علوفه مورد نیاز گونه‌ های جانوری استان همدان تامین شده است

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: با توجه به خشکسالی و کاهش آب و علوفه، محیط زیست تدابیر لازم را برای پیشگیری از تشنگی و گرسنگی حیوانات اندیشیده است.

علوفه مورد نیاز گونه‌ های جانوری استان همدان تامین شده است

مهدی صفی خانی بیان کرد: همه ساله محیط‌بانان از اواخر اردیبهشت ماه اقدام به رصد وضعیت دبی آب رودخانه ها و چشمه ها کرده و در صورت کاهش دبی آب یا خشک شدن چشمه ها موضوع را به مسئولان بالادستی گزارش می کنند.

وی اضافه کرد: با وجود خشکسالی و کاهش آب های زیرزمینی اما وضعیت آب در مناطق تحت مدیریت محیط زیست نرمال بوده و نیازی برای انتقال آب با تانکر به آبشخورها نیست هر چند هم اینک وارد شرایط اضطرار نشدیم اما نگران وضعیت آب در مناطق تحت مدیریت محیط زیست طی ماه های پیش رو هستیم.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان بیان کرد: خشکسالی و کاهش بارندگی در کاهش پوشش گیاهی تاثیر بسزایی داشته است از طرف دیگر اندک علوفه موجود نیز مورد استفاده دامداران، کشاورزان و عشایر برای چرای دام شد.

صفی خانی با بیان اینکه سال نگران کننده ای از نظر پوشش گیاهی داریم اضافه کرد: همه ساله اداره کل حفاظت محیط زیست اقدام به خرید و ذخیره علوفه به میزان مورد نیاز و استفاده از آن در فصل زمستان با توجه به پوشیده شدن سطح زمین از برف و نایاب شدن علوفه می کند.

وی اظهار داشت: سه فاکتور اصلی برای گونه های جانوری ساکن در یک منطقه وجود امنیت، آب و غذا است و در صورت نبود یا کاهش یکی از این مولفه ها گونه های جانوری مجبور به مهاجرت یا وفق دادن خود با این شرایط سخت و دشوار می شوند.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان ادامه داد: مهاجرت گونه های جانوری سبب بر هم خوردن چرخه و ذخیره غذایی در یک منطقه شده و گاهی مواقع تداوم این وضعیت، کاهش، حذف و مرگ و میر برخی از گونه های حیات وحش را به همراه دارد.

صفی خانی افزود: تنوع و تراکم گونه های جانوری در مناطق تحت مدیریت محیط زیست زیاد است و در صورت بروز تنش آبی و مشکل علوفه با بهره گیری از منابع غیرطبیعی آب و غذای مورد نیاز وحوش و پرندگان تامین می شود.

استان همدان دارای ۶ منطقه حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است و وسعت مناطق زیر پوشش محیط زیست به ۶۲ هزار هکتار می رسد.

تاکنون ۴۰ گونه پستاندار، ۱۸۱ گونه پرنده، ۴۳ گونه خزنده، ۳۸ گونه انواع ماهی ها و چهارگونه دو زیست در استان همدان شناسایی شده است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها