برخی محدوده‌ های شهری ارومیه محل چرا و نگهداری دام شده است

چرا و نگهداری گوسفندان در برخی محدوده‌های شهری ارومیه بدون هیچ محدودیتی، موضوعی است که در یک سال اخیر مورد بی‌توجهی مسئولان ذیربط قرار گرفته است.

برخی محدوده‌ های شهری ارومیه محل چرا و نگهداری دام شده است

معضل نگهداری دام و احشام در محدوده و گاها داخل شهر بارها مورد نقد قرار گرفته و وجود بوی نامطبوع فضولات دام موجب تخریب محیط زیست و انتقال بیمارهای ناشی از دام شده و سلامت شهروندان را به خطر می‌اندازد که همین خود موجب سلب آسایش شهروندان شده و نیازمند رسیدگی ارگان‌های مربوطه است.

متاسفانه با وجود میدان دواب در ارومیه که در سال‌های اخیر نیز توسط شهرداری ساماندهی شده است، برخی از همشهریان بدون رعایت حقوق شهروندی و تصور نبود نظارت اقدام به نگهداری احشام در محدوده شهر می‌کنند و این موضوع نیز
با توسعه جوامع شهری و پیشرفت آن و از طرفی هم مهاجرت بی رویه به علت کمبود امکانات در روستاها، باعث به وجود آمدن این معضلات در داخل و محدوده شهر می‌شود.

ورودی جاده چی‌چست ارومیه یکی از مسیرهای قدیمی این شهر که علاوه بر مسیر گردشگران به سمت دهکده ساحلی چی چست و گلمان، مسیرهای رفت و برگشت روستاییان به شمار می‌رود و متاسفانه با نگهداری گوسفندان توسط برخی افراد، چهره این مسیر را بر هم ریخته است.

علاوه بر آن چرای گوسفندان در محدوده شهر، چهره ارومیه را به عنوان یک کلانشهر زشت جلوه می‌دهد و وجود چنین مشکلاتی از پیشرفت و توسعه شهر جلوگیری به عمل می‌آورد و به نوعی سبب مختل شدن زندگی مردم می‌شوند و نیاز است تا هر چه سریع‌تر مسئولان مربوطه اقداماتی انجام و تدابیری را اتخاذ نمایند.

برخی از همشهریان با قوانین شهری آشنا نیستند

علی یکی از شهروندان در ارومیه با بیان اینکه برخی از افراد با قوانین شهری آشنا نیستند، اظهار داشت: حضور احشام در انتهای خیابان ریحان‌آباد به عنوان یک معضل بزرگ، موجب نارضایتی مردم این منطقه شده است.

وی افزود: چندین بار موضوع را مسئولان مربوطه از جمله بازرسان مرکز بهداشت در میان گذاشته‌ایم که متاسفانه از فعالیت آنها جلوگیری نمی‌شود.

محسن دیگر شهروند ارومیه‌ای و ساکن روستای رافا در خصوص بیان کرد: بوی تعفن نگهداری دام در انتهای این خیابان بسیار آزار دهنده است که با گرم شدن هوا حشرات زیادی نیز به محل‌های نگهداری احشام می‌کشاند و انتظار می رود مسئولان به این مسأله توجه داشته باشند.

وی بیان کرد: چندین بار مراتب را به مسئولان ذی‌ربط اطلاع داده و همچنین از طریق برخی رسانه‌های محلی موضوع را پیگیر شدیم و در این راستا در سال گذشته بازرسان بهداشت اقدام به جمع‌آوری احشام از محدوده شهر شدند که پس از گذشت چندین هفته بار دیگر این افراد گوسفندان خود را تحویل و در همین محل نگهداری کردند.

رقیه زن میانسالی که چندین سال است در این منطقه زندگی می‌کند گفت: متاسفانه برخی افراد با قواعد زندگی در شهر آشنا نیستند و در هیچ شرایطی هم زیر بار نمی روند که در محدوده شهری نباید دام نگهداری کرد.

دیگر همشهری ارومیه‌ای در خصوص بیان کرد: ارومیه به عنوان یکی از شهرهای زیبا و بین‌المللی شناخته شده است که متاسفانه برخی ورودی‌های گردشگری این شهر از جمله جاده‌چی‌چست با نگهداری گوسفندان، چهره‌ای زشتی به خود گرفته است.

وی عنوان کرد: شرایط نامناسب ورودی جاده چی‌چست از نظر فراهم نکردن چشم انداز زیبا و از طرفی بوی تعفن فضولات دام‌‌ها موجب آزردگی بسیاری از مسافران و مردم منطقه شده است که مسئولان باید به این امر رسیدگی کنند.

منتظر دستور قضایی برای جمع‌آوری گوسفندان از محدوده شهر هستیم

معاون خدمات شهری شهرداری ارومیه در این خصوص اظهار داشت: چندین بار اقدام به جمع‌آوری احشام از این محدوده‌ شده‌ که متاسفانه پس از جمع‌آوری با توجه به اینکه راهکاری برای این احشام مشخص نبود مجبور به برگرداندن گوسفندان به صاحبان آنها شدیم.

مناف‌زاده افزود: اگر راهکاری از جمله مصادره، ذبح و یا نگهداری این احشام مشخص شود به راحتی می‌توان اقدام به جمع‌آوری این احشام از محدوده شهری کرد.

وی عنوان کرد: برای انجام چنین راهکاری‌هایی منتظر دستور از سوی مقامات قضایی هستیم که اگر دستور از سوی این مقامات صادر شود هر چه سریع‌تر این گوسفندان از محدوده شهری جمع‌آوری خواهند شد.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها