منابع آب زیرزمینی کردستان ۳۶ میلیون مترمکعب اُفت پیدا کرد

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: کاهش بارندگی‌های استان در سال آبی جاری، باعث افت منابع آب زیرزمینی به حجم ۳۶ میلیون مترمکعب شده است.

منابع آب زیرزمینی کردستان ۳۶ میلیون مترمکعب اُفت پیدا کرد

عرفان مومن‌پور اظهار داشت: بیشترین میزان افت منابع آب زیرزمینی در سال آبی جاری به ترتیب مربوط به دشت قزلچه(بیجار) ۳۸۰ سانتیمتر، مریوان ۳۲۰ سانتیمتر و دشت چاردولی(قروه) با ۱۳۰ سانتیمتر بوده است.

وی با بیان اینکه امسال ۱۳۰ حلقه چاه آب غیرمجاز با حجم تقریبی ۳.۳ میلیون مترمکعب در استان مسدود شده است، افزود: سال گذشته در مجموع ۴۰۰ حلقه چاه آب غیرمجاز در مناطق مختلف استان کردستان مسدود و پر شده بود که نقش مهمی در حفظ و احیای منابع آب زیرزمینی دارد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان به کاهش بارش‌ها در سال آبی جاری در استان و سیاست‌های شرکت آب منطقه‌ای در خصوص واگذاری مجوز حفر چاه به بهره‌برداران اشاره کرد و گفت: در کوتاه مدت بخش زیادی از تصمیمات به نسبت وضعیت منابع آب تغییر و متناسب با وضعیت موجود سیاست های درخوری در پیش گرفته خواهد شد و امسال هم به نسبت شرایط بسیار متفاوت و نادر در طول ۵۰ سال اخیر، رفتارهای انقباضی در مواجه با شرایط و درخواست های حوزه آب در بخش های مختلف بروز خواهد کرد.

مومن‌پور اضافه کرد: در مناطق شرق استان و دشت های ممنوعه (قروه، دهگلان و چاردولی بیجار) مجوزی در بخش کشاورزی برای توسعه بهره برداری صادر نخواهد شد و فقط به مشترکین فعلی خدمات ارائه می‌شود.

استان کردستان دارای ۱۸ محدوده مطالعاتی(۹ محدوده آن اصلی و ۹ محدوده مشترک) و متوسط بارندگی سالانه ۴۵۵ میلی‌متر است. تعداد دشت‌های کردستان ۹ مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ دشت دیگر در جنوب استان واقع شده و دشت‌های قروه و دهگلان و چاردولی در شرق استان، جزو دشت‌های ممنوعه است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها