برای رسیدن به آنچه از مهاجرت می‌خواهد باید به غربالگری روی‌آورد تا روند مفیدی را تجربه کند، در غیر این صورت بحران‌های بی سابقه‌ای درخصوص افزایش جمعیت غیربومی، دولت او را تهدید می‌کند.

یکی از علل این تهدید نیز، گردش قدرت از ترامپی که در مرزها قفس‌های آهنین و قوانین پولادینش در انتظار مهاجران بود، به سوی دموکرات‌هایی که خاطره خوش مهمان نوازی اوباما را همراه داشتند بوده است.

بایدن، از سویی روز جمعه توسط دادگاه مورد فشار قرار گرفت تا هرچه سریعتر نسبت به قوانین حمایت از جوانان برای مهاجرت به آمریکا، نمایش باغ سبزی از آمریکا برای مهاجرانی که به (رویاپردازان) مشهورند و دیگر کنترل و سامان دادن به آمارهای مذکور، اقدامات کنترل گرایانه‌ای انجام دهد و نسبت به افزایش مهاجران رویه سخت گیرانه خود را نمایان کند.

از سوی دیگر نیز مدتهاست که کنشگران عرصه مهاجرت‌پذیری به همراه گروه‌های فشار در اختیار خود دولت جدید را تحت هرگونه فشاری برای حمایت تمام و کمال از مسئله مهاجرت گذاشته‌اند.

روی هم رفته، تحولات روز جمعه بیانگر انتخاب های دشوار و غالباً سیاسی که آقای بایدن درمورد مهاجرت روبرو است، موضوعی که می تواند میراث وی را شکل دهد و به تعریف مرکز اخلاقی ریاست جمهوری او کمک کند. بخصوص اینکه در هفته های اخیر، دموکرات‌ها فشار خود را بر بایدن برای پایان دادن به قانون بهداشت عمومی دوران ترامپ، که حقوق پناهندگی را به نام محافظت از آمریکایی ها در برابر ویروس کرونا متوقف می کند، افزایش داده و آن را یک دوره همه گیری غیرانسانی و غیرضروری خوانده اند.

هرچه پیش‌تر می‌رویم متوجه می‌شویم که بایدن کاملا متفائت از پیشینیان عمل خواهد کرد، چراکه فرصت‌ها برای تغییر چهره آمریکا از مهاجرت‌پذیری به کشوری سخت گیر در این عرصه آماده شده اند، بعنئان مثال تاکنون، قانون بهداشت عمومی - که سال گذشته توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها با استفاده از آنچه تحت عنوان عنوان 42 شناخته می شود، وضع شده است - به دولت آقای بایدن وقت بیشتری داده است تا آماده شود تا با تعداد بیشتری از مهاجران در آینده مقابله کند.

لذا در این مورد، فعالان عرصه مهاجرت از قبیل رسانه‌ها و گروه‌های حامی مهاجران، گزارش می‌دهند افزایش موج مهاجرت در مرزها به این معنی است که دولت هر ماه به طور ناعادلانه حق پناهندگی ده ها هزار مهاجر را رد می کند. از بیش از 1.3 میلیون بار که مقامات مرزی از ماه مارس سال 2020 با مهاجران روبرو شده اند، همچنین مقامات بیش از 973000 بار از قانون بهداشت عمومی استفاده کرده اند تا فرصت درخواست پناهندگی را از آنها بگیرند، و این موارد را بیشتر در مورد کودکان و برخی خانواده ها ایجاد می کنند.

فرجام آنکه:

بایدن، اکنون دو راه دارد، می‌تواند با لغو این بهانه‌ها به حمایت از مرزهای شلوغ و بحران‌هایی که ممکن است پیش‌آید بپردازد و در ادامه منتقدان حزب خود را راضی کند، و یا می‌تواند رویه‌ای کنترل‌گرانه را پیش‌گیرد و سخت تر از آنچه اکنون هست به غربالگری مهاجران بپردازد و انبوهی از آنان که تصور می‌برد بار هزینه‌ای شدیدی برای آمریکا دارند را مستقیما به خانه‌شان بفرستد و تعداد اندکی از رویاپردازان کارآمد را جذب کند.

در این صورت او متهم خواهد شد که به سیاست "گرفتن و رها کردن" بوسیله قانون بهداشت عمومی ترامپ به بهانه شیوع بیماری همه گیر ادامه داده است.

لذا باید منتظر بمانیم تا ببینیم فشار کدام دو گروه بیشتر بر سیاست‌های متفاوت آفای پرزیدنت موثر خواهد بود.

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها