نیسان بار بین شهری

با اینکه در میدان تره بار، ۷۵ درصد ماشین ها را نیسان و بقیه را کامیونت تشکیل داده، صنف نیسان بین شهری وجود ندارد.

نیسان بار بین شهری

در یک روز زمستانی جهت کار عازم چالوس شدم و در راه با توجه به این که با ماشین اداره بود و راننده فرد دیگری بود.

این توفیق اجباری شامل حال بنده شد که از مناظر اطراف لذت بردم اما چیزی که در تمام این مدت به چشم می‌آمد نیسان آبی در جاده بود.

و برای اینکه زمان بگذرد شروع کردم تعداد آنها را بشمارم حدوداً بیست تا نیسان بود که پر و خالی در جاده چالوس در حال رفت و آمد بودند.

با خودم گفتم من باید یک تحقیق جامعی از این ماشین محبوب مازندرانی ها انجام بدهم تا شاید بتوان نتیجه گیری کرد که چقدر از بار و حمل بر عهده این ماشین آبی است.

بعد از این رفت و آمد در پمپ بنزین از یکی از رانندگان پرسیدم بورس این ماین ها کجاست که راننده آدرس میدان تره و بار داد.

وقتی به تهران آمدم برای تهیه یک گزارش به میدان تهران رفتم واقعاً دریایی از نیسان بود همه این نیسان ها مربوط به چند خط خاص بود.

خط نیسان اصفهان و خط مازندران که هرازی ها یک طرف و چالوسی ها که خط تنکابن بود یک طرف و نیسان بار برای مشهد ، شاهرود و سمنانی ها طرف دیگر و گرگانی ها یک طرف دیگر و یک طرف هم آذربایجان و خط اردبیل بود اما با یک سرشماری ساده فهمیدم 75 درصد ماشین ها را نیسان و بقیه را کامیونت تشکیل داده است اما آن چیزی که تعجب مرا به خود جلب کرد عدم وجود صنف نیسان بین شهری است.

و با این حقیقت روبرو شدم که به جرات میتوان گفت 75 درصد تره بار شمال با نیسان جابجا میشود البته عددی که من پیدا کردم از ماشین های تخلیه شده بود و دنبال بار به شمال بودند البته حجم بار نیسان ماکسیمم دو تن است کامیونت 4 تن است با توجه به این حجم بار بهتر این است که بگوییم دو سوم ماشینها نیسان بودند.

اما وقتی پای صحبت این رانندگان زحمتکش نشستم ویژگی بار های تره و بار را برایم تشریح میکردند:

• وقتی بار را به راننده تحویل میدهند ساعت میزنند چون دیر رسیدن باعث خراب شدن تره بار میشود و موز و توت و توت فرنگی حساس ترین بارها از این بابت محسوب میشوند.

• برای اینکه قیمت بار ارزان تر به دست مصرف کننده برسد بالاتر ظرفیت بارگیری میکنند. 2.2تن و 2.3تن وزن خالص بار است در حالی که طبق قوانین 1480 کیلوگرم مجاز است و در صورت تصادف یا واژگونی شامل بیمه نمیشود.

• بار را باید روی ماشین به فروش برسانندبرای همین دائما به راننده دستور عقب و جلو کردن ماشین را میدهند.

• در صورت فروخته نشدن بار راننده تا ظهر موظف به ماندن در جلوی غرفه است.

اما تمام عزیزانی که دنبال بار برگشتی به شمال یا هر جای دیگر را داشتنند با حضور در باربری شهرستان بار امکان بارگیری را برای خود فراهم میکردند.

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها