رونمایی از جدید ترین قایق مخصوص فرود موشک "اسپیس‌ایکس"

رونمایی از جدید ترین قایق مخصوص فرود موشک "اسپیس‌ایکس"

"ایلان ماسک" بار دیگر در توییتر از یک محصول دیگر شرکت "اسپیس‌ایکس"(SpaceX) رونمایی کرد. وی با انتشار یک ویدئو، جدیدترین قایق بدون سرنشین خودران این شرکت به نام "ASOG" را که مخصوص فرود آمدن موشک‌ها وسط اقیانوس طراحی و ساخته شده است، معرفی کرد.

طبق گفته "ماسک"، این قایق اوایل صبح جمعه اولین آزمایش دریایی خود را در بندر "فورچون"(Fourchon) به انجام رساند.

نام این قایق از روی مجموعه تحسین شده علمی-تخیلی "کالچر"(Culture) اثر "یان بنکس"(Iain Banks) نام‌گذاری شده است و در فرود و بازیابی موشک‌ها در دریا به قایق‌های "JRTI" و "OCISLY" می‌پیوندد.

قایق "ASOG" از ماموریت‌های موشک‌های "فالکون۹"(Falcon ۹) و "فالکون هوی"(Falcon Heavy) که از مرکز فضایی کندی و ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا انجام می‌شوند، پشتیبانی خواهد کرد.

اکنون ممکن است از خود بپرسید که چرا "اسپیس‌ایکس" به سومین قایق بدون سرنشین خودران احتیاج دارد. این شرکت دارای یک برنامه پروازی بلند پروازانه و شلوغ است که به این قایق نیاز خواهد داشت.

این قایق‌ها برای اغلب پرتاب‌های پرانرژی مانند "فالکون هوی" باید چند صد کیلومتر را در شرق فلوریدا طی کنند. این سفر حداقل شش تا هفت روز طول می‌کشد. علاوه بر این پس از رسیدن موشک به بندر، بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت طول می‌کشد تا تقویت کننده موشک از قایق خارج شود.

همه اینها بدان معنی است که این قایق‌های بدون سرنشین ممکن است بلافاصله برای پرتاب بعدی در دسترس نباشند و به یک قایق سوم نیاز باشد. اکنون "اسپیس‌ایکس" با سه قایق می‌تواند فضاپیماهای بیشتری را به دلخواه خود پرتاب کند.

در نهایت، ساخت قایق سوم به این معنی است که "اسپیس‌ایکس" همچنان به سرمایه‌گذاری روی موشک‌های قابل استفاده مجدد خود ادامه می‌دهد، مسئله‌ای که نویدبخش است، زیرا پروازهای فضایی را ارزان‌تر و پایدارتر می‌کند و مأموریت‌های فضایی را به جلو می‌برد.

منبع: ایسنا

4167

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها