مشمولان قبل از اعزام به خدمت سربازی چه کارهایی باید انجام دهند؟

مشمولان قبل از اعزام به خدمت سربازی باید کارهای مقدماتی را انجام دهند که در این گزارش به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

مشمولان قبل از اعزام به خدمت سربازی چه کارهایی باید انجام دهند؟

مشمولان خدمت سربازی قبل از اعزام باید کارهای مقدماتی را انجام دهند.

مرحله اول: پیش از اعزام به خدمت

گام اول: زمان معرفی مشمولان

۱-دانش آموزان پسری که قبل از ۱۸ سالگی تمام یعنی سنی که از نظر قانون وظیفه عمومی وارد مشمولیت می‌شوند از دبیرستان یا مرکز پیش دانشگاهی محل تحصیل خود فارغ التحصیل، انصراف، ترک تحصیل و یا اخراج شوند حداکثر ۶ ماه مهلت دارند تا وضعیت خدمتی خود را مشخص کنند، در غیر اینصورت وارد غیبت شده و از یک سری تسهیلات مثل معافیت تحصیلی و ... برخوردار نمی‌شوند و همچنین ۹۰ روز اضافه خدمت برای آنان ثبت می‌شود.

۲ - دانش آموزان و دانشجویانی که در ۱۸ سالگی تمام و بعد ازآن از دبیرستان یا دانشگاه محل تحصیل فارغ التحصیل و یا اخراج شده، انصراف داده و یا ترک تحصیل کرده از همان تاریخ حداکثر یکسال مهلت دارند تا وضعیت خدمتی خود را مشخص کنند.

نکته: مهلت معرفی برای افرادی که در خارج از کشور تحصیل می‌کنند همانند مشمولان داخل کشور است.

گام دوم: فرآیند اعزام به خدمت

همان گونه که اشاره شد مردان ایرانی بر اساس قانون خدمت وظیفه عمومی با ورود به سن ۱۸ سالگی تمام می‌بایست با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+۱۰) درخواست رسیدگی به وضعیت خود را ثبت کنند که در این بخش شامل مراحل ذیل است:

۱- اخذ دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی

دریافت شناسه دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+۱۰) و یا سامانه خدمات الکترونیک ناجا به نشانی www.epolice.ir

قیمت دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی: ۸۰۰۰ ریال

۲- ثبت اولیه درخواست اعزام به خدمت توسط کاربر دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+۱۰)

۳- ارجاع به پزشک معاین اولیه توسط کاربر دفاتر (پلیس+۱۰)

۴- تکمیل برگ معاینه اولیه و تایید صحت و سلامت جسمی و روحی توسط پزشک معاین

۵- تزریق واکسن‌های مننژیت و دوگانه:

این برگ توسط دفاتر (پلیس +۱۰) به مشمول داده می‌شود.

هدف از تزریق واکسن‌های مننژیت و دوگانه به سربازان این است که هر سه بیماری به علت واگیردار بودن امکان انتقالشان در محیط‌های شلوغ مانند خوابگاه‌ها و... بیشتر است لذا با واکسیناسیون قابل پیشگیری است.

با برگ مربوط به واکسیناسیون به مراکز بهداشتی درمانی جهت تزریق واکسن مننژیت (التهاب پرده‌های مغز) و دوگانه (دیفتری و کزاز) مراجعه کنید.

نشانی این مراکز را می‌توانید ازطریق دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس +۱۰) به دست آورید و به نزدیکترین مرکز بهداشتی و درمانی محل سکونت خود مراجعه و پس از انجام واکسیناسیون، برگ واکسیناسیون می‌بایست از سوی مسئول مربوط مهر شود. (این تزریق رایگان انجام می‌پذیرد).

۶- علاوه برتکمیل برگ‌های مربوط به معاینه اولیه و واکسیناسیون، برگ مربوط به اطلاعات فردی (برگ شماره یک) را نیز تکمیل و از طریق دفاتر (پلیس+۱۰) برای ثبت درخواست اعزام به خدمت خود اقدام کنید. (درخصوص راهنمایی تکمیل برگ شماره یک از توضیحات دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی استفاده کنید.)

۷- ارائه سوابق تخصصی: مشمولان دارای مدرک لیسانس وبالاتر سوابق تخصصی خود را نیز باید به دفاتر مذکور تحویل دهند تا متناسب با تخصصشان در یگان خدمتی مرتبط بکارگیری شوند.

۸- سربازان دارای خدمت قبلی: سربازانی که به دلیل قبولی در دانشگاه یا علل دیگر قبلا از خدمت ترخیص شده اند، جهت اعزام مجدد به خدمت سربازی می‌بایست به یکی از دفاتر الکترونیک انتظامی (پلیس +۱۰) مراجعه و درخواست اعزام خود را ثبت کنند. (این قبیل مشمولان به مراکز آموزش معرفی شده و سپس مرکز آموزش به دلیل عدم ضرورت گذراندن مجدد دوره آموزش رزم مقدماتی اقدامات لازم را برای به کارگیری در همان نیروی خدمتی قبلی انجام می‌دهد.)

۹- به محض ثبت درخواست اعزام به خدمت دردفاتر (پلیس +۱۰)، پرینت برگ آماده به خدمت با ذکر تاریخ اعزام به خدمت به مشمول ارائه می‌شود.

۱۰- برگ اعلام محل مراجعه به مراکز آموزش نیروهای مسلح: ۱۰ روز قبل از تاریخ اعزام، کد مرکز آموزش نیروهای مسلح که از سوی سازمان وظیفه عمومی تعیین شده است از طریق پیامک به اطلاع مشمول می‌رسد و مشمول می‌تواندبا مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ نسبت به دریافت برگ اعلام محل مراجعه به مراکز آموزش نیروهای مسلح اقدام کنند. (این برگ از طریق پست ارسال نمی‌شود)

نکته: تاریخ، ساعت و محل مراجعه مشمول و همچنین نحوه اعزام وی در این برگ درج شده و مشمول می‌بایست طبق اطلاعات درج شده درآن اقدام کنید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • دهقان
    0

    لعنتی ها چراتکلیف۳میلیون غایب را م.ن .

  • امین
    0

    باید یک جرق درست حسابی بزنند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها