حیوان آزاری در ایلام؛ دو جوان می خواستند یک گراز را خفه کنند/ پلیس فتا و دادستانی به ماجرا ورود کردند

ویدئویی از حیوان آزاری دو جوان ایلامی منتشر شده است. دو جوان در ایلام تلاش کردند گرازی را خفه کنند.

حیوان آزاری در ایلام؛ دو جوان می خواستند یک گراز را خفه کنند/ پلیس فتا و دادستانی به ماجرا ورود کردند

طی چند روز گذشته کلیپی با مضمون حیوان آزاری در فضای مجازی منتشر شد؛ این کلیپ حاوی تصاویری از خفه کردن حیوانی در آب توسط دو پسر جوان است که صحنه‌ دلخراشی را به نمایش می‌گذارد.

در سال‌های اخیر پخش فیلم‌هایی از آزار حیوانات در فضای مجازی و انعکاس اخبار مربوط به حیوان آزاری همواره موجب جریحه‌ دار شدن افکارعمومی و اعتراض حامیان حقوق حیوانات شده است.

در قانون مجازات اسلامی در رابطه حیوانات حلال گوشت و شکار حیوانات حفاظت شده چند ماده در نظر گرفته شده اما همچنان در رابطه با حیوان آزاری قانونی تعریف نشده است.

طبق ماده ۶۷۹ قانون مجازات اسلامی، هرکس به عمد و بدون ضرورت حیوان حلال‌ گوشت متعلق به دیگری یا حیوانی که شکار آن‌ها توسط دولت ممنوع اعلام شده است را بکشد یا مسموم یا تلف یا ناقص کند، به حبس از نود و یک روز تا شش‌ ماه یا جزای نقدی از یک میلیون‌ و‌ پانصدهزار ریال تا سه میلیون ریال محکوم خواهد شد.

همچنین طبق ماده ۶۸۰ قانون مجازات اسلامی هرکس برخلاف مقررات و بدون مجوز قانونی اقدام به شکار یا صید حیوانات و جانوران وحشی حفاظت شده کند، به حبس از دو تا ده سال محکوم خواهد شد و هرگونه تعدی مستوجب مسوولیت است.

سرهنگ علی جمالی، رئیس پلیس فتای ایلام درباره ویدئوی اخیر حیوان آزاری گفت: در پی انتشار ویدیویی در فضای مجازی و دریافت گزارشات واصله مبنی بر آزار رساندن به یک رأس گراز که باعث جریحه دار شدن احساسات هموطنان و ناراحتی حامیان حقوق حیوانات شده بود، رسیدگی به این موضوع در دستور کار قرار گرفته و در تلاشیم تا افراد را شناسایی کنیم.

وی افزود: انتشار هرگونه کلیپ که نشان دهنده کودک آزاری و دگرآزاری یا حیوان آزاری باشد، به عنوان یک فعل مجرمانه و یک عمل خلاف انسانیت تلقی شده و پلیس فتا در صورت مشاهده موارد مشابه با عامل یا عاملان و همچنین انتشاردهندگان این تصاویر دردناک که باعث جریحه‌دار شدن احساسات عمومی هم‌وطنان در فضای مجازی می‌شود، با جدیت برخورد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه برخی از مجرمان، هدف خود را از انتشار این گونه کلیپ‌ ها شوخی و سرگرمی قلمداد می‌کنند و انتظار انتشار وسیع کلیپ را در فضای مجازی ندارند، از شهروندان خواست: با کسب آگاهی از آسیب‌ها و تهدیدات فضای مجازی از ارتکاب به این جرایم خودداری کرده و از انجام هر عملی که باعث تشویش اذهان عمومی شود خودداری کنند.

رضا امیری‌مقدم، جانشین دادستان استان ایلام نیز در این رابطه گفت: دستورات لازم مبنی بر شناسایی و دستگیری افراد حیوان آزار صادر شده است، ما موضوع را به جدیت پیگیری خواهیم کرد و پس از تشکیل اولیه پرونده آنها را برای اعمال قانون معرفی خواهیم کرد.

تعرض و از بین بردن حقوق حیوانات طبق قانون مجازات اسلامی جرم است زیرا به نوعی ترویج خشونت محسوب می‌شود و از طرفی نظم عمومی جامعه را برهم زده و گاهی بهداشت عمومی را تحت تاثیر قرار می دهد.

در این راه پیگیری پلیس فتا و مجازات مجرمین در مراجع قضایی می‌تواند تسلای خاطر دوست داران محیط زیست و حامیان حیوانات شود و از این طریق انتشار خبر برخورد با مجرمین حیوان آزاری می‌توان افکار عمومی را از عواقب اینگونه رفتار‌ها آگاه ساخت.

منبع: فارس

26

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها