یک فوق تخصص عفونی اطفال و رییس بخش عفونی بیمارستان کودکان مفید:

قدرت ۱.۶ برابری سرایت کرونای دلتا/ بیمارستان‌ های اطفال هم پُر شد

یک فوق تخصص عفونی اطفال با اشاره به وضعیت ابتلای کودکان به گونه هندی کرونا یا همان کرونای دلتا که این روزها در کشور شیوع پیدا کرده است، گفت: کودکان بیشتر ممکن است به ویروس کرونای دلتا مبتلا شوند.

قدرت ۱.۶ برابری سرایت کرونای دلتا/ بیمارستان‌ های اطفال هم پُر شد

دکتر عبدالله کریمی درباره وضعیت ابتلای کودکان به کرونای دلتا یا همان واریانت هندی ویروس کرونا، گفت: کرونای دلتا نسبت به ویروس اصلی و همچنین ویروس آلفا (واریانت انگلیسی ویروس کرونا) چند ویژگی دارد؛ یکی از ویژگی‌هایش این است که سرعت انتقال آن بسیار بیشتر بوده و قدرت سرایتش ۶۰ درصد نسبت به ویروس آلفا بالاتر است.

وی افزود: در عین حال باید توجه کرد که در واریانت انگلیسی کرونا یا ویروس آلفا، یک نفر می‌توانست بین دو تا چهار نفر را مبتلا کند، اما در ویروس دلتا یک نفر مبتلا می‌تواند هشت نفر دیگر را هم مبتلا کند.

کریمی با بیان اینکه کودکان نیز می‌توانند با ویروس دلتا درگیر شوند و ابتلا به این ویروس در کودکان هم ممکن است که اتفاق افتد، گفت: کودکان بیشتر ممکن است به ویروس کرونای دلتا مبتلا شوند و به تبع آن در زنجیره انتقال هم قرار گرفته و به راحتی می‌توانند بیماری را به دیگران هم منتقل کنند. بنابراین هم سرعت انتقال ویروس کرونا، هم شدت آن و هم تعداد افرادی که درگیر می‌کند، در گونه دلتا بیشتر است.

علائم کرونای دلتا در کودکان

یک فوق تخصص عفونی اطفال و رییس بخش عفونی بیمارستان کودکان مفید با بیان اینکه در ویروس دلتا دو یا بیشتر جهش اتفاق افتاده است، درباره علائم کرونای دلتا در کودکان اظهار کرد: به طور کلی علائم ویروس کرونا شبیه به هم است، اما علائمی مانند حالت سرماخوردگی، گلودرد، اسهال، استفراغ، بدن درد و سردرد ممکن است در کودکان مبتلا به کرونای دلتا دیده شود. البته سرفه کمتر دیده شده است. با این حال اگر علائم شدت پیدا کند، می‌تواند ارگان‌های دیگر را هم درگیر کند و حتی مسائل ریوی ایجاد کند و عوارض التهابی را بروز دهد.

میزان مرگ و میر کرونا در کودکان کم است، اما...

کریمی با بیان اینکه کرونا می‌تواند در کودکان هم منجر به بیماری شدید و حتی مرگ و میر شود، گفت: در یکسال و نیم گذشته از زمان آغاز پاندمی کرونا ۷۷ مرگ در کودکان ناشی از کرونا در بیمارستان مفید داشتیم که البته ۹۲ درصد آنها یک بیماری زمینه‌ای داشتند، اما هشت درصدشان بیماری زمینه‌ای نداشته‌اند.

وی تاکید کرد: البته باید توجه کرد که میزان مرگ و میر کرونا در کودکان کم است، اما مساله مهم این است که کودکان در زنجیره انتقال قرار می‌گیرند. در حال حاضر اگر وضعیت را نسبت به مشابه سال ۱۳۹۹ در نظر بگیرید، اکنون بیمارستان‌های اطفال ما تعداد موارد بستری بیشتر شده است. بنابراین در حال حاضر بخش‌های اطفال‌مان پر است و کمبود بخش هم داریم. در حالی که در سال قبل چنین موضوعی درباره بیمارستان‌های کودکان مطرح نمی‌کردیم.

واکسیناسیون را سرعت بخشید

کریمی در پایان تاکید کرد: ما از مسئولان می‌خواهیم که هر چه زودتر واکسن آورده و واکسیناسیون را سرعت بخشند. مسئولان کشوری از وزارت بهداشت، دولت، مجلس و ... باید برای مردم ارزش قائل شده و واکسیناسیون را سرعت بخشند. در غیر این صورت این پاندمی تا مدت ها ادامه خواهد داشت.

وی درباره وضعیت تزریق واکسن به کودکان در جهان نیز گفت: در حال حاضر فایزر تزریقش تا ۱۲ سال هم رسیده و به تدریج به سنین پایین تر هم می آورند، اما در سایر واکسن‌ها فعلا تزریق در سنین بالای ۱۸ سال است.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • براوو
    0

    خداوکیلی چرا اینقدر وحشت تو جامعه اشاعه میدین؟؟مطمعنا هدفی دارین و اونم سرگرم کردن و ترسوندن مردم بیچاره ست،بابا ایهاالناس همه ما مردم میدونیم که بللللله کرونا وجود داره و یه بیماریه ویروسیه وباید نکات بهداشتی رو رعایت کنیم ولی شک ندارم این الفاظ کرونای آفریقایی و هندی و بنگلادشی فقط برای رعب و وحشت درجامعه ست ،و جای شکی هم نیست که تا الان همه ماها یکی ۲بار به کرونا ویروس مبتلا شده ایم صد درصد،چون تجربه ما به ما میگه که مثلاً زمانی که یک بیماری فصلی مانند آنفولانزا میومد همه تقریبا مبتلا میشدن حالا کرونا رو که دیگه میگن قدرت سرایتش چند برابرهست،پس علکی دلهره ب خودتون راه ندید،مطمعن باشید اگر کرونا قدرت داشت بلایی سرتون بیاره تا الان آورده بود،همینه که هست،رو یه عده تاثیرش رو گذاشت و راهی بیمارستان و قبرستانشون کرد و رو بقیه جامعه هم تاثیر خیییلی کوچکی گذاشت مثلا در حد یک سردرد یا آب ریزش بینی ساده و عده ای هم بدون کوچکترین علامتی...

  • محمدی
    0

    اون وقت می خوان بدون واکسن زدن بچه ها مدرسه ها رو باز کنن .

  • محسن
    0

    نه عزیزم رعب و وحشت چیه

  • قلندر واقعی
    0

    نعره کن ای سرزمین طالبانی نعره کن نعره کن ای خاک خسته خاک گلگون نعره کن شب اینجا شب شرمندگی پدران شب زاری شب دلمردگی مادران این همه رهزن این همه گرگ این همه ضربه نعره هایت کو خاک گلگون .خاک دلمردگی و قحطی و آفت زدگی وطن تعزیه در مرگ و مصیبت زدگی ....

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها