دستکاری لانه حیوانات در تابستان ممنوع

معاون زیست طبیعی اداره محیط زیست استان همدان دستکاری لانه حیوانات و توله‌های آنها را یکی از عوامل مهم حمله آنها برشمرد.

دستکاری لانه حیوانات در تابستان ممنوع

مهدی صفی خانی اظهار کرد: حیوانات درنده و وحوش به علت حس اضطراب و ترس از حمله به توله‌هایشان، به سمت انسان حمله‌ور می‌شوند.

وی افزود: فصل تابستان فصل آموزش و یادگیری توله‌ها برای ایجاد استقلال است که دستکاری حیوانات در این فصل موجب اضطراب حیوان شده و ممکن است به انسان حمله‌ور شوند.

وی با اشاره به حمله یک قلاده گرگ به اهالی روستای نامیله در ملایر گفت: خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده، این گرگ هار نیست و توسط اهالی روستا مورد آزار قرار گرفته بود.

معاون زیست طبیعی محیط زیست خاطرنشان کرد: خوشبختانه با آگاه‌سازی مردم این منطقه نسبت به عدم دستکاری توله‌های این حیوان و عدم رهاسازی زباله‌ها و پسماندها در جلوی درب باغات و منازل، دیگر موردی از حمله گرگ گزارش نشد.

صفی خانی خاطرنشان کرد: رها کردن زباله‌ها و پسماند در اطراف روستا کار درستی نبوده و علاوه بر ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی موجب جلب توجه حیوانات و وحوش از جمله گرگ می‌شود که این موضوع باید بیش از پیش مورد توجه روستاییان و باغداران در سطح استان همدان باشد.

معاون محیط زیست همدان با بیان اینکه برخی افراد به صورت دلسوزانه اقدام به دستکاری لانه، جوجه‌ها و توله‌های حیوانات می‌کنند، تأکید کرد: این امر در طبیعت دلسوزی محسوب نمی‌شود، بنابراین بهتر است شهروندان از ایجاد هرگونه تغییر در لانه حیوانات و دستکاری جوجه‌ها و توله‌های حیوانات خودداری کنند.

صفی خانی با بیان اینکه گرگ‌ها حیواناتی باهوش و وحشی هستند، تصریح کرد: این حیوانات قصد آزار رساندن به انسان را ندارند اما در صورت احساس خطر برای دفاع از خود به انسان حمله می‌کنند.

وی ادامه داد: برخی شهروندان اقدام به گرفتن گرگ کرده تا بتوانند از هیبرید این حیوان با سگ، گرگاس حاصل کنند در حالیکه این امر غیر قانونی بوده و در صورت وجود هرگونه پرورش گرگاس در منازل و باغات برخورد قانونی می‌شود.

صفی خانی تاکید کرد: شهروندان در صورت مشاهده هر گونه تخلف زیست محیطی می‌توانند با شماره ۱۵۴۰ تماس گرفته و موضوع را به محیط زیست اطلاع رسانی کنند.

وی گفت: هیبرید گرگ و سگ و در نهایت تولد گرگاس، حیوانی درنده‌تر و وحشی از گرگ حاصل به وجود می‌آید که این کار خلاف قانون بوده و در صورت مشاهده چنین مواردی برخورد سنگین خواهد شد.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها