بیش از ۸۰۰ میلیارد ریال کالاهای قاچاق در استان کرمان کشف شد

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا استان کرمان از کشف بیش از ۸۰۰ میلیارد ریال کالاهای قاچاق در سه ماهه نخست سال‌جاری در استان خبر داد.

بیش از ۸۰۰ میلیارد ریال کالاهای قاچاق در استان کرمان کشف شد

نادر ملایی با اشاره به اینکه حمایت از تولید یکی از مباحث محوری ستاد برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کشور است اظهار داشت: یکی از مشکلات ما این است که جرائم و قوانین مقابله با قاچاق کالا بازدارندگی لازم را ندارد.

وی با اشاره به عوامل دخیل در قاچاق کالا بیان کرد: تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی مربوط به آن، عدم اشتغال جوانان، سودآوری بالای برخی از اقلام کالای قاچاق، ارزان بودن قیمت حامل‌های انرژی در داخل کشور و ارزان بودن دام از جمله این عوامل است.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کرمان با بیان اینکه همجواری با استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان باعث رشد نسبی قاچاق کالا در استان شده است افزود: مبارزه با کالاهای قاچاق و کالاهای بی‌کیفیت خارجی در دستور کار است.

وی با عنوان اینکه بیش از 20 قلم کالا قاچاق در استان کرمان، کشفیات پلیس امنیت اقتصادی و سایر دستگاه‌های ناظر در استان است گفت: بیشترین کشفیات قاچاق کالا در استان شامل مسکرات، تجهیزات ماهواره، مواد محترقه، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم خانگی، لوازم یدکی خودرو، منسوجات، تجهیزات پزشکی، سیگار، کود شیمیایی، احشام و فراورده‌های نفتی است.

مولایی با اشاره به میزان کشفیات قاچاق کالا در سه ماهه نخست سال جاری در استان کرمان و مقایسه این آمار به کشفیات قاچاق کالا در مدت مشابه سال گذشته بیان کرد: تعداد وسایل نقلیه توقیف شده در سال گذشته، 432 دستگاه بوده که این آمار در سال 1400 به 667 دستگاه رسیده است.

وی با بیان اینکه باندهای متلاشی شده قاچاق کالا در سه ماهه نخست سال گذشته 5 باند بوده که و با 40 درصد افزایش، امسال به 7 باند رسیده است گفت: متهمین دستگیر شده در سه ماهه نخست سال گذشته 795 نفر بوده که این آمار در سال جاری هزار و 46 نفر است.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کرمان با عنوان اینکه پرونده‌های بالای 500 میلیون تومان قاچاق کالا در سه ماهه نخست سال گذشته 14 فقره بوده و امسال با بیش از 100 درصد افزایش به 30 فقره رسیده ادامه داد: پرونده‌های بالای 100 میلیون تومان از 60 فقره به 118 فقره در سال جاری افزایش پیدا کرده و پرونده زیر 100 میلیون تومان هم در سال گذشته 660 فقره بوده که به 771 فقره در سال جاری رسیده است.

وی برآورد ریالی کشفیات قاچاق کالا در سه ماهه نخست سال 99 را 519 میلیارد و 41 میلیون و 346 هزار و 731 ریال عنوان کرد و گفت: در سه ماهه نخست سال 1400 ارزش ریالی کالاهای مکشوفه قاچاق در استان کرمان 814 میلیارد و 185 میلیون و 557 هزار ریال بوده است.

مولایی با بیان اینکه کالاهای قاچاق از مبادی غیر رسمی وارد استان می‌شود و به دلیل هم‌مرز بودن استان کرمان با استان‌های مرزی کشور این مسئله در استان زیاد است ادامه داد: استان کرمان، حلقه اتصال استان‌های مرزی با مرکز کشور است.

وی با اشاره به اینکه ستاد مرکزی قاچاق کالای کشور برای مقابله با کالای قاچاق مصمم است گفت: طرح جمع آوری البسه با برندهای خارجی از سطح بازار تا پایان تیرماه اجرا می‌شود و البته برخی کالاها ایرانی هستند اما فروشنده برای جذب مشتری از برند خارجی برای آنها استفاده کرده است.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کرمان یکی از وظایف کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز را نظارت عنوان کرد و ادامه داد: بحث نظارتی بحث جدی بوده و یکی از اولویت‌های کمیسیون در سال 1400 است.

وی هویت‌گذاری دام، پلاک‌گذاری ماشین‌آلات کشاورزی برای جلوگیری از قاچاق سوخت، نظارت مستمر و جدی بر تأمین سوخت نیروگاه‌های استان، مقابله و نظارت جدی با پوشاک و لوازم خانگی قاچاق در سطح عرضه و مقابله به عرضه کالاهای قاچاق سلامت محور را از دیگر اولویت‌های این ستاد در سال جاری دانست و گفت: تکمیل سامانه‌های الکترونیکی نظارتی مانند سامانه جامع انبارها و سامانه جامع تجارت و طرح تجمیع چاه‌های آب غیرمجاز را ضروری دانست.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها