مدیر آبنگاری و امور جزر و مدی سازمان نقشه‌برداری کشور خبر داد:

کاهش 30 سانتی متری تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال قبل

مدیر آبنگاری و امور جزر و مدی سازمان نقشه‌برداری کشور گفت: تراز آب دریاچه ارومیه در ۳ ماهه اول سال ۱۴۰۰ نسبت به زمان مشابه سال قبل به دلیل کاهش بارندگی در دو سال اخیر به میزان ۳۰ سانتی متر کاهش یافت.

کاهش 30 سانتی متری تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال قبل

علی سلطانپورپایش آب‌های پیرامونی ایران را از وظایف سازمان نقشه‌ برداری دانست و افزود: برای مانیتور کردن تراز آب‌های پیرامونی در دریای خزر، دریای عمان و خلیج فارس شبکه ملی پایش تراز آب راه اندازی شده است و از اطلاعات به دست آمده از این شبکه ملی در مدل سازی تراز آب دریا، مطالعات تغییرات گرمایش زمین، تعیین سطح مبنایی ارتفاعی کشور و تعیین داده‌های دریایی استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: در این مطالعات از داده‌های ماهواره‌های ارتفاع سنجی به عنوان یکی از ظرفیت‌های اطلاعاتی، بهره برداری می‌کنیم؛ چرا که ماهواره‌های ارتفاع سنجی چندین دهه است که در مدار قرار دارند و در دنیا از داده‌های این ماهواره‌ها بیشتر در زمینه برای مطالعات تغییر اقلیم استفاده می‌شود.

سلطانپور افزود: در مناطق دارای پهنه‌های آبی بزرگ مانند دریاچه‌ها و تالاب‌ها که در دید این ماهواره‌ها باشد، داده‌های آنها را برداشت می‌کند که در بررسی‌ها مشاهده کردیم که از ماهواره ارتفاع‌ سنجی "جیسون ۳ " از دریاچه ارومیه و تالاب هورالعظیم داده‌هایی ثبت شده است.

سلطانپور خاطر نشان کرد: بررسی تراز دریاچه ارومیه در طی سه دهه پیش و با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای "جیسون ۳" نشان می‌دهد که تراز این دریاچه در ابتدای دهه ۷۰ شمسی به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است، به گونه‌ای که در سال ۱۳۷۴ تراز دریاچه ارومیه به مقدار ۱۲۷۸.۵ متر رسید و بسیاری از زیرساخت‌های شهری و ساحلی مورد تهدید قرار گرفت.

روزهای تلخ دریاچه ارومیه

مدیر آبنگاری و امور جزر و مدی سازمان نقشه برداری با بیان اینکه از تابستان دو سال گذشته تاکنون، روند کاهشی سطح آب این دریاچه از سرگرفته شده است، ادامه داد: در دنیا آب‌های آزاد بر خلاف دریاچه‌ها، افزایش تراز آب دارند و سالانه دو متر سطح آب آنها افزایش می‌یابد که این به دلیل افزایش گرمایش زمین و ذوب شدن یخ‌های قطبی است و این امر موجب افزایش تراز آب دریاهای آزاد و اقیانوس‌ها شده است.

وی با بیان اینکه افزایش یا کاهش بارندگی بر میزان سطح آب اقیانوس‌ها و دریاهای آزاد تاثیری ندارد، ادامه داد: ولی در دریاچه ها از آنجایی که حوزه بسته‎‌ای هستند، از این رو متاثر از تغییرات اقلیم هستند.

سلطانپور با بیان اینکه وضعیت امروز دریاچه ارومیه نشان می‌دهد که طی سال‌های گذشته برنامه‌های توسعه پایدار را در این حوزه اجرایی نکردیم، خاطر نشان کرد: دنبال کردن توسعه پایدار به معنای جایگزین شدن منابع برداشت شده است، ولی وضعیت کنونی نشان می‌دهد که توسعه پایدار در این منطقه و سایر مناطق مشابه، دنبال نشده است و به منابع موجود در کشور آسیب وارد کردیم به گونه‌ای که منابع طبیعی نتوانسته است خود را با شرایط موجود سازگار کند.

منبع: ایسنا

26

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها