کاهش آلودگی سطوح با کمک یک فویل نقره

پژوهشگران سوئیسی در بررسی جدید خود دریافته ‌اند که شاید یک فویل آغشته به نقره بتواند میزان آلودگی باکتریایی را در سطوح بیمارستان ‌ها کاهش دهد.

کاهش آلودگی سطوح با کمک یک فویل نقره

پژوهشگران بیمارستان دانشگاهی "بازل" در این پروژه، اثر ضد میکروبی فویل "پلی‌وینیل کلراید"(polyvinyl chloride) را ارزیابی کردند که یک عامل حاوی دو درصد یون نقره را در بر داشت.

کنترل عفونت در محیط بیمارستان، اهمیت زیادی دارد زیرا شواهد بسیاری در مورد نقش آن به عنوان منبع انتقال باکتری و عفونت‌های ناشی از آن به دست آمده است. تمیز کردن و ضدعفونی کردن به طور منظم، گزینه‌ای برای کاهش خطر ابتلا به عفونت است اما انجام دادن این کار در حد استاندارد، یک فرآیند زمان‌بر به شمار می‌رود که به منابع زیادی نیاز دارد.

یکی از روش‌های جایگزین، استفاده از سطوح ضدعفونی‌کننده خودکار است که بقای پاتوژن‌ها را دشوار می‌سازد و برای دستیابی به یک محیط امن، به پاکسازی کمتری نیاز دارد. پژوهشگران در این پروژه، از یک فویل پلی‌وینیل کلراید آغشته به نقره در اتاق‌هایی استفاده کردند که سطح آلودگی پاتوژن‌ها در آنها بالا بود.

پژوهشگران دریافتند که میزان آلودگی روی سطوح پوشیده شده با فویل، به صورت قابل توجهی پایین‌تر از آلودگی سطوحی است که بدون فویل هستند. میانگین تعداد میکروب‌ها به طور کلی تا بیش از ۶۰ برابر کاهش یافت؛ در حالی که میانگین بار زیستی در سطوح کنترل نشده، سه برابر بالاتر از سطح ضد میکروبی بود.

همچنین پژوهشگران دریافتند که باکتری‌های مهم از نظر بالینی مانند "انتروکوک"(Enterococci)، به صورت قابل توجهی در سطوح پوشیده شده با فویل، کمتر هستند. اثرات ضد میکروبی این فویل، تا شش‌ ماه بعد نیز وجود داشت.

پژوهشگران نتیجه گرفتند که یک فویل که عامل مبتنی بر نقره را در بر دارد، بار باکتری عامل بیماری را کاهش می‌دهد.

منبع: ایسنا

4167

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها