دردسرهای سایت دفن زباله یاسوج برای دشترومی‌ها تمامی ندارد

زباله‌ های شهر یاسوج و روستاهای اطراف در منطقه زیبای دو پشته دشتروم دفن می‌شود و وعده مسئولان برای کارخانه بازیافت زباله تاکنون به سرانجام نرسیده است.

دردسرهای سایت دفن زباله یاسوج برای دشترومی‌ها تمامی ندارد

دهستان دشتروم در فاصله 15 کیلومتری از شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده‌ که هرگونه کمبود امکانات و خدمات دلیلی جز بی برنامه گی مدیران و مسئولان دولتی نیست.

دشتروم که از قدمت تاریخی برخوردار و دارای پتانسیل بالای کشاورزی است و این روزها در برخی از روستاهای آن ضعف و کمبود برخی زیرساخت‌های اولیه مشهود است.

عیسی فرزامی، دهیار حسین آباد دشتروم اظهار داشت: اغلب روستاهای دهستان دشتروم در عصر تکنولوژی در حالی از نعمت اینترنت محروم هستند که فاصله آنها تا مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد کمتر از 15 کیلومتر است.

وی در ادامه به کمبود آب آشامیدنی در برخی روستاهای دشتروم اشاره کرد و گفت: در برخی از روستاها کمبود آب آشامیدنی به یک معضل تبدیل شده و مردم جهت تأمین آب با مشقت و سختی‌های بسیاری مواجه هستند.

فرزامی از دیگر مطالبات مردم دهستان دشتروم را همکاری بنیاد مسکن با مردم برای تسهیلات مسکن و صدور پروانه عنوان کرد و گفت: هزینه واگذاری زمین از طرف بنیاد مسکن بسیار بالاست و در برخی از موارد با اینکه هزینه دریافت شده‌ اما اقدامات لازم از طرف بنیاد مسکن انجام نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه دهستان دشتروم دارای قریب به 25 هزار جمعیت غیر متمرکز است، افزود: مرکز بهداشت دشتروم با تعداد پرسنل اندک و امکانات محدود در حال ارائه خدمات به مردم بوده که انتظار داریم با توجه به گستردگی جمعیت نسبت به توسعه این مرکز اقدام اقدام شود.

فرزامی با اشاره به ارتقای روستای سپیدار در همسایگی دشتروم به شهر گفت: دهستان دشتروم با ظرفیت‌های بسیار و تعداد جمعیت بالا قابلیت تبدیل شدن به بخش را دارد و این مورد نیز از دیگر خواسته‌های مردم این دهستان است.

اما مهم‌ترین دغدغه مردم در دهستان دشتروم را می‌توان تعیین تکلیف سایت بازیافت زباله دشتروم دانست، مکانی که سال‌ها است محل دفن زباله‌ها شده‌ و این منطقه بکر و زیبا را از یک منطقه عشایری به یک مکان غیر قابل زندگی تبدیل کرده‌ است.

فرزامی نماینده دهیاران روستاهای منطقه دشتروم گفت: مکان بازیافت زباله دشتروم یک منطقه بکر و زیبا بوده که سالیان سال جایگاه زندگی عشایر بوده‌ است، اما امروزه جز دود، گشت زدن سگ‌های ولگرد، نفوذ شیرآبه در سفره‌های زیرزمینی و وضعیت فجیع بهداشتی چیزی نصیب مردم این منطقه نکرده‌ است.

وی از بلاتکلیف بودن احداث کارخانه بازیافت زباله در دوپشته دشتروم ابراز نگرانی کرد و ادامه داد: اگر این کارخانه راه‌اندازی شود باید اولویت استخدام را به نیروهای بومی منطقه دشتروم بدهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اغلب روستاهای دشتروم جاده بین مزارع کشاورزی ندارند و علاوه بر آن نبود یا عدم بهسازی جداول کشاورزی در برخی از روستاهای دشتروم مانع از بهره‌وری کشاورزان این منطقه از ظرفیت کشاورزی منطقه برای امرار معاش شده‌ است‌.

نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی گفت: در استان کهگیلویه و بویراحمد برخی کمبودها به وضوح قابل لمس بوده، نبودها و کمبودهایی که از نیازهایی مثل آب آشامیدنی، برق، جاده ارتباطی، گاز، مدرسه و بهداشت و غیره که از نیازهای اولیه مردم برای زندگی عادی است.

مهدی روشنفکر افزود: بعد از گذشت چهل و دوسال از انقلاب اسلامی در منطقه دشتروم، آن‌هم در نزدیکی شهر یاسوج مرکز استان انتظار داشتیم سطح انتظارات مردم خیلی فراتر از موارد مطرح شده مثل آب و جاده ارتباطی، بهداشت و غیره اما آنچه مشاهده می‌شود نبود و ضعف این موارد است که فقط مختص به دشتروم تنها نیست.

احمدی فرماندار بویراحمد گفت: بررسی مشکلات روستاهای منطقه دشتروم در دستور کار بوده و بدون شک از طریق مسئولان و متولیان امر در دستگاه‌های مختلف اجرایی تا حصول نتیجه پیگیری می‌شود.

دفن زباله‌های شهر یاسوج و روستاهای اطراف یاسوج در دو پشته دشتروم و درست در بالا دست سد شاه قاسم که از قضای روزگار در بالا دست برخی از چاه‌های تامین آب شرب بخشی از شهر نیز واقع شده به مسئله برای نگرانی مردم تبدیل شده است.

آیین کلنگ‌زنی کارخانه بازیافت و ساماندهی سایت دفن پسماند شهر یاسوج 18 اسفندماه 97 با اعتبار 31 میلیارد تومان در زمینی به مساحت 20 هکتار در دوپشته دشت‌روم با حضور معاون پارلمانی رئیس‌جمهور و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی از جمله استاندار وقت برگزار شد ولی بعد از این سال‌ها هنوز خبری از تکمیل و بهره برداری نیست.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها