۶ چهره ویژه دربی ۹۶ را بشناسید

۶ نفر در دربی انگیزه‌های مضاعف دارند و مسابقه پنجشنبه برای آنها شرایط ویژه‎ تری خواهد داشت.

۶ چهره ویژه دربی ۹۶ را بشناسید

عصر پنجشنبه در حالی داربی شماره ۹۶ تهران در چارچوب مسابقه یک‌چهارم نهایی جام حذفی برگزار می‌شود که حساسیت‌های این مسابقه برای همه آشکار است. داربی در شرایط عادی هم کلی استرس و فشار و اهمیت دارد، حالا چه برسد به شهرآورد حذفی که حتما باید برنده داشته باشد و تازه در پی این همه جنگ و دعوای کلامی برگزار خواهد شد. با همه اینها اما ۶ نفر در این داربی انگیزه‌های مضاعف دارند و مسابقه پنجشنبه برای آنها شرایط ویژه‎تری خواهد داشت.

حسین حسینی

باورنکردنی بود که دروازه‌بان مازاد ابتدای فصل استقلال بتواند دوباره خودش را به ترکیب اصلی تحمیل کند اما حسین حسینی این کار را کرد. رکوردشکن کلین‌شیت در تاریخ لیگ برتر، پارسال فصل بسیار بدی را پشت سر گذاشت و واقعا امیدی برای اوج‌گیری دوباره او، لااقل در استقلال وجود نداشت، اما حسینی با تمرین و تمرکز، رشید مظاهری را نیمکت‌نشین کرد. حسینی که با دریافت تنها یک گل در ۶ بازی اخیر به داربی رسیده، بسیار امیدوار است بالاخره نخستین کلین‌شیتش برابر سرخپوشان را تجربه کند. او تا به حال حضور در ۴ شهرآورد را تجربه کرده و هرگز نتوانسته دروازه‌اش را بسته نگه‌ دارد. حسینی در این ۴ مسابقه ۶ گل دریافت کرده است.

شیخ دیاباته

آقای گل لیگ نوزدهم، شاید در لیگ بیستم در حال گذراندن بدترین فصل فوتبالی‌اش باشد. به جرأت می‌توان گفت تا الان عملکرد شیخ‌ دیاباته طوری بوده که بود و نبود او فرقی برای استقلال نمی‌کرده است. بعید است با شرایط فعلی شیخ فصل آینده جایی در استقلال داشته باشد. بنابراین پرونده حضور او در ادامه مسابقات لیگ قهرمانان آسیا بسته شده است. در لیگ هم که استقلال به‌ احتمال ۹۹ درصد سوم می‌شود و دیگر نیازی به شیخ نیست. تنها جایی که شاید او بتواند خودی نشان بدهد و حداقل یک تصویر خوب برای هواداران به جا بگذارد، همین جام حذفی و مخصوصا داربی تهران است. تا به حال هیچ‌یک از بازیکنان خارجی تاریخ استقلال موفق به گشودن دروازه پرسپولیس نشده‌اند و شیخ اگر این طلسم را بشکند، نامش را جاودانه خواهد کرد. بعید است او در ترکیب اصلی باشد اما به‌ عنوان بازیکن ذخیره به‌ احتمال زیاد به میدان خواهد رفت.

آرمان رمضانی

در مورد او نیازی به توضیح نیست. در پرسپولیس آماج انتقادات بود، به استقلال رفت و ۲ گل مهم برای این تیم زد. فرهاد مجیدی به بازی‌اش اعتقاد دارد و مدت زمان قابل توجهی از او استفاده کرده است. در داربی هم احتمالا برای دقایقی شاهد حضور رمضانی در زمین خواهیم بود. او لبالب از عطش انتقام است و البته که فرهاد هم خوب متوجه این مسئله است.

محمدحسین کنعانی‌زادگان

این بی‌گمان آخرین داربی کنعانی‌زادگان در پرسپولیس است. او قراردادش را با الاهلی قطر بسته و در پایان فصل جدا می‌شود. چند سال پیش کنعانی یک دوره حضور ناموفق در استقلال را تجربه کرد و الان همه در جریان مشکلات عمیق او با آبی‌ها هستند. در نتیجه نمایش این بازیکن در مسابقه پنجشنبه به‌ شدت زیر ذره‌بین خواهد بود. کنعانی اگر بلغزد، از سوی هواداران خودی به‌ خاطر حاشیه‌سازی‌های بی‌موردش به‌ شدت شماتت خواهد شد اما اگر روز خوبش باشد زندگی به کامش می‌شود. رویارویی او با مهدی قائدی هم بعد از کلی سابقه کل‌کل در فضای مجازی می‌تواند جالب باشد.

شهریار مغانلو

اگر همان طور که پیش‌بینی می‌شود عیسی آل‌ کثیر به این مسابقه نرسد، عمده بار پرسپولیس در خط حمله روی دوش شهریار مغانلو خواهد بود. این بازیکن خرید خوب و موفقی برای سرخپوشان بوده، اما به اندازه اثرگذاری‌اش گل نزده و دیده نشده است. در خط حمله هم مغانلو بیشتر تحت‌ تأثیر عیسی آل‌ کثیر و شم گلزنی بالای این بازیکن بوده است. با این تفاسیر بازی حذفی با استقلال بهترین فرصت برای خودنمایی مغانلو است. او می‌تواند با گلزنی در این دیدار، هم ارزش‌هایش را بیش از پیش نشان بدهد، هم بین هواداران محبوب‌تر شود و هم باشگاه را برای خرید قطعی‌اش از سانتاکلارا متقاعد کند. همان طور که می‌دانید قرارداد قرضی شهریار در پایان فصل خاتمه می‌یابد و ممکن است پرسپولیس مثل پرونده محمد نادری برای ادامه حضور مغانلو جدیت کافی را به خرج ندهد. درخشش در داربی اما ارزش این بازیکن را آشکار خواهد کرد.

مهدی عبدی

در پرسپولیس از او به‌ عنوان مرد بازی‌های بزرگ یاد می‌شود. گلزن نیمه‌نهایی و فینال آسیا تا به حال ۲ گل هم در داربی‌ها به ثمر رسانده و اصلا معرفی‌اش به فوتبال در اثر گل اولی بود که در مسابقه رفت لیگ نوزدهم به حسین حسینی زد. او که مخصوصا در داربی رفت لیگ امسال نمایش بسیار درخشانی داشت، امیدوار است در صورت حضور در زمین یک برگ درخشان دیگر به کارنامه‌اش اضافه کند.

۶ چهره ویژه دربی ۹۶ را بشناسید

آخرین فرصت برای خارجیِ خاص

روزنامه شرق هم در گزارشی نوشت: داربی نودوششم پایتخت در شرایطی قرار است روز پنجشنبه برگزار شود که حساسیت آن بیش از سایر داربی‌هاست که این اواخر برگزار شده است. اولین دلیل برای متمایزبودنش این است که در جام حذفی برگزار می‌شود و حتما باید برنده داشته باشد. این به آن معنی است که حتی اگر دو تیم هم محافظه‌کاری به خرج بدهند، بالاخره یک جا برای رسیدن به پیروزی باید شهامت خرج کنند. از طرف دیگر حواشی هم روی این بازی تأثیر زیادی گذاشته و خودبه‌خود به حساسیت‌ها دامن زده است. فارغ از این دو مورد می‌توان به انگیزه‌های شخصی در این بازی اشاره کرد که باز هم به جذابیتش اضافه می‌کند. انگیزه‌های شخصی را باید نزد مربیان دو تیم جست که هر کدام دلیل قاطعی برای بردن این داربی دارند؛ آخرین داربی برگزارشده را پرسپولیس با گل عیسی آل‌ کثیر برده است. آن بازی در لیگ برگزار شد و به دورکردن استقلال از رسیدن به عنوان قهرمانی دامن زد. حالا فرهاد مجیدی و تیمش فرصت دارند خیلی زود آن شکست را جبران کنند. از طرفی یحیی گل‌محمدی هم برای بردن استقلال انگیزه ویژه‌ای دارد؛ تیم او فصل پیش در همین رقابت‌های جام حذفی برابر استقلال در ضربات پنالتی شکست خورد و از گردونه بازی‌ها کنار رفت. جبران آن شکست در جام حذفی به این معنی است که پرسپولیسی‌ها همچنان می‌توانند امیدوار به کسب سه‌گانه در رقابت‌های این فصل باشند.

حال فارغ از دغدغه‌های موجود به نظر می‌رسد این داربی برای یک بازیکن خاص‌تر از بقیه باشد: شیخ دیاباته. شاید در معادلات امروزی، با توجه به مصدومیت و دوری از شرایط مسابقه، شیخ دیاباته خیلی خاص محسوب نشود اما واقعیت این است که احتمالا این داربی آخرین فرصت برای بازیکن خارجی خاص استقلال است تا با خاطره‌ای خوش با هواداران استقلال و احتمالا فوتبال ایران وداع کند!

شیخ دیاباته فصل گذشته به‌ همراه آندره‌آ استراماچونی ایتالیایی به ایران آمد و فصل درخشانی را سپری کرد. او در همان فصل نخستِ حضورش در استقلال موفق شد کولاک به پا کند و با زدن گل‌های حساس، نهایتا عنوان آقای گلی را به خودش اختصاص دهد. شیخ ۱۵ گل در لیگ زد و کفش طلایی را که مشخص نشد چرا هنوز به دستش نرسیده، برد. گل‌زنی‌های او برای استقلال البته در سایر لیگ‌ها هم ادامه داشت و نهایتا بعد از ۲۹ بازی در یک فصل، توانست ۱۹ بار برای استقلال گل‌زنی کند. درخشش او در خط حمله استقلال با توجه به قد و هیکل درشتش نوید این را می‌داد که خط حمله استقلالی‌ها دیگر بی‌نقص است. علاوه بر شیخ، مهدی قایدی هم روزهای متفاوتی را تجربه کرد تا دست‌ کم در یک مقطع هرچند کوتاه، عروسی به کوچه استقلالی‌ها هم برسد. شیخ اگرچه فصل پیش آقای گل شد ولی چندین بازی را هم به‌ دلیل مصدومیت از دست داد و نتوانست به‌ طور کامل در اختیار تیمش باشد. با وجود این او با همان مصدومیت‌های نصفه و نیمه هم گره خط حمله استقلال را باز می‌کرد و خیال هواداران را راحت.

محوشدن شیخ

شیخ دیاباته برای دومین فصل در استقلال ماندنی شده تا هواداران را خوشحال کند اما این بار بر خلاف فصل گذشته توفیقی نداشته و تعداد روزهایی که به‌ دلیل مصدومیت بازی‌های استقلال را از دست داده، به‌مراتب بیشتر از تعداد گل‌هایی است که برای تیم استقلال زده است. شرایط برای او به‌ گونه‌ای رقم خورد که در نیم‌فصل نخست زیر ۳۰۰ دقیقه در ترکیب قرار گرفت و در نیم‌فصل دوم هم این روند تغییر چندان چشمگیری به خود ندیده است. او این روزها تازه از کمند مصدومیت رها شده و بعد از رفت و برگشت به فرانسه، آمده تا هفته‌های آخر لیگ را در کنار استقلال سپری کند. شرایط برای آقای گل فصل پیش به‌ گونه‌ای پیش رفته که در این فصل بعد از ۱۱ بازی فقط موفق شده دو بار گل‌زنی کند که آن‌ دو گل را هم در یک دیدار، یکجا به تراکتور زده است.

شیخ پیش از دیدار داربی هم در آخرین دیداری که استقلال داشته ثانیه‌های پایانی وارد زمین شده تا بدنش برای دیدار حساس روز پنجشنبه ارزیابی شود. البته بدون ارزیابی زیاد هم می‌توان به این نتیجه رسید که دیاباته شانس زیادی برای بازی‌کردن به‌ عنوان بازیکن فیکس ندارد و احتمالا باید منتظر تصمیم فرهاد مجیدی باشد تا شاید در نیمه دوم وارد زمین شود.

شیخ، مهاجم خاص استقلال

در این که شیخ بازیکن متفاوتی در ترکیب استقلال است، تردیدی نیست. او بازیکنی باشخصیت و دوست‌داشتنی است که حتی پرسپولیسی‌ها هم به او علاقه‌مند هستند. خودش می‌گوید من نه آفریقایی - فرانسوی بلکه بچه اکباتان هستم و ایرانی! شیخ دیاباته در رسانه‌های فرانسوی هم از خوبی‌های مردم ایران گفته و به‌نوعی نقش سفیر فرهنگی را ایفا کرده است. این خصوصیات خاص، به پتانسیل خاص و بالای فنی او اضافه شده است و همه در متمایزبودن دیاباته به‌ عنوان یک مهاجم اتفاق نظر دارند. او البته بر خلاف بسیاری از استقلالی‌ها که قهرمانی‌های پرسپولیس را به عوامل بیرونی ربط می‌دهند، در یک برنامه تلویزیونی از پرسپولیس تعریف کرد و قهرمانی را حق این تیم دانست؛ رفتاری که حتی باعث شد بسیاری از پرسپولیسی‌ها از او تشکر کنند. با این‌ حال هنوز نکته‌ای که داربی را برای شیخ دیاباته خاص و شیخ دیاباته را برای این بازی خاص‌تر جلوه می‌دهد، مانده است: او هنوز موفق به گل‌زنی به پرسپولیس نشده است!

شیخ دیاباته با وجود گل‌های زیادی که در لیگ ایران زده هنوز نتوانسته دروازه پرسپولیس را باز کند. او تا به‌ حال سه بار مقابل تیم رقیب در داربی بازی کرده ولی هر بار ناکام بوده است. خود این مورد می‌تواند به حساسیت‌های کار اضافه کند. در واقع خاص‌بودن این بازی برای دیاباته از آن جهت است که تا به‌ حال نه‌تنها شیخ بلکه هیچ بازیکن خارجی استقلال نتوانسته در داربی موفق به گل‌زنی شود! بر خلاف خارجی‌های پرسپولیس از جمله بنگستون، ترائوره، ایمون زاید و بشار رسن، هیچ خارجی‌ای در استقلال موفق به گلزنی برابر پرسپولیس نشده است. حال اگر دیاباته این طلسم را بشکند چه می‌شود؟ پرواضح است که او حضورش را در استقلال تاریخی‌تر می‌کند. با این‌ حال از آنجا که شایعه شده این آخرین فصل حضور دیاباته در استقلال است، پس می‌تواند از این داربی به‌عنوان خاص‌ترین بازی‌اش در استقلال استفاده کند و با ثبت یک رکورد در زمین و شاید نشاندن لبخندی روی لب هواداران استقلال، این باشگاه و احتمالا فوتبال ایران را ترک کند.

منبع: همشهری . شرق

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • رمضانی
    0

    چهره اصلی فغانی داور پرسپولیسی است کسی که بارها وبارها در مصاحبه هایش بردلبستگی به پرسپولیس از بچگی تاکید کرده حالا چگونه قضاوتی بیطرفانه خواهد داشت باید از تصمیم گیران کمیته داوران پرسید در هر حال پیشاپیش تبریک به لنگیها بابت فتححححح بزرگ دربی

    نظرات شما -
    • محمدعلی
      0

      " در هر حال پیشاپیش تبریک " خوشم میاد برای هر اتفاقی بهونه دارید بس دیگه روتونو کم کنید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها