کاوش مریخ نورد چینی‌ ها در مریخ

مرکز برنامه فضایی و اکتشاف ماه سازمان ملی فضایی چین اخیرا اعلام کرد که مریخ نورد آن ها موسوم به

کاوش مریخ نورد چینی‌ ها در مریخ

"ژورونگ" که از انرژی خورشیدی برای کار خود استفاده می‌کند، از دوربین با کیفیت و وضوح بالا و سایر ابزارهای خود برای بررسی خاک و جو مریخ و همچنین جستجوی آب یا یخ در زیر سطح مریخ استفاده می‌کند.

به گفته آنها مدارگرد مأموریت تیان ون -۱ تا روز یکشنبه عملکرد طبیعی در مریخ داشته و در کل تا آن روز ۳۵۳ روز بوده که به طور عادی و طبیعی در مدار کار کرده است. فاصله زمین و مریخ ۳۷۰.۷ میلیون کیلومتر است.

مرکز برنامه فضایی و اکتشاف ماه سازمان ملی فضایی چین در این باره گفت: این مریخ‌نورد ۴۱۰.۰۲۵ متر مسافت را پیموده و عملکردی عادی و طبیعی داشته است.

تیان‌ون-۱ در ماه فوریه ۲۰۲۰ سوار بر موشک لانگ‌مارچ بی۵ به مدار مریخ رسید. این فضاپیما که سطح‌نورد "ژورونگ" به آن متصل بود پس از گذراندن بیش از سه ماه در مدار از مدارگرد جدا شده و سفرش به سمت سطح مریخ را آغاز کرد. پس از ورود به جو مریخ، تیان‌ون-۱ "هفت دقیقه وحشت" که سطح‌نورد ناسا تجربه کرده بود را گذراند. یک سپر حرارتی از این فضاپیما هنگام ورود به جو محافظت کرد و سپس چترهای آن باز شد و مریخ‌نورد بر روی منطقه‌ی Utopia Planitia فرود آمد.

"ژورونگ" اندازه‌ای مشابه یک خودرو کوچک دارد و وزن آن ۵۳۰ پوند(۲۴۰ کیلوگرم) برابر با یک چهارم وزن دو مریخ‌نورد ناسا یعنی "کنجکاوی" و "استقامت" است. این مریخ‌نورد در روز ۲۲ مه(۱ خرداد) کار خود را در مریخ آغاز کرد.

منبع: ایسنا

4167

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها